Veel eitjes, weinig gesloten broed
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Veel eitjes, weinig gesloten broed
Bij de laatste 2 controles bij 2 volken op dezelfde stand viel het op dat er telkens redelijk veel eitjes( rond de 5000)waren maar weinig larven en gesloten broed(minder dan 2000). De volken zijn duidelijk minder groot dan 3 weken geleden. Er is geen zwermneiging. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Worden die eitjes door de werksters vernietigd? Zijn ze onvruchtbaar? Virus? Of komt dit door de drachtarme periode en het slechte weer?
Bij 1 kast heb ik vandaag de moer vervangen.
Worden die eitjes door de werksters vernietigd? Zijn ze onvruchtbaar? Virus? Of komt dit door de drachtarme periode en het slechte weer?
Bij 1 kast heb ik vandaag de moer vervangen.
Laatst gewijzigd door Steve_Delannoye op di 14 jun 2016, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Veel eitjes, weinig gesloten broed
Het is mij vandaag opgevallen dat er helemaal niet meer zo veel stuifmeel op voorraad is .
Dat kan ook een reden zijn .
Dat kan ook een reden zijn .
-
- Contacteer:
Er zat best nog wat stuifmeel in de raten, honing hebben ze ook nog genoeg op voorraad. Het zijn 2 produktievolken maar als ze zo verder doen zal er niet veel produktie zijn denk ik.
-
- Contacteer:
Ik zou me daar geen zorgen over maken.
Wij weten veel minder als we denken.
Als er straks gewoon gesloten broed ontstaat is er niets aan de hand.
Misschien waren er tijdelijk weinig verzorgende bijen of wat dan ook.
Bij het overlarven van volken kom je er soms achter dat er een periode geen eitjes gelegd zijn en dus geen larfjes beschikbaar.
Daarom hou ik altijd twee volken aan van de zelfde afkomst die dan meestal wel uitkomst bied.
Ook kan je een koningin hebben die enorm aan de leg is en de bijen benen het niet bij.
Zolang het volk goed normaal zich ontwikkeld is het OK.
Dirk.
Wij weten veel minder als we denken.
Als er straks gewoon gesloten broed ontstaat is er niets aan de hand.
Misschien waren er tijdelijk weinig verzorgende bijen of wat dan ook.
Bij het overlarven van volken kom je er soms achter dat er een periode geen eitjes gelegd zijn en dus geen larfjes beschikbaar.
Daarom hou ik altijd twee volken aan van de zelfde afkomst die dan meestal wel uitkomst bied.
Ook kan je een koningin hebben die enorm aan de leg is en de bijen benen het niet bij.
Zolang het volk goed normaal zich ontwikkeld is het OK.
Dirk.
dertiende
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik had een volk met alleen maar eitjes zo,n 14 dagen terug.Bij mij waarschijnlijk met stille moer wissel te maken,maar wel
een heel vreemde ervaring zo midden in het bijenjaar
een heel vreemde ervaring zo midden in het bijenjaar
-
- Contacteer:
Bij de vorige controle 10 dagen eerder waren er ook veel eitjes en weinig broed. 10 dagen later was er slechts een fractie van die eitjes ontwikkeld tot gesloten broed. Dit is nu net het probleem, waarom vernietigen de bijen deze eitjes? Zoals eerder gezegd is er nog voldoende honing in voorraad, dus kannibalisme om deze reden zou ik uitsluiten
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
ik heb hier hetzelfde opgemerkt: een raam volledig belegd met eitjes. Week nadien waren er geen larven te zien op dat raam, wel terug eitjes. Idem week daarop. Alsof ze steeds de eitjes weghaalden...Er was zeker voldoende stuifmeel aanwezig. Misschien had het in mijn geval te maken met de 2 koninginnen in 1 kast??
-
- Aantal volken: 9
- Contacteer:
Steve en tomer,
Hoe zijn deze volkjes de winter ingegaan ?
Groetjes
Hoe zijn deze volkjes de winter ingegaan ?
Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
-
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
De dag nadat het topic "vervuild kunstraat" verscheen heb ik de slechte was uit de volken gehaald en vervangen. Het was toen meteen duidelijk dat het aan de was lag. De volken hebben uiteraard een achterstand opgelopen, maar zijn uiteindelijk op 6 ramen de winter ingegaan.
-
- Contacteer:
Ik had 4 grote volken, 2 kunstzwermen 1kleine zwerm en 3 afleggers die volledig of grotendeels op die kunstraat zaten. In mei zag ik al dat er iets grondig fout liep maar ik wist natuurlijk niet wat. Op 22 juli heb ik alle nieuwe raten uit de volken verwijderd, zo'n 100 stuks inclusief de ramen uit de honingzolder. De 4 grote volken waren inmiddels zo sterk gekrompen dat ze van 3 bakken simplex naar 1 bak gingen. Alle volken kregen lege ramen met wasstrips van enkele cm. Deze werden zeer vlot uitgebouwd en belegd. 2 weken later waren mooie aaneengesloten broedvlakken op al deze ramen. Eind juli kwam de nieuwe was binnen die ik online had besteld en kon ik verder uitbreiden. Uiteindelijk heb ik van deze 10 volkjes na vereniging 6 volken ingewinterd. Deze houden voorlopig goed stand. 1volk bezet slechts 3 straatjes de rest 5 a 7.
Ik kijk uit naar de lente om zonder al die miserie een nieuw seizoen te beginnen[emoji5]
Ik kijk uit naar de lente om zonder al die miserie een nieuw seizoen te beginnen[emoji5]