Enkel latjes in spaarkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Enkel latjes in spaarkast

Bericht door Hans van der Post. »

Mette schreef:In de topbarhive bouwen de bijen vanuit latjes hun raat op.
Kan je dit ook toepassen in een spaarkast? Dwz; enkel latjes inhangen en bijen uit laten bouwen?
Je hebt al vele goede antwoorden gekregen maar mis er nog eentje dit is dat je elf ramen in de spaarkast moet hangen als je "vrije bouw" = zonder kunstraat.
Bijen bouwen van naturen hart op hart 35 mm in de spaarkast zal waarschijnlijk afstand repen van 38 mm zitten = tien ramen.
Je moet dit beslist doen - afstandrepen - voor de spaarkast voor elf ramen in monteren ander krijg je een warboel.
!Hans.
Mette
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

Bericht door Mette »

Hartelijk dank voor alle reacties! Ik ga volgend jaar proberen hoe dit werkt.
Luuk
Contacteer:

Bericht door Luuk »

ik heb door tijdgebrek ook in een paar kasten alleen maar lege raampjes opgehangen. Ze waren al wel een keer gebruikt. Ik had ze schoongemaakt maar er geen kunstraat in gedaan. Heel vaak bouwen de bijen scheef en geeft het grote problemen als je een volk wilt nakijken. In 1 volk hebben de bijen zelfs de raten helemaal krom (rond) gebouwd, dwars op de originele richting van de latjes. Zodat op 1 lat wel 3 raten hangen, dwars dan. Geen idee hoe ze dat bedacht kregen.

Ook in enkele volken om en om ramen met kunstraat (of uitgebouwd) en lege ramen. Dan worden de ramen met kunstraat (of uitgebouwde raat) HEEL dik en die andere ramen worden dun. Zodat je ze allebei nauwelijks er uit kan halen. Het is me slecht bevallen al met al, maar het scheelde wel veel tijd :D die ik niet had.
Plaats reactie