Vragen over broedaflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
leovz
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Vragen over broedaflegger

Bericht door leovz »

Hallo,

Allereerst bedankt voor het luisteren!

14 dagen geleden kwam een bevriend imker bij me aan de deur met een lucifersdoosje met twee net openknagende koninginnedoppen. Mijn buurman imker heeft deze koninginnen iedere in een kastje gedaan samen met twee broedramen, een honing/pollenraam en drie leegraken in een 6 ramen uit zijn twee volken. Deze twee kastjes op mijn nieuwe bijenstand gezet en open gemaakt. De vliegbijen zijn meteen teruggevlogen.

Na 4 dagen apivonda als bij voeding gegeven. Na 7 dagen eerste inspectie. Geen koningin gezien (maar dat zegt niks, geen ervaring) geen open broeden geen doppen gezien.wel haalbijen met stuifmeel naar binnen zien lopen.

Nu op de 14 dag weer gekeken en nu in een kast 5 gesloten koninginnedoppen. Een opengebroken en daar zat zeker een pop in (niet herkent wat voor een) Verder geen openbroed.

Ik raak nu verward. Dit kunnen toch geen reddoppen zijn?' Of ik heb ze de tijdens de eerste inspectie compleet gemist?

Iemand een idee?

Bedankt, Leo.
Laatst gewijzigd door leovz op zo 05 jun 2016, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Vragen over nieuw volk stichten

Bericht door Dirk Blanken »

Degene waarin de doppen zitten is mislukt, jonge koningin afgestoken of tijdens een orienteringsvlucht verongelukt daar moet je van afblijven ze zwermen niet.
Daar komt een koningin in van de buurman imker.

Over de tweede heb je het verder niet?

Als je kijkt doe je dat heel vroeg 's morgens of laat 's avonds dan is de koningin thuis.
Beter is zo weinig mogelijk te kijken geen onrust dan zitten er of doppen in of de ingevoerde koningin is bezig met het aanparen en gaat nadien na een paar dagen aan de leg.

Eigenlijk had je helemaal niet hoeven kijken.
Ze hadden Brias en een net uitgekomen koningin dus ze kunnen alle kanten op.
Breken is met zulke kleine volkjes ook niet nodig want ze zwermen niet!

Op vakantie gaan en nadien er in kijken.

Groeten Dirk
dertiende
leovz
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Vragen over broedaflegger

Bericht door leovz »

Hallo Dirk, dank voor je reactie.

OK, de ene kast met doppen met rust laten. Ik ga volgende week zondag weer kijken en dan inderdaad een keer laat of vroeg.

Kast twee heb ik niet verteld, komt ie:

De eerste week gelijk op met de eerste kast alhoewel veel minder bijen. Blijkbaar minder jonge bijen op de ramen gehad. Deze eten ook nauwlijks van de apifonda. Vandaag tijdens de inspectie bleken er geen doppen in te zitten ook geen open broed gezien. Wel viel op dat er veel darren rondliepen. Hier ook wel enigszins honing en stuifmeel in de ramen.

Groeten Leo.
Laatst gewijzigd door leovz op ma 06 jun 2016, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Vragen over broedaflegger

Bericht door johan »

leovz schreef: veel minder bijen. Wel viel op dat er veel darren rondliepen.
Groeten Leo.
dat lijkt me een beeld alsof ze gezwermd hebben??
Plaats reactie