Een ander nadeel is dat het gebruikte kunststof (EPS) voor deze merkloze 6-ramer hk van mindere kwaliteit blijkt te zijn - zachter en meer poreus - waardoor er in de winterperiode te veel vocht in gaat zitten met als gevolg: schimmelvorming zowel aan de binnen- als buitenzijde.
Dit heb ik niet meegemaakt met de kunststofkasten van Stehr.
Als ik geweten had dat deze kunststof 6-ramer hk zoveel aanpassingen zou vergen had zelf een passende Segeberger 6-ramer hk gemaakt van hout.
Vastbouwprobleem HK Segeberger 6-ramer
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Vastbouwprobleem HK Segeberger 6-ramer
Tja, maar je hoeft de oren toch niet in te korten? Zet je beitel precies tussen de twee ramen.... aan de voorkant van het ramen. Zo te zien heb je daar 6? mm ruimte?
JP
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Vastbouwprobleem HK Segeberger 6-ramer
De bijen kitten de oren helemaal vast op het platte vlakjes bij deze merkloze hk en In combinatie met de grote kans van het vastkitten van de hk-ramen aan de bk-ramen door de veel te grote onderbijenruimte van deze hk is dat bijzonder moeizaam wrikwerk en dus onhandig.Jelte Pieter Dijkstra schreef:Tja, maar je hoeft de oren toch niet in te korten? Zet je beitel precies tussen de twee ramen.... aan de voorkant van het ramen. Zo te zien heb je daar 6? mm ruimte?
Maar het is misschien ook omdat ik in andere Segebergerkasten gewend ben om de ramen bij de ooruiteinden eenvoudig te kunnen lichten.
Met de verkorte oren en de andere aanpassingen hoop ik dat het lichten nu iig een stuk gemakkelijker gaat.
De praktijk zal het leren.
Zojuist deze hk op een bijna volle Segeberger 6-ramer geplaatst.
De oren zijn bij de ramen van mijn Golzkasten standaard net zo kort en die zijn probleemloos te hanteren.
Betreffende 6-ramer met hk zit bij mij in z'n laatste seizoen..
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer: