Enkel latjes in spaarkast
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): bastaard, carnica
- Contacteer:
Enkel latjes in spaarkast
In de topbarhive bouwen de bijen vanuit latjes hun raat op.
Kan je dit ook toepassen in een spaarkast? Dwz; enkel latjes inhangen en bijen uit laten bouwen?
Kan je dit ook toepassen in een spaarkast? Dwz; enkel latjes inhangen en bijen uit laten bouwen?
- croy
- Imker sinds: 1995
- Aantal volken: 35
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Enkel latjes in spaarkast
Als je driehoekige latjes in een raampje plaatst aan de bovenzijde en zijkant wordt dit gewoon netjes uitgebouwd door de bijen
Croy
Croy
-
- Contacteer:
Een raampje is dus wel nodig? En bedoel je latjes met punt naar het midden van het raampje?
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
ken je de warré bijenkast?
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... C3%A9_kast
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... C3%A9_kast
-
- Contacteer:
Ik heb geen warre kasten, wel spaarkasten en zou graag willen proberen zonder kunstraat te werken.
Is dit mogelijk door enkel latjes of raampjes met evt driehoekige latjes te plaatsen?
Is dit mogelijk door enkel latjes of raampjes met evt driehoekige latjes te plaatsen?
-
- Contacteer:
Hello,
Je zult vergelijkbare problemen krijgen als de warré kast kent. Het vastbouwen aan de zijkant van de bakken als je alleen latjes gebruikt.
Als je ramen gebruikt heb je dat probleem niet. Ik heb zelf dit jaar geexperimenteerd hiermee maar de raten zijn vrij slap en met slingeren van de voorjaarshoning zijn meerdere gesneuveld. Ramen met draad helpen. Ik heb nu een compromis door een strook kunstraat in te zetten als startstrook.
grtz
erik.
Je zult vergelijkbare problemen krijgen als de warré kast kent. Het vastbouwen aan de zijkant van de bakken als je alleen latjes gebruikt.
Als je ramen gebruikt heb je dat probleem niet. Ik heb zelf dit jaar geexperimenteerd hiermee maar de raten zijn vrij slap en met slingeren van de voorjaarshoning zijn meerdere gesneuveld. Ramen met draad helpen. Ik heb nu een compromis door een strook kunstraat in te zetten als startstrook.
grtz
erik.
-
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
wanneer is de beste tijd om ze zelf raten te laten bouwen, zonder dat er darrenraat wordt gebouwd?
-
- Contacteer:
Fijn dit te horen!Als je ramen gebruikt heb je dat probleem niet. Ik heb zelf dit jaar geexperimenteerd hiermee maar de raten zijn vrij slap en met slingeren van de voorjaarshoning zijn meerdere gesneuveld. Ramen met draad helpen. Ik heb nu een compromis door een strook kunstraat in te zetten als startstrook.
Heb je dit het gehele seizoen gedaan? En merk je nog verschil met hoeveelheid honing of broed? Ik neem aan dat de bijen meer tijd bezig zijn met bouwen nl? Geen problemen met te vee, darrenraat?
-
- Contacteer:
De bouwdrift is heel verschillend, ik had ook ramen die nauwelijks werden uitgebouwd maar dat kan ook aan de was gelegen hebben.
Ik had vroeg in het jaar al ramen ingehangen en weinig last nog van darrenbroed.
In principe gewoon ramen ingehangen maar wel met enkele uitgebouwde ramen in het midden van de bak als stijgraam.
vanwege mijn "bedrijfsmethode" maak ik vroeg afleggers en die krijgen veel ramen om geleidelijk uit te bouwen als het volk groeit.
Daarnaast gewoon een bak onder een volk gezet als ze eraan toe zijn en ook vlot uitbouwen. Idem voor de honingkamers.
Ik had vroeg in het jaar al ramen ingehangen en weinig last nog van darrenbroed.
In principe gewoon ramen ingehangen maar wel met enkele uitgebouwde ramen in het midden van de bak als stijgraam.
vanwege mijn "bedrijfsmethode" maak ik vroeg afleggers en die krijgen veel ramen om geleidelijk uit te bouwen als het volk groeit.
Daarnaast gewoon een bak onder een volk gezet als ze eraan toe zijn en ook vlot uitbouwen. Idem voor de honingkamers.
- croy
- Imker sinds: 1995
- Aantal volken: 35
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Als je kleine driehoekige latjes in een spaarkastraam aanbrengt bovenzijde en zijkanten worden deze goed uitgebouwd ook al zit er draad in.
Croy
Croy