aflegger behandelen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

aflegger behandelen?

Bericht door Theo777 »

Hallo mede imkers.

Over 1.5 week haal ik mn broedaflegger op.
Mijn vraag is moet deze nog met oxaal verneveld worden of gewoon alleen per begin sept behandelen met hyveclean. Omdat het nu toch al bijna sept. is.

Groet Theo
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: aflegger behandelen?

Bericht door Dirk Blanken »

Een broedaflegger ja daar zitten de mijten in het broed dus heeft een oxaalbehandeling weinig zin.
Een cyclus met hive clean is beter.

Maar je zal dan in december de bijen dan nog moeten druppelen.

Beter is om met een schudzwerm te beginnen behandeld met oxaalzuur en die te storten op een kernvolkje met een goed leggende koningin liefst al met gesloten broed.
D.W.Z. het kernvolkje in de onderbak daar bovenop een krant(doorprikt) daarop een lege bak en daarin de schudzwerm storten.
Na een dag de lege bak verwijderen.

Probeer het maar ze gaan als een speer.

Groeten Dirk.
dertiende
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Theo777 schreef:Over 1.5 week haal ik mn broedaflegger op.
Mijn vraag is moet deze nog met oxaal verneveld worden of gewoon alleen per begin sept behandelen met hyveclean.

Als het een broedaflegger was zonder koningin en ze hebben er zelf een gekweekt, dan is er een moment (wanneer de jonge koningin juist begint te leggen) dat er geen gesloten broed meer is in de kast. Dan is het ideale moment om te besproeien met oxaalzuur.
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Het is idd een broedaflegger zonder koningin. Over 1.5 week is t 28 dagen geleden van het maken ervan. Dat is dan tussen de gestelde 24-29 dagen.
Dus dat komt wel goed uit. Alleen moet t volk in sept dan alsnig voor t inwinteren een hyveclean behandeling ondergaan of volstaat de oxaalbehandeling nu. De winterbijen gaat t toch im dat die behandeld de winter ingaan? En zijn t over 1.5 week al winterbijen. Nee toch? Dus dan insept opnieuw hyveclean zodat 100% vvoort inwinteren is behandeld?

Ps wanneer pas je jouw meth met schudzwerm toe dirk? Ik heb nu een hoofdvolk en aflegger. Eventueel maak ik nog een schudzwerm, maar dat is ook puur on derde volk te maken..

Groet theo
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Theo777 schreef: Alleen moet t volk in sept dan alsnig voor t inwinteren een hyveclean behandeling ondergaan of volstaat de oxaalbehandeling nu.
Dat volstaat, tenzij er bij deze behandeling honderden mijten vallen.
Plaats reactie