Linde 2016

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Alex Mönch »

Net was er weer een regenbui en ze gingen gewoon door........de linde geeft hier nu volop. :dance:
harry mouris
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door harry mouris »

Hier aan de veluwerand gaat het ook lekker. Tussen de regen door vliegen ze massaal. En er staan nog steeds lindes in de knop. Dus wie weet wordt het nog wat,,,,
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Toen ik vanmiddag de aangeblazen larven voor de teelt van 11 Juli in de pleegvolken ging hangen was het zwaar tillen met die DuHoKa bakken.
De Linde bloeit hier van af de 21 Juni, dus nu 9 dagen.
Regen of geen regen, ze vliegen tussen de buien door als idioten hier.
Als dat zoals gemiddeld hier nog tot 20 Juli door bloeit met dit weer (of ietsje warmer) dan moet ik halverwege weer gaan slingeren.
Of ik moet net als Alex meer bakken gaan opzetten en toren flats maken Ze hebben nu al 4 honing bakken op staan.
Maar dan heb ik een groot probleem als ik mijn uitgebouwde doppen moet gaan uitgraven. :naughty:

Ik heb veel HK ramen opgezet met een streepje voorbouw. Die zijn bijna allemaal al vol uitgebouwd. :clap:
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Ik ga dit weekend even kijken hoe het er voor staat.Mijn kleinste Dadant volk heeft 4 hk,de rest allemaal 6 hk s....die zullen nog niet overvol zitten.
De spaarkast gaat ook als een malle met 5 broedkamers.
Ik dacht eerst dat het wat zou kunnen tegenvallen met de linde,maar krijg steeds meer het idee,dat het wel eens een record jaar kan worden.
Tot in de schemering waren ze nog aan het vliegen.
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door petro »

Toen ik gister me raampjes van mijn miniplus in me dadant wou hangen om uit te laten bouwen,bleek dat er flink gehaald werd.
Ik heb er maar een Hk met kunstraat op geplaatst.
Er werd tussen 5 en 8.30 uur flink gevlogen!
Petro
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Nou. even bij ze gaan kijken. Ze vlogen erg goed. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Heb zelfs, off topic, nog met benzinemaaier mijn tuin gemaaid achter de kasten, zonder pak aan.
Ze zijn niet een keer mij lastig komen vallen :be9: :be9: :be9:

groetjes Theo
Matthijs
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

Bericht door Matthijs »

Hier vliegen ze niet. Gisterenavond eventjes uitbundig. Tis droevig :(

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

[quote="Kroese"]Toen ik vanmiddag de aangeblazen larven voor de teelt van 11 Juli in de pleegvolken ging hangen was het zwaar tillen met die DuHoKa bakken.

Hier in het hoge noorden bloeit de linde nu en inderdaad alleen bij een hele donkere lucht komen ze massaal terug, bij miezer blijven ze gewoon stevig doorvliegen.
Het is de eerste keer dat ik hier merk dat ze goed op de linde vliegen meestal veel te droog.

De 4 pleegvolken die net weer gesloten broed( 4 ramen broed) hebben heb ik vandaag gemerkt en geknipt maar wat me opviel die vliegen voor geen meter en de 4 pleegvolken die morgen de gesloten doppen afgeven vliegen als gekken.
Ik zou zeggen dat zou ik eerder andersom verwachten.
De pleegvolken hebben veel jonge bijen bij de teelt die nu toch allemaal vliegbijen moeten zijn geworden?

Om een pleegvolk te maken zet ik de koningin eerst met 1 raam jong broed boven het moerrooster met voldoende voer en stuifmeel.
Na 9 dagen soms tien zet ik de koningin op eigen bodem en dan krijgt het pleegvolk na een paar uur als ze onrustig beginnen te worden de aangeblazen dopjes vanuit een zware starter gemaakt op een andere stand van HK bijen dus jong.
De starter bijen krijgen ze erbij maar laat ze op twee bakken staan.

Als de doppen dicht zijn laat ik er twee of drie zitten en na ongeveer 35 dagen nadat ik de koningin boven het MR heb gezet is de nieuwe koningin aan de leg en de eerste jonge bijen lopen pas weer uit na nog drie weken.

5 weken( nu ongeveer 3 weken) geen nieuwe aanwas is waarschijnlijk de oorzaak waarom ze niet vliegen.

Ik ben alleen gericht op de teelt, honing gaat vanuit de Honingkamers direct in de jonge volken.

Wie weet of vermoed waarom deze pleegvolken niet vliegen.

Dirk.
dertiende
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Dirk Blanken schreef:
Kroese schreef:Toen ik vanmiddag de aangeblazen larven voor de teelt van 11 Juli in de pleegvolken ging hangen was het zwaar tillen met die DuHoKa bakken.
Hier in het hoge noorden bloeit de linde nu en inderdaad alleen bij een hele donkere lucht komen ze massaal terug, bij miezer blijven ze gewoon stevig doorvliegen.
Het is de eerste keer dat ik hier merk dat ze goed op de linde vliegen meestal veel te droog.
Dirk.
20-22 graden en af en toe een bui is best goed weer voor de Linde.
Ik reed vanmiddag door een straat vol met relatief jonge Linde bomen. Ze zaten echt stampvol bloesem.
Ik heb echt de indruk dat als het warmer weer zou zijn, dan is het droger, geeft de Linde minder omdat ze veel water nodig hebben.
Ook denk ik dat ze bij warmer weer eerder uitgebloeid zullen zijn. (zo maar mijn gedachte)
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik denk dat er grote verschillen zijn . Onderstaande foto is een linde welke in de volle bloei staat en met dit weer geen enkele bij te zien .

Deze boom ( bij mijn vorige woning ) heb ik gekocht op de éérste studiedag van de Bijen vereniging N.C.B. ( ik denk ) in 1984 in Breda .
kly 006.jpg
Plaats reactie