Resultaat: de twee verenigde volken hadden een volle broedkamer met honing en ook in het broednest veel honing.
De twee andere volken hadden de meeste honing onder het moerraam. Er boven wel wat maar dat viel me toch tegen. Dus ik vond het eigenlijk wel een succesvol experiment. Ga volgend jaar weer verenigen als ik genoeg sterke volken heb.
Volken verenigen voor meer honing
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Volken verenigen voor meer honing
Had je in het begin van het seizoen de onbezette ramen in de broedbak eruit gehaald en tijdelijk vervangen door vulblokken dan was al je honing in de honingzolder terecht gekomenLuuk schreef:De twee andere volken hadden de meeste honing onder het moerraam. Er boven wel wat maar dat viel me toch tegen.

-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik weet niet wat je precies bij elkaar gezet hebt, maar als ik je verhaal goed begrijp en de moer een raszuivere buckfast was zou ik het niet zo doen. Je hebt dan in de andere kasten nu een buckast F1, kortom eerste nakruising en dus nagenoeg zuivere bucfast en die hebben hun eigen werkwijze nodig, geheel anders dan de andere bijen (Carnica, Bastaard, of zwarte bij) Die buckfast bijen komen misschien wat later op gang dan Carnica's en daarom sluit ik niet uit dat die 10 april 6 ramen broed hebben, maar gaan als ze eenmaal op gang zijn heel snel groeien. Ga je ze dan niet als een haas ruimte geven dan gaan ze zwermen. Een verzopen broednest is mij dit jaar ook overkomen met de buckfast. Dat duid ook al wat op ruimtegebrek voor honingopslag. Een buckfast kast kan drie broedkamers en 4 honingkamers hoog worden om je een idee te geven. Werk je zo en geef je ze die ruimte en controleer je vanaf eind april elke week op doppen en breek je die als ze er zijn weg, dan komen er op een gegeven moment geen doppen meer, en gaat een buckfast niet zwermen en geeft het volk veel honing.Resultaat: de twee verenigde volken hadden een volle broedkamer met honing en ook in het broednest veel honing.
De twee andere volken hadden de meeste honing onder het moerraam. Er boven wel wat maar dat viel me toch tegen. Dus ik vond het eigenlijk wel een succesvol experiment. Ga volgend jaar weer verenigen als ik genoeg sterke volken heb.
Freek
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Contacteer:
Freek schreef:op een gegeven moment geen doppen meer, en gaat een buckfast niet zwermen en geeft het volk veel honing.
Freek

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Dank voor het compliment Hennie!
Freek
Freek
daar heb je 'n punt Joselito!joselito schreef:Had je in het begin van het seizoen de onbezette ramen in de broedbak eruit gehaald en tijdelijk vervangen door vulblokken dan was al je honing in de honingzolder terecht gekomenLuuk schreef:De twee andere volken hadden de meeste honing onder het moerraam. Er boven wel wat maar dat viel me toch tegen.![]()
![]()