Daisy schreef:De laatste update voor vandaag: Het volk zal in een mini zwermpje nog op de grond, een groot deel in de kast, en een groter deel aan de voorkant van de kast. In een poging de boel vannacht nog van de verdrinkingsdood te redden, ben ik thuis mijn kruiwagen gaan halen en heb deze over het geheel heel gezet. Mijn vermoeden is dat de grond bijen morgen aan de binnenkant van de ondersteboven gezette kruiwagen zitten. Ik neem een dekbed overtrek mee, om ze in te sluiten, maar dan moet ik natuurlijk wel erg snel zijn. De kruiwagen omkiepen en de boel binnen houden lijkt me missie onmogelijk. Maar ik ga eens kijken hoe het loopt morgen. Anders wandel ik in elk geval met een partijtje bijtjes in een kruiwagen met dekbedovertrek naar mijn huisje.

Welkom Daisy, misschien ben je nog bezig met - wat jij GRONDBIJEN noemt, omdat ze
niet de kast in willen.. Mochten ze nog steeds liever buiten blijven, zet dan eens een leeg
kastje tegen het grondzwermpje aan met het open vlieggat tegen de 'koek of vlaai hippies" aan.
Maak vooraf het lege kastje 'cool' met koel water( pas op: geen koelwater voor de auto),
maar gewoon afgekoeld regenwater of kraanwater dat momenteel koeler is dan water uit de vijver
of de regenton, nu het buiten al dagenlang rond de 25 graden is.
Mocht het grondzwermpje niet de kast intrekken, doe dan het volgende wat ik zelf onlangs heb
toegepast. Hang in het 'schepkastje' een raampje met broed in alle stadia ZONDER VLIEGBIJEN
er op, maar wel jonge bijen, die er niet afgevlogen zijn.
Het is mij gelukt op 4 juni jongstleden om een moerloos 'zwermpje' ,dat koolzaadimkers
uit Friesland op het maaipad verweesd hadden achtergelaten, in processie het kastje in te laten
schrijden of marcheren of hoe je dat noemen wilt. Ze hebben 5 redcellen gemaakt.
Op 17 juni waren de koninginnen er. Ik wacht nog met controle zoals Jaap van Popering dat ook doet.
Kun je een apart topic openen over het reilen en zeilen van jouw vermoedelijk "weesvolkje" ? Zjef
P.S.Ik wou je nog wat hips vertellen over je voornaam, maar nu even niet