Yoni, misschien wil Hans weten wat voor soort hommels het zijn.
Ik vermoed Aardhommels. Kun je hun uiterlijk beschrijven of fotograferen
of laten zien via Wikipedia . ? Zjef
Soms wil ik nog een iets opnieuw lezen maar heb geen idee meer waar het staat.
Gewoon weer een nieuwe topic starten.
Zjef
Ik krijg veel hommel problemen in de mailbox:
Onderwerp: Bijennest
Er is een mail is verzonden via het contactformulier op Imkervereniging Oegstgeest http://www.imkervereniging-oegstgeest.nl
Van: Mandy
Onderwerp: Bijennest
Bericht inhoud:
Geachte heer, mevrouw,
Ik heb in de spouw van mijn huis een bijennest. De opening van de spouw zit boven de deur, hierdoor hebben wij regelmatig bijen in huis. Met 2 kinderen en 2 katten is dit niet handig.
Ik woon zelf in Lisse en oplossingen die op internet staan zijn niet heel positief voor de dieren.
Ik heb begrepen dat het slecht gaat met de bijenpopulatie. Weet u of er ook een oplossing is om dit nest te kunnen verwijderen zonder de dieren te doden?
Mvg Mandy
Dank voor de foto inderdaad deze hommel doet zijn naam eer aan het is de tuinhommel.
Zie de link over hommels.
Hier onder nog een toelichting van het reilen en zijlen van hommels
Een hommelkoningin vind in maart een plek die naar muizen ruikt.
Daar begint ze een paar(4) cellen te maken waar ze honing - stuifmeel en twee cellen waar ze eieren legt.
Dit verzorgd ze zelf tot dat de eerste jonge hommels uitkomen Het is nu eind april.
Eind mei zitten er ongeveer 100 hommels in het nestje wat ter grote van een hand is.
Zo begin juni kun je gaan merken dat er iets rondvliegt dit komt om dat nu het aantal hommels zo tot 150 is gekomen.
Zo tot eind juni zijn er inmiddels een aantal nieuwe koninginnen geboren ze paren en gaan opzoek naar een overwintering plaats.
Pas volgend voorjaar (maart) worden ze wakker en gaan opzoek naar....... een muizen nest.
Hier een link: http://www.blijebijen.be/nestgelegenheidhommels/
bee-tree schreef:Yoni, misschien wil Hans weten wat voor soort hommels het zijn.
Ik vermoed Aardhommels. Kun je hun uiterlijk beschrijven of fotograferen
of laten zien via Wikipedia . ? Zjef
Heb zo dicht mogelijk proberen een fototje te maken van het nest, maar wat voor soort het is ?