Ik heb in Peru een keer een zogenaamde trap-out gedaan. Een conische koker van gaas over de ingang geplaatst en daarnaast een kast met wat uitgebouwde ramen tegen de ingang. Na een zegmaar 2 weken zat het volk zo goed als geheel in de kast erlangs. Blijkbaar is de koningin toch naar buiten geweest dan en heeft er niet meer terug in kunnen komen.
Sent from my ALE-L23 using Tapatalk
Zwerm 1 dag in spouw
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Carnica en Bastaard
- Contacteer:
Re: Zwerm 1 dag in spouw
Ik kan met enige trots zeggen dat het me is gelukt. Op 12/05 heb ik de kartonnen doos van de muur gehaald en in een kast gestort. Uit de raten heb ik de honing uitgeperst en die krijgen ze terug. In de raten zaten enkel larfjes, denk 1-daagse, en ook eitjes. Door de ouderdom van de larfjes vermoed ik dat het om een nazwerm gaat. Dat is natuurlijk al wel vroeg (04/05), een andere mogelijkheid is natuurlijk dat de koningin pas sedert enkele dagen voor de verwijdering van de doos vanuit haar schuilplaats in de doos is gekropen.
Vandaag of morgen ga ik de koningin opzoeken en behandelen met oxaalzuur.
Foto's van de constructie kan ik eventueel nog posten. Een cone of iets dergelijks is dus niet gebruikt. Ik vermoed wel dat het geholpen heeft om flink te roken (ik denk bijna 2u), de spouw ruikt nu nog naar roet/rook. Dat de zwerm er nog maar een paar uur zat zal ook wel in mijn voordeel hebben gespeeld. Ik heb wel gezien dat ze ook raat in de spouw hebben gebouwd, al goed dat ik een alerte oma heb en dus snel heb kunnen handelen.
Eind goed al goed,
Pieter Bogaerts
Vandaag of morgen ga ik de koningin opzoeken en behandelen met oxaalzuur.
Foto's van de constructie kan ik eventueel nog posten. Een cone of iets dergelijks is dus niet gebruikt. Ik vermoed wel dat het geholpen heeft om flink te roken (ik denk bijna 2u), de spouw ruikt nu nog naar roet/rook. Dat de zwerm er nog maar een paar uur zat zal ook wel in mijn voordeel hebben gespeeld. Ik heb wel gezien dat ze ook raat in de spouw hebben gebouwd, al goed dat ik een alerte oma heb en dus snel heb kunnen handelen.
Eind goed al goed,
Pieter Bogaerts
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
- Contacteer:
Als er al een raat gebouwd is, zou ik zeker de spouw dichtmaken. dit werkt als een magneet op toekomstige zwermen. als het tegenzit heb je over een paar weken weer een zwerm in die spouw
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Carnica en Bastaard
- Contacteer:
Was ik ook aan het denken Beethere, maar wordt lastig. Die spouw heeft "miljoenen" in- en uitgangen, een rare constructie. Nu heb ik die zoveel mogelijk toegestopt met keukenpapier en aluminiumfolie, maar er zijn nog gaten open. De raat eruit krijgen is een ander paar mouwen. Maar met wat gefoeffel krijgen we die er wel uit. Ik kon ook een karton achtige structuur ontwaren, het deed me denken aan een wespennest. Zou dit ook een "huisvestingslokmiddel" zijn ?
Pieter

Pieter
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Kun je iets doen in de richting van ontmoedigingsbeleid, nu werkt de rookgeur maar bv regelmatig mottenbal of iets bij en/of wesp werends plaatsen?