Waar vliegen de bijen op anno 2016
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016
Ik zit net een poosje bij de kasten, maar als ik het zo bekijk dan vliegen ze nergens op.
Een beetje rondhangen en af en toe een beetje stuifmeel.
Er is hier niet veel te halen denk ik.
Groet Peter.
Een beetje rondhangen en af en toe een beetje stuifmeel.
Er is hier niet veel te halen denk ik.
Groet Peter.
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
hier is weer een nieuwe dracht bezig....de Sneeuwbessen
er komt weer aardig wat binnen.

-
- Imker sinds: 1968
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
- Contacteer:
Er is hier nog genoeg te halen voor mijn bijen een klein aantal vloog op courgettes was ook aan het stuifmeel te zien wat binnen kwam.
Ook de pompoenen bloeien geweldig hier in de polder, wegens een verhuizing blijven mijn bijen op de thuis stand mss volgend jaar weer plaatsen.
Groet,
Roel
Ook de pompoenen bloeien geweldig hier in de polder, wegens een verhuizing blijven mijn bijen op de thuis stand mss volgend jaar weer plaatsen.
Groet,
Roel
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
7de honingzolder geplaatst?Alex Mönch schreef:hier is weer een nieuwe dracht bezig....de Sneeuwbessener komt weer aardig wat binnen.

- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
lol nee...ik ga vrijdag/zaterdag alle honingkamers slingeren.
Daarna maar eens goed overdenken wat ik met die massa bijen per kast ga doen.
Moet maandag nog 4 schudzwermpjes maken om miniplussen te vullen, om 4 bevruchte moertjes in te voeren.
Denk dat ik ze maar extra sterk maak met 2 broed-rompen per koningin.
2 Uitgebouwde raampjes in het midden van de bovenste rompjes,zodat de koninginnen meteen kunnen doorgaan met leggen en de rest met kunstraat.
Misschien daarna 1 kast 2 hk terug plaatsen om te kijken of ze deze nog snel vullen in een week...zoniet dan hk s eraf en rustig gaan voeren voor de winter.
Normaal laat ik ze na de linde alles houden voor in de broedkamers,maar dit jaar lijkt er toch erg veel nectar gehaald te worden van de Sneeuwbessen.We zullen zien
Daarna maar eens goed overdenken wat ik met die massa bijen per kast ga doen.
Moet maandag nog 4 schudzwermpjes maken om miniplussen te vullen, om 4 bevruchte moertjes in te voeren.
Denk dat ik ze maar extra sterk maak met 2 broed-rompen per koningin.
2 Uitgebouwde raampjes in het midden van de bovenste rompjes,zodat de koninginnen meteen kunnen doorgaan met leggen en de rest met kunstraat.
Misschien daarna 1 kast 2 hk terug plaatsen om te kijken of ze deze nog snel vullen in een week...zoniet dan hk s eraf en rustig gaan voeren voor de winter.
Normaal laat ik ze na de linde alles houden voor in de broedkamers,maar dit jaar lijkt er toch erg veel nectar gehaald te worden van de Sneeuwbessen.We zullen zien

-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Hier bloeit de sneeuwbes nog niet; wel beginnen de bijen voorzichtig op de reuzenbalsemien te vliegen, begint de Guldenroede aardig geel te kleuren, gonst mijn hele huis van de bijen op de wilde wingerd en gaan de eerste bloempjes van de kogeldistel open. Op de eerst kogeldistel heb ik de laatste drie dagen nog geen moment geen bij gezien!
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Op 10 meter van de kasten af valt al een poosje op,
dat de bijen opvallend grote knalgele stuifmeelklompen aan hebben.
Tijdens een van de "ommetjes" heb ik de plant ontdekt. Het was niet moeilijk om ze te vinden.
Boven 4 hectares Gerst die aan het afrijpen is en z'n aren laat hangen, staken ze uit;
de rijk bloeiende Akkermelkdistels, die wel anderhalve meter hoog kunnen worden.
Maar daar zullen ze geen kans voor krijgen. Eerstdaags zal de Gerst onder het mes.
Ze groeien bij voorkeur op goed bemest bouwland, maar ook in wegbermen als het maaisel
blijft liggen en de bodem daardoor verrijkt wordt met die organische mest.
Oók die in de bermen hebben niet lang meer te leven,
want de wegbermen worden weer driftig groen gemaakt.
Blad van AkkerMELKdistel (Sonchus arvensis) is aaibaar en eetbaar
en is bij lange na niet zo weerbaar als Akkerdistel (Cirsium arvense). De Akkerdistel is enorm
stekelig; een 'steekduivel' onder de planten, gevreesd door ons als kind, toen we tussen
1950 en 1960 nog korenschoven moesten binden met de blote handen en in korte broek,
Dat heeft ons gehard. Wat een verschil met de pokono GO generatie van nu.
Akkerdistel is geliefd bij vlinders, hommels en bijen. Op de laatste,heerlijk ruikende, Akkerdistels
vliegen momenteel ook nog wat van m'n bijen. Distelhoning komt vooral van Akkerdistels. Zj.
dat de bijen opvallend grote knalgele stuifmeelklompen aan hebben.
Tijdens een van de "ommetjes" heb ik de plant ontdekt. Het was niet moeilijk om ze te vinden.
Boven 4 hectares Gerst die aan het afrijpen is en z'n aren laat hangen, staken ze uit;
de rijk bloeiende Akkermelkdistels, die wel anderhalve meter hoog kunnen worden.
Maar daar zullen ze geen kans voor krijgen. Eerstdaags zal de Gerst onder het mes.
Ze groeien bij voorkeur op goed bemest bouwland, maar ook in wegbermen als het maaisel
blijft liggen en de bodem daardoor verrijkt wordt met die organische mest.
Oók die in de bermen hebben niet lang meer te leven,
want de wegbermen worden weer driftig groen gemaakt.
Blad van AkkerMELKdistel (Sonchus arvensis) is aaibaar en eetbaar
en is bij lange na niet zo weerbaar als Akkerdistel (Cirsium arvense). De Akkerdistel is enorm
stekelig; een 'steekduivel' onder de planten, gevreesd door ons als kind, toen we tussen
1950 en 1960 nog korenschoven moesten binden met de blote handen en in korte broek,
Dat heeft ons gehard. Wat een verschil met de pokono GO generatie van nu.
Akkerdistel is geliefd bij vlinders, hommels en bijen. Op de laatste,heerlijk ruikende, Akkerdistels
vliegen momenteel ook nog wat van m'n bijen. Distelhoning komt vooral van Akkerdistels. Zj.

-
- Imker sinds: 1968
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
- Contacteer:
Bij mijn thuisstand staan veel melkdistels in bermen en akkerranden zo ook in aardappelvelden ik heb er nog geen bij op zien zitten
Wel veel soorten zweefvliegen en hommels.
Het wilgenroosje bloeit ook rijkelijk ook hier geen bij te zien.
De akkerdistel is uitgebloeid groepjes distelvinken doen zich te goed aan de zaden.
De bijen vliegen nog steeds op de klavervelden en soms op de gewone berenklauw.
Gr. Roel
Wel veel soorten zweefvliegen en hommels.
Het wilgenroosje bloeit ook rijkelijk ook hier geen bij te zien.
De akkerdistel is uitgebloeid groepjes distelvinken doen zich te goed aan de zaden.
De bijen vliegen nog steeds op de klavervelden en soms op de gewone berenklauw.
Gr. Roel
-
- Contacteer:
Het ligt óók aan het tijdstip van de dag of drachtplanten wat te bieden hebben.
Op de melkdistels wordt 's morgens gevlogen. Zjef
P.S. De morgen eindigt voor dieren niet om 12 uur maar om 13 uur. De mens heeft de klok verzet.
Op de melkdistels wordt 's morgens gevlogen. Zjef

P.S. De morgen eindigt voor dieren niet om 12 uur maar om 13 uur. De mens heeft de klok verzet.
-
- Contacteer:
Om 9 uur kwamen bij meerdere kasten al enkele bijen met het gele stuifmeel binnen.
Het was in de schaduw 11 C., maar op het zonnige veld een stuk warmer.
De Gerst reikte tot m'n knieën, maar de Akkermelkdistels tot m'n hals. Zij vingen volop zon.
Ik heb de vrijheid genomen dwars het veld over te steken om beter te kunnen observeren,
want ik zag de bijen zó snel vliegen en rond bewegen in de bloemkorfjes, dat ik trots werd op
m'n Westerwolds landras, vooral door de grote gele ladingen stuifmeel.
Maar ik kwam snel "met beide voeten terug op de grond". Het waren wel Apidae, maar niet
Apis mellifera's. Wat dan wel ? Het waren de befaamde Pluimvoetbijen. Honderden.
Wat lijken die geweldig qua grootte en kleur op de honingbij, maar niet qua ijver.
De meerderheid van de honingbijen zal wel wat later uit het warme nest komen
dan de solitaire Pluimvoetbijen die in de koelere nestgangen moet overnachten.
Ik ga straks opnieuw observeren.
Net als Roelof zag ik foeragerende zweefvliegen die als bijen 'verkleed' zijn en dus aan mimicry doen.
Ik bedoel de Blinde bijen, die ook wel mestzweefvliegen worden genoemd.
Ook zag ik de zweefvliegen die als wespen verkleed zijn,
die bandzweefvliegen worden genoemd. Zj.
P.S. Omdat de titel van het topic open laat over welke bijen het moet gaan, mag uitgeweid worden.
Dat wilde bijen ook aandacht krijgen, is naar de zin en de wens van de Overheid,
die landbouwers met subsidies stimuleert om ecologisch hun land te bebouwen.
Het grote veld Gerst oogt geel van de Akkermelkdistels. Het is dus geen slechte boer.
Het was in de schaduw 11 C., maar op het zonnige veld een stuk warmer.
De Gerst reikte tot m'n knieën, maar de Akkermelkdistels tot m'n hals. Zij vingen volop zon.
Ik heb de vrijheid genomen dwars het veld over te steken om beter te kunnen observeren,
want ik zag de bijen zó snel vliegen en rond bewegen in de bloemkorfjes, dat ik trots werd op
m'n Westerwolds landras, vooral door de grote gele ladingen stuifmeel.
Maar ik kwam snel "met beide voeten terug op de grond". Het waren wel Apidae, maar niet
Apis mellifera's. Wat dan wel ? Het waren de befaamde Pluimvoetbijen. Honderden.
Wat lijken die geweldig qua grootte en kleur op de honingbij, maar niet qua ijver.
De meerderheid van de honingbijen zal wel wat later uit het warme nest komen
dan de solitaire Pluimvoetbijen die in de koelere nestgangen moet overnachten.
Ik ga straks opnieuw observeren.
Net als Roelof zag ik foeragerende zweefvliegen die als bijen 'verkleed' zijn en dus aan mimicry doen.
Ik bedoel de Blinde bijen, die ook wel mestzweefvliegen worden genoemd.
Ook zag ik de zweefvliegen die als wespen verkleed zijn,
die bandzweefvliegen worden genoemd. Zj.

P.S. Omdat de titel van het topic open laat over welke bijen het moet gaan, mag uitgeweid worden.
Dat wilde bijen ook aandacht krijgen, is naar de zin en de wens van de Overheid,
die landbouwers met subsidies stimuleert om ecologisch hun land te bebouwen.
Het grote veld Gerst oogt geel van de Akkermelkdistels. Het is dus geen slechte boer.