koninginnen telen
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
koninginnen telen
Na de uitmuntende dracht en de verwachte stilstand is het nu uitstekend om koninginnen te telen.
Dus bij een aantal zesramers( Dadant Blatt) op twee bakken heb ik op 6 mei een rooster tussen gestoken en de koningin in de onderste bak gezet op zo veel mogelijk lege ramen. De ramen met broed zitten in de tweede bak.
Op 15 mei neem ik de onderste bak weg met de koningin en zet ze op een andere plaats. .De tweede bak wordt nagekeken op redcellen (niet waarschijnlijk) en de kast is klaar om in over te larven. De vliegbijen vliegen terug naar hun oude plaats dus deze kastjes zullen overbevolkt zijn
De zesramer op de foto heeft ook nog het broed van 2 mini-plus kastjes bij gekregen in 2 honingzolders.
Als de koninginnen uitlopen zal ook al het broed uitgelopen zijn en kunnen de bijen dienen om mini-plus kastjes te bevolken.
Dus bij een aantal zesramers( Dadant Blatt) op twee bakken heb ik op 6 mei een rooster tussen gestoken en de koningin in de onderste bak gezet op zo veel mogelijk lege ramen. De ramen met broed zitten in de tweede bak.
Op 15 mei neem ik de onderste bak weg met de koningin en zet ze op een andere plaats. .De tweede bak wordt nagekeken op redcellen (niet waarschijnlijk) en de kast is klaar om in over te larven. De vliegbijen vliegen terug naar hun oude plaats dus deze kastjes zullen overbevolkt zijn
De zesramer op de foto heeft ook nog het broed van 2 mini-plus kastjes bij gekregen in 2 honingzolders.
Als de koninginnen uitlopen zal ook al het broed uitgelopen zijn en kunnen de bijen dienen om mini-plus kastjes te bevolken.
-
- Contacteer:
Re: koninginnen telen
Dit is een methode die ook met een dubbele broedbak spaarkast of simplex kan toegepast worden. Je moet er zelfs de koningin niet voor kunnen vinden. Tussen de broedbakken leg je een moerrooster en na negen dagen kijk je in welke bak het open broed is. Daar zit dus de koningin. Deze bak zet je op een nieuwe bodem en verplaats je naar ergens anders op je stand. De andere bak controleer je op redcellen. Door de splitsing met de rooster ertussen kan het zijn dat de bijen één of meer redcellen aantrekken. In het midden tussen het broed laat je één raam eruit. Na 2 uur kan je daar teeltmateriaal geven, hetzij een raam met omgelarfde larven of een raam met open broed. Doordat de vliegbijen van de bak met de koningin ook hier nog bij vliegen zit deze bak spoedig overvol, iets dat je wil als je koninginnen wil kweken.
-
- Contacteer:
Door de voorspelling van het slechte weer heb ik besloten om niet te wachten tot zondag om over te larven.
Gisteren heb ik al eens een testoverlarving gedaan. Eerst heb ik de onderste bak met de koningin verplaatst en de tweede bak op de bodem gezet. En dan heb ik ze ieder 24 larven gegeven. Vandaag heb ik ze nagekeken en één kast was een succes van 19 aangetrokken, bij de andere veel minder, slechts 7. Deze heb ik samen op één raam gestoken en in een andere kast gehangen (met open broed zonder koningin).
En de twee zesramers hebben ieder een nieuwe serie gekregen.
Gisteren heb ik al eens een testoverlarving gedaan. Eerst heb ik de onderste bak met de koningin verplaatst en de tweede bak op de bodem gezet. En dan heb ik ze ieder 24 larven gegeven. Vandaag heb ik ze nagekeken en één kast was een succes van 19 aangetrokken, bij de andere veel minder, slechts 7. Deze heb ik samen op één raam gestoken en in een andere kast gehangen (met open broed zonder koningin).
En de twee zesramers hebben ieder een nieuwe serie gekregen.
-
- Contacteer:
Opnieuw gecontroleerd, de kast die er gisteren maar 7 aantrok had er vandaag 11 van de 24 . Voor de zekerheid de andere ramen toch nog maar eens bekeken en inderdaad, op de buitenste raam stonden nog een paar doppen 
Dus vandaag voor de derde keer omgelarfd.
Ondertussen worden de doppen van eergisteren goed verzorgd, als er nu niet dadelijk een dracht komt zal het wel in orde komen.

Dus vandaag voor de derde keer omgelarfd.
Ondertussen worden de doppen van eergisteren goed verzorgd, als er nu niet dadelijk een dracht komt zal het wel in orde komen.
-
- Contacteer:
Vandaag de laatste keer overgelarfd. In de zesramers zit er nu telkens een serie te beginnen op 11 mei.
De zesramers die onder deze kasten stonden zijn verplaatst. Zij gaan dienen om drieramers te bevolken volgens het systeem van Pia Aumeier met één raam broed. Maar in tegenstelling tot Pia laat ik ze niet zelf een koningin kweken. Zij worden gemaakt 3 dagen voordat de koninginnen uitkomen.
Na 2 dagen hebben ze redcellen en krijgen ze een rijpe dop, die de volgende dag uitkomt.
De zesramers die onder deze kasten stonden zijn verplaatst. Zij gaan dienen om drieramers te bevolken volgens het systeem van Pia Aumeier met één raam broed. Maar in tegenstelling tot Pia laat ik ze niet zelf een koningin kweken. Zij worden gemaakt 3 dagen voordat de koninginnen uitkomen.
Na 2 dagen hebben ze redcellen en krijgen ze een rijpe dop, die de volgende dag uitkomt.
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik ga er van uit dat je na een paar dagen controleert of die dop is uitgelopen?joselito schreef:Vandaag de laatste keer overgelarfd. In de zesramers zit er nu telkens een serie te beginnen op 11 mei.
Het gebeurt wel eens dat er een dode pop in zit. De bijen trekken dan toch die redcellen door met als resultaat een F2 moer.
Ik licht de 10 daagse doppen even door voor een halogeen lampje. Als je de pop ziet rollen bij het draaien is die goed.
Je kunt ook heel goed tegen die lamp zien of het een snotdop of een dode pop is.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik zelf heb vandaag met die koude een serie 1 dags aangeblazen cupjes verdeeld over 6 pleegvolken.
Maar gelukkig had ik de pleegvolken gisteren al voor bereid op de ontvangst door 2 ramen met open broed in het midden van de bovenbak boven het rooster te hangen.

Maar gelukkig had ik de pleegvolken gisteren al voor bereid op de ontvangst door 2 ramen met open broed in het midden van de bovenbak boven het rooster te hangen.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Contacteer:
De elfde dag na het omlarven controleer ik de cellen en wanneer ik tegen een licht, de koninginnen zie bewegen, zijn ze klaar om verdeeld te worden.Kroese schreef:Ik ga er van uit dat je na een paar dagen controleert of die dop is uitgelopen?
Deze doppen kunnen dan ook over langere afstanden vervoerd worden. Maar een paar dagen later controleer ik ze wel en haal het plastic dopje eruit.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Ik werk voor de VSH selectie ook op deze manier. Als je van te voren de doppen goed uitkiest is het uitlopen eigenlijk steeds 100 %
-
- Contacteer:
De eerste reeks doppen overgelafd op 11 mei is uitgelopen. De tweede reeks van 12 mei begint uit te lopen. Een gedeelte daarvan had ik de vijfde dag na het overlarven in een broedkast gehangen en die lopen nu ook uit dus dat is een succes. Volgend jaar kan ik dat meer gaan doen.
Over de derde reeks heb ik vandaag een kooitje geschoven. Zij komen morgen en overmorgen uit.
Gelukkig is er geen dracht geweest de laatste week waardoor het inbouwen tot een minimum beperkt is gebleven.
Ondertussen heb ik gezien dat ik nog andere huurders heb. Dit winterkoninkje zorgt ervoor dat ik mijn verlengkabel voorlopig niet kan gebruiken
Over de derde reeks heb ik vandaag een kooitje geschoven. Zij komen morgen en overmorgen uit.
Gelukkig is er geen dracht geweest de laatste week waardoor het inbouwen tot een minimum beperkt is gebleven.
Ondertussen heb ik gezien dat ik nog andere huurders heb. Dit winterkoninkje zorgt ervoor dat ik mijn verlengkabel voorlopig niet kan gebruiken