Ik had gisteravond een grote zwerm geschept. Meteen in de kast gesmeten en daarbij een raam broed ingehangen (zodat de zwerm niet wegkan). Een dikke deksel erop (omdat het vandaag warm zou worden). Echter vandaag was de kast leeg en de zwerm weg (nergens mee te herkennen ).
Waarschijnlijk toch veel te warm op de nieuwe standplaats. Had ik maar......
Feit is wel dat (open) broed inhangen dus ene fabeltje is. Er waren wel cellen verzegeld. Mss hadden alle cellen open moeten zijn?
Oh verkeerde topic ) Zwermen zijn mij soms een raadsel, mede door het feit dat je geen idee hebt wat je krijgt. Gister weer 2 zwermen aan een collega mee gegeven, omdat zijn volk, ook een zwerm langzaam was uitgestorven. Misschien een onbevruchte moer die niet terug is gekomen van de paringsvlucht. Geen idee
Open broed aan een zwerm geven is een fabel.
Als je een zwerm schept moet je eens kijken of er veel dansende bijen zijn te zien.
Dit duid er op dat ze al een andere plek hebben gevonden.
Als zo'n zwerm in buurt van je stand in een boom is neergestreken en huisvest deze weer op je stand gaan ze imker pesten.
Hun uitgekozen plek vind de zwerm beter.
Zet je zo vlak bij je stand neergestreken zwerm op een tweede plek kleine 500 meter is mijn ervaring dat je geen last hebt van "de volgende ochtend lege kast".
Zet je zo vlak bij je stand neergestreken zwerm op een tweede plek kleine 500 meter is mijn ervaring dat je geen last hebt van "de volgende ochtend lege kast".
Simpel: een van mijn volken op het schuurdak heeft gezwermd die zwerm moet niet naast de volken komen staan.
Zet de zwerm in de buitenplaats Poelgeest = 600 meter verder dan heb nooit een probleem. .
Als beginner zet ik de zwermen altijd een nacht koel en donker weg en pas de dag daarna zet ik ze in een zes/tienramer. Voordat ik ze wegzet sproei ik ze nog even flink nat tegen het warmlopen onderweg naar huis. Meestal hebben ze zelfs in de vangkist in één nacht al raat gebouwd.
buzzer schreef:Als beginner zet ik de zwermen altijd een nacht koel en donker weg
Zo zou ik het ook doen, de zwerm in een kast met een reisraam er boven op en ze dan donker en koel wegzetten en regelmatig water vernevelen over het reisraam waardoor ze afkoelen.
Ik had 2 weken terug ook voor het eerst een zwerm die weer vertrok. Nooit meegemaakt. Als altijd gewoon op kunstraat gezet. Of het behangetje had niet de goede kleur, geen idee