2 bijenvolken moedwillig voorzien van insectenverdelging (04-08-16)
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
2 bijenvolken moedwillig voorzien van insectenverdelging (04-08-16)
Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die een hekel hebben aan bijen, zie ook:
http://www.1limburg.nl/50000-bijen-moed ... t=topstory
http://www.1limburg.nl/50000-bijen-moed ... t=topstory
- buzzer
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Re: 2 bijenvolken moedwillig voorzien van insectenverdelging (04-08-16)
Ik ben altijd benieuwd naar de volledige toedracht. Natuurlijk is het een hufterstreek om bijen op deze wijze een gruwelijke dood te bezorgen maar wat bezielde iemand om in een woonwijk bijen in de voortuin te houden...... Zet ze achter de woning en je hebt er meer toezicht op en allerlei simpele zielen komen niet op het idee om de "gevaarlijke" insecten te bestrijden.
Alle begin is (bij) zonder honing.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik ken situaties waar imkers jarenlang enkele volken dichtbij de straat hadden staan, zonder overlast en narigheid. Lang niet iedereen heeft ruimte om op een rustige plaats, ver van de straat, volken te plaatsen. Zo had één van onze leden een paar grote volken op een balkon van een flatje staan, of zoals ze in de Achterhoek zeggen: "Vaak bu'j te bange".
-
- Imker sinds: 2004
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
De bijenkasten stonden wel dicht langs een stoep maar achter een gaashek en met de vliegopening van de stoep af gericht. Ik snap de opmerking van Buzzer, technisch gezien is het de "voortuin" van een windmolen, maar het volgende woonhuis is aan de andere kant van de straat of 10 meter verderop. Het zijn overigens niet mijn volken maar de eigenaar (eigenlijk meervoud) is lid van onze vereniging.
Het blijft een schande als mensen met gif op deze nuttige dieren spuiten, we kunnen een leuke post openen met creatieve ideeen om op de daders los te laten maar lijkt me niet gepast, hoewel mijn vingers jeuken.
Grtz,
Erik.
Het blijft een schande als mensen met gif op deze nuttige dieren spuiten, we kunnen een leuke post openen met creatieve ideeen om op de daders los te laten maar lijkt me niet gepast, hoewel mijn vingers jeuken.
Grtz,
Erik.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
https://www.google.be/maps/@51.1948664, ... 312!8i6656buzzer schreef: maar wat bezielde iemand om in een woonwijk bijen in de voortuin te houden......
inderdaad, als je hier zichtbaar bijen langs de straat gaat plaatsen dan vraag je toch om problemen. Als het dan ook nog bastaard bijen zijn is het helemaal te gek. Kun je het je al voorstellen dat de imker daar in volledige tenue zijn bijen aan het nakijken is terwijl mensen daar voorbij fietsen in zomerkledij.

-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Google laat een vriendelijk en fraai ogend deel van Stramproy zien met veel groen
Misschien iets te weids weergegeven door de camera.
Ik vraag me af of de Plaatselijke Verordening net zo vriendelijk oogt.
In de meeste PV's staat, dat we bijenvolken verder dan 30 meter van de openbare weg af moeten zetten.
Ik plaats mijn volken zelfs in het veld minstens 30 meter van verharde en onverharde veldwegen af.
Bij huis staan ze nog verder weg, ONDANKS dat hun behavior look like 'buzzerbukkies en carnies'
dus......"Zo imker, zo bij" ,dus, egaal wat het genotype van de bijen is, het is de bijenvader
die grotendeels het gedrag bepaalt. Zj.
P.S. Ik begrijp niet dat de getroffen imker vooraf niet door collega's voorgelicht is over de risico's
van verstoring door het verkeer met z'n uitlaatgassen en trillingen enz.
En het risico dat passerende mensen en dieren niet goed met bijen kunnen omgaan.
Misschien iets te weids weergegeven door de camera.
Ik vraag me af of de Plaatselijke Verordening net zo vriendelijk oogt.
In de meeste PV's staat, dat we bijenvolken verder dan 30 meter van de openbare weg af moeten zetten.
Ik plaats mijn volken zelfs in het veld minstens 30 meter van verharde en onverharde veldwegen af.
Bij huis staan ze nog verder weg, ONDANKS dat hun behavior look like 'buzzerbukkies en carnies'
dus......"Zo imker, zo bij" ,dus, egaal wat het genotype van de bijen is, het is de bijenvader
die grotendeels het gedrag bepaalt. Zj.

P.S. Ik begrijp niet dat de getroffen imker vooraf niet door collega's voorgelicht is over de risico's
van verstoring door het verkeer met z'n uitlaatgassen en trillingen enz.
En het risico dat passerende mensen en dieren niet goed met bijen kunnen omgaan.
-
- Imker sinds: 2004
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Hallo Beetree,
Het is inderdaad een zeer fraaie groene omgeving, niet voor niets gekozen als de groenste regio enz.
Ben er zelf trots op hier te wonen!
Als reactie op je opmerking over de APV, in de gemeente Weert is de plaatsing van bijenkasten vrijgesteld. De gemeente Weert stimuleert biodiversiteit en in het kader hiervan lopen meerdere projecten met wilde bijen en honingbijen.
Ik heb zelf ook in de stad bijenkasten staan, bv. bij een voormalige atletiekbaan waar nu volkstuinen zijn aangelegd, maar binnen het redelijke zijn er in Weert veel mogelijkheden voor plaatsing van bijenkasten.
Mvg,
Erik.
Het is inderdaad een zeer fraaie groene omgeving, niet voor niets gekozen als de groenste regio enz.

Als reactie op je opmerking over de APV, in de gemeente Weert is de plaatsing van bijenkasten vrijgesteld. De gemeente Weert stimuleert biodiversiteit en in het kader hiervan lopen meerdere projecten met wilde bijen en honingbijen.
Ik heb zelf ook in de stad bijenkasten staan, bv. bij een voormalige atletiekbaan waar nu volkstuinen zijn aangelegd, maar binnen het redelijke zijn er in Weert veel mogelijkheden voor plaatsing van bijenkasten.
Mvg,
Erik.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Wanneer ik de foto goed bekijk op enkele meters afstand van het trottoir geplaatste volken ...zou het wel eens niet zo lang meer kunnen duren voordat de A.P.V. op vele plaatsen aangepast gaat worden . Op deze wijze plaatsen is om moeilijkheden vragen . En dat heeft niets met het ras te maken .
-
- Contacteer:
Erik,mooi om te horen; bof jij even, 'bofferd' of ....
!
Wanneer ik nog eens moet verhuizen vanwege de leeftijd, dan weet ik waar ik zijn moet,
want bijenhouden kun je tot je laatste snik, toch !? Zj.
P.S. Is de AIVD er bij gehaald ? Is bekend om welk middel het gaat ofwel is de precieze
oorzaak bekend ?
Kon men ook een aparte geur ruiken aan de kast ofwel zat er een chemisch luchtje aan ?
Wanneer in de vliegspleet wordt gespoten, worden de bijen naar boven gedreven.
Sluit dan het dekkleedje (of de dekplank) de raten niet hermetisch af, dan kunnen erboven
veel zieltogende en dode bijen gevonden worden. Was dat ook het geval in Stramproy ?
Dat heb ik jaren geleden meegemaakt in 'n Robiniaplantage waar jagers actief waren.
Ik schreef het toe aan wat anders en heb de volken laten staan. Pas toen een dode Havik
op één van de kasten was gelegd, ben ik 'opgehoepeld' uit het jachtgebied.

Wanneer ik nog eens moet verhuizen vanwege de leeftijd, dan weet ik waar ik zijn moet,
want bijenhouden kun je tot je laatste snik, toch !? Zj.

P.S. Is de AIVD er bij gehaald ? Is bekend om welk middel het gaat ofwel is de precieze
oorzaak bekend ?
Kon men ook een aparte geur ruiken aan de kast ofwel zat er een chemisch luchtje aan ?
Wanneer in de vliegspleet wordt gespoten, worden de bijen naar boven gedreven.
Sluit dan het dekkleedje (of de dekplank) de raten niet hermetisch af, dan kunnen erboven
veel zieltogende en dode bijen gevonden worden. Was dat ook het geval in Stramproy ?
Dat heb ik jaren geleden meegemaakt in 'n Robiniaplantage waar jagers actief waren.
Ik schreef het toe aan wat anders en heb de volken laten staan. Pas toen een dode Havik
op één van de kasten was gelegd, ben ik 'opgehoepeld' uit het jachtgebied.
-
- Contacteer:
Hiermee ben ik het volkomen eens. Zj.Jaap v.Popering schreef:Wanneer ik de foto goed bekijk op enkele meters afstand van het trottoir geplaatste volken ...zou het wel eens niet zo lang meer kunnen duren voordat de A.P.V. op vele plaatsen aangepast gaat worden . Op deze wijze plaatsen is om moeilijkheden vragen . En dat heeft niets met het ras te maken .

P.S. Ik heb geen waakhond, maar ik heb er wel eens aan gedacht om dicht rond de woning
bijenvolken te plaatsen nu de criminaliteit alsmaar blijft stijgen, maar ook het aantal
letselschade-advocaten.
Als veilig alternatief tegen schade aan derden heb ik tot nu toe slechts één LEGE VERSLETEN,
maar desondanks mooi gekleurde bijenkast naast de voordeur geplaatst onder een hoge Buxus.