Mijn top 3 ergenissen over raampjes

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Mijn top 3 ergenissen over raampjes

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Net zoals Jan Mulder in DWDD heb ik ook een top drie ergernissen waar ik me zelf BONT EN BLAUW aan erger.

3: krom getrokken raampjes. Dit komt toch deels door foutieve bedrading (verticaal: IK SNAP ECHT NIET WIE VERTICAAL BEDRAAD) en ook te dunne latjes (PPFFF). Ik snap dat echt niet. Ik recupereer ramen (steek daar veel tijd in) en een groot deel van de raampjes is eigenlijk al niet meer te gebruiken na 1 keer. Van een Duitse firma beginnend met een H en eindigent met een n, zouden ze moeten verbieden dat die nog langer (Duits) normaalraampjes maakt.

2. Ik heb nu gloednieuwe Dadant-raampjes gekocht bij een Belgisch gerenomeerd bedrijf (grootste handelaar van Europa). Prachtige raampje op honingkamerformaat. Degelijke uitvoering zou ik zeggen. Nu paste de kunstraat er niet in. Blijkt er een zaagsnede in te zitten aan de onderlat waar ik de kunstraat moet inschuiven (daar kan ik nog meeleven). Die zaagsnede moet ik in de toekomst echter wel uiterst precies uitkrabben wil ik daar nog kunstraat in kunnen in krijgen. Bij een aantal raapmjes was de zaagsnede nu al te ondiep en moest ik alsnog weer kunstraat bijsnijden (dat wil ik niet!!). Het ergste komt nog: volgens mij is de draad niet van inox. Schande! En dan tot mijn grote verbazing: toen ik van de week bij mijn volken kwam om te zien hoeveel honing ik kon oogsten, viel ik steil achterover!! Allemaal warbouw. Wat blijkt de bovenlat van de nieuw raampjes is 1 a 2 mm te breed en nu zien de bijen de tussenruimte als te groot en ze bouwen raat tussen de twee kunstraten in. aan de zijkant van de bovenlat (wat een firma is dat!!).

1. Ergernis nummer 1. Bij de kempische kast wordt er door hetzelfde bedrijf als bij ergernis nummer 2 een net iets ander raamformaat aangehouden dan het oude (offciele?) raam. De ramen zijn 4 mm hoger met als gevolg dat de ramen in oude/andere kempische kasten niet goed meer passen (bewuste commercie??). De onderkant latten staan op de bodem van de kasten. Gedoe!! Dit euvel zou gemakkelijk op te lossen zijn door de ramen de juiste maat te laten zijn (communicatie!!!). Nu komt materiaal door elkaar. Of wat ik kan doen is de afstandstrips iets omhoog zetten? Gedoe!! Mss. iets voor de bijenbonden om dit eens aan te kaarten?

Ik word steeds selectiever in het kopen van mijn ramen. Al met al genoeg reden om in de toekomst mijn eigen ramen te maken.
JP
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Mijn top 3 ergenissen over raampjes

Bericht door joselito »

Ik raad je aan om zowel de raampjes als het kunstraat zelf te maken en al je problemen zijn opgelost.
IK BEDRAAD MIJN RAMEN VERTIKAAL :)
Ooit heb ik het geprobeerd om horizontaal te bedraden op aanraden van een vriend, maar dat heeft niet lang geduurd.
Bij verticaal bedraden blijft de raat mooi recht. De top- en onderlat moeten wel dik genoeg zijn. Toch kan het gebeuren dat de latten krom trekken.
Maar als je met één broedbak werkt heeft dat weinig belang. Op de broedramen komt namelijk een rooster en onder de ramen is de bodem.
Dus je ziet Jelte, eerst moet je een type kast kiezen en dan kan je bepalen welke methode voor jou het beste is, wat de raampjes betreft.
Ik geef je wel gelijk dat het met de raampjes in de handel maar pover gesteld is.
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Bericht door Erick »

Het gewone hout van de ramen kan altijd kromtrekken, net als latten die je in de DHZ zaken koopt. Wil je dit voorkomen zal je iets als multiplex moeten gebruiken, door de verschillende haaks op elkaar gelijmde lagen kan het niet kromtrekken, maar ja is het wel makkelijk schoon te houden en hoe zit het met vocht opname in de laagjes hout ivm de [watervaste] verlijming.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Kort: horizontale bedrading kan tot een uitzakking (golf) leiden onderin, maar dit heeft te maken met de kwaliteit van je wasplaten en je moet zorgen voor genoeg zweetruimte. Indien de er te weinig ruimte is in het raam dan moet de kunstraat wel bollen.

Ik kan voldoende raampjes zien (niet van multiplex) die naar vele smeltbeurten er nog prachtig uitzien en die nog steeds voldoen.

vr.
JP
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Kort: horizontale bedrading kan tot een uitzakking (golf) leiden onderin, maar dit heeft te maken met de kwaliteit van je wasplaten
Ook met de grootte van de raam. Zander en Dadant raampjes zijn nu eenmaal breder.
Onlangs heb ik dit raampje uit Duitsland meegebracht en dat leek me wel degelijk
De zijlatten zijn van beuk, de boven- en onderlat van den (weymouth)
Alleen hebben de boven- en onderlat een gleuf, om de raat in te schuiven, veronderstel ik.
Dat vermijdt het uitzakken, maar het is wel een hels karwij om ze erin te krijgen.
Bijlagen
005.JPG
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Bericht door Erick »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:........ Ik kan voldoende raampjes zien (niet van multiplex) die naar vele smeltbeurten er nog prachtig uitzien en die nog steeds voldoen.

vr.
Dat wil en kan ik best geloven, maar het ligt ook aan het soort hout wat gebruikt wordt en ook aan waar het hout uit de boom gezaagd wordt.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Heel herkenbaar! helaas......

Zoals ik het doe, imker met simplex ramen met honing en broedkamers als broedruimte (flachzargen betrieb) en heb DB honingkamerramen, dus geen standaard situatie.

3. Ramen vroeg in het seizoen kopen, ramen die nu worden geleverd zijn waarschijnlijk van verser hout gemaakt én niet uitgewerkt na verlijmen en met krammen samenstellen. Belangrijk is de kwaliteit van het hout, het zagen en vooral het drogen. In principe maken we een relatief lichte en slappe constructie bij een raam, die we vervolgens in een relatief warme vochtige ruimte plaatsen. Het hout zal werken en trekken. Door vroeg in het seizoen (februari - maart) ramen te kopen heb je grotere kans op uitgewerkte ramen. Ik heb nu eindelijk een leverancier die eigenlijk altijd goede kwaliteit levert..... net een fractie duurder maar als je een raam moet weggooien ben je het verschil ook al kwijt.
Ik gebruik vertikaal en horizontaal bedraad door elkaar. Geen echte voorkeur meer. Belangrijk, draad niet te hard aanspannen. was insmelten als het tenminste 20 graden is en een kleine truc tegen het golven, de horizontale draad met je nagel net opspannen (alsof je aan een gitaar snaar trekt) in de richting van de zwaartekracht voordat je insmelt (jawel insmelten met heet water en raderwiel!) de draden staan dan onder een vergelijkbare voorspanning en geven minder mee (tenminste gelijkmatiger mee) als de wasplaat wil uitzakken onder zijn eigen gewicht.
2. herkenbaar, heel irritant. Dat is een van de redenen dat ik mijn ramen voortaan ga uitsmelten in een stoomsmelter (steriel en minder restanten was die op de ramen achterblijft). Een van mijn leveranciers gebruikt een zwaardere draad inox, kan het aanraden boven de standaard dunne draad. Dus van de nood een deugd maken en snel de niet inox draad vervangen door goede inox een maat dikker.
1. ook herkenbaar, ook gedoe met honingkamers die net afwijken, lengtes van bakken die net niet kloppen. Allemaal onnodige problemen. Ik imker zelf met geerfde kasten en heb gedoe elke keer (ramen de oren iets afzagen, scheef staande bakken enz) maar dat werkt nog beter als sommige nieuw geproduceerde kasten, onwaarschijnlijk wat een gebreek aan ramen en bakken imkers accepteren. Heb bijvoorbeeld bijna geen last van vastbouw meer en kan meestal de bakken met de handen lostillen, dus geen gebreek en gewrik met kastbeitel, die zit in de duimstofzak van mijn imkerbroek tijdens de inspecties.
Als je naar de bijenruimte kijkt is er ca 3-4 mm afwijking mogelijk in maatvoering, dat lijkt heel wat. Maar in de praktijk hoort een bijenkast op de mm maatvast te zijn wil je de normale afwijkingen in productie en door warmte en vocht/opdrogen kunnen opvangen. En de belangrijke maten kunnen we in een paar tekeningen vangen, dat geldt dan ook voor koninginnen roosters, dekplanken enz. Heb ooit bewust zelf honingkamers simplex getekend en bewust een maat niet conform officiele tekening gemaakt, nu plezier van. Dus maatvoering standaardiseren en ook levering hiernaar eisen vind ik een goede suggestie voor de bijenbonden.

mvg,

erik.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik begrijp het probleem niet . Wanneer je deugdelijk materiaal ( houtwerk ) koopt .. ik zelf bedraad de raampjes met zaagsnede horizontaal ...Zonder zaagsnede vertikaal . met slechts een enkel raampje welke krom trekt . Wel is een voorwaarde dat je de bedrading niet te strak zet, dan is alles krom te krijgen . Ik heb er nog raampjes tussen zitten welke meer dan 25 jaar oud zijn .
rr 005.JPG
Over de raammaat kan ik kort zijn .....Mijn Vader ( heel lang geleden ) was zeer blij dat het er eindelijk door was dat men in Nederland overgestapt was op slechts één maat ( Simplex ) broedkamer en honingkamer . Dan kon iedereen zonder problemen zijn volken op de markt kopen en verkopen .....Maar de huidige imkerij denkt daar weer anders over .

Misschien tot de tijd dat een ieder zijn eigen raammaat heeft .
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

joselito schreef: Onlangs heb ik dit raampje uit Duitsland meegebracht en dat leek me wel degelijk
.
Ik heb één ding tegen deze raampjes ..

In de wintermaanden wanneer zij twee hoog staan , is deze barrière door de volken haast niet te nemen

Onderlat van bovenste raampje 1 cm .....ruimte ....8 mm.....bovenlat onderste raampje 2 cm .....Totaal 38 mm .
Paul67
Imker sinds: 2012
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Ik vind het ook merkwaardig...

Ik gebruik zowel hele oude als minder oude en nieuwe raampjes door elkaar. Maat simplex.
Het ene raampje is netjes horizontaal bedraad, het andere vertikaal en er zitten er bij die
hartstikke scheef bedraad zijn (de gaatjes zitten er scheef in)...maar nog nooit een scheef raam gehad.

Ik bewaar ze trouwens in van die pvc bakken, gewoon deksel erop en klaar. No Problemo! :be9:
Plaats reactie