Tips voor plaatsing bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bart72
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Tips voor plaatsing bijenkast

Bericht door Bart72 »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort op dit forum, en ik wil graag bijen gaan houden.
De cursus gaat in februari beginnen, en ik probeer me alvast zoveel mogelijk in te lezen.

De plaats waar de kast zou moeten staan is het dakterras.(4x5 meter).
Afbeelding

Daar is een mooie ruimte voor, en de bijen kunnen mooi wegvliegen.
Afbeelding

De hekken aan de zijkant wil ik gaan bekleden met iets van wilgenteen of rietmatten.zodat de bijen niet op de andere dakterrassen gaan rondhangen.

Mijn voorkeur gaat uit naar de kunststof kasten, segeberger of de I-bee.

Is het verstandig om de kast op een tafel te zetten, ik heb nog een grote tuintafel staan die ik op de ondergrond kan vastzetten...dat is qua werkhoogte wel lekker, maar heeft dan mijn afscherming richting buren nog wel nut?

Zijn er nog (dakterras )imkers met goede tips??

Zijn er nog leden die uit de buurt van Zaanstad komen?

Bedankt voor het meedenken.

Bart
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Tips voor plaatsing bijenkast

Bericht door JackC »

Als werkhoogte is een tafel niet ideaal: je moet al snel aan 3 kastdelen denken en dan wordt het wel erg hoog.
Bart72
Contacteer:

Bericht door Bart72 »

Ja, dat wordt misschien wat hoog .....
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Denkend aan de hoogte, De BeePlus bouwt lager en de Golzkast bouwt laag.

Voor het vervliegen naar de buren is een vorm van afscherming van belang, die noemde je al. Daarnaast eventueel bescherming van de bijenkasten tegen de middag zon.
Wat betreft de buren heb je de situatie dat je in de volken moet werken en ze "lastig" worden. Jij hebt je beschermende pak aan en de buurvrouw ligt in bikini op het naastgelegen balkon of ze hebben net de vrienden uitgenodigd voor een boerproeverij. Even overdenken.

enkele overwegingen.
Waar sla je je materiaal op? extra bakken, honingkamers en ramen?
waar ga je slingeren?

Ik heb zelf goede ervaringen met simpele betonblokken als "tafel". Standaard betonblokken van 20x30 als "poten" hoge of lage kant zoals je prettig vindt of meerdere op elkaar. En een gasbeton plaat als vlakke basis voor de kast. Simpel, flexibel en minder als tien euro per kast.

mvg,

Erik.
IMGP0005.JPG
IMGP0001.JPG
Bart72
Contacteer:

Bericht door Bart72 »

Het dakterras wordt niet veel gebruikt, het is af en toe voor de was....verder geen zitplaats.
Buren heb ik ingelicht, en ze zijn erg enthousiast.
En als ik in de kast ga werken, dan zal er niemand op het aangrenzende dakterras aanwezig zijn.

Groet, Bart
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik heb zelf goede ervaringen met simpele betonblokken als "tafel". Standaard betonblokken van 20x30 als "poten" hoge of lage kant zoals je prettig vindt of meerdere op elkaar. En een gasbeton plaat als vlakke basis voor de kast. Simpel, flexibel en minder als tien euro per kast.

mvg,

Erik.

Dat je dat durft Erik alleen een paar steentjes zodat het deksel er niet afvliegt.
Windkracht 7 á 8 en de kast ligt omver.
Ik heb bankjes van 30 cm hoog en sjor de kasten daaraan vast, op gevoelige plaatsen zet ik de bankjes vast met stukken beton ijzer wat de kasten zijn met drie honingbakken topheavy.
Op het koolzaad staan ze soms 6 hoog dan maak ik lange latten onder aan de poten zodat ze niet om kunnen waaien.

Voor Bart,

Neem zachtaardige bijen dan kan jij alleen met een kapje werken en kunnen de buren gewoon op het terras blijven zitten.
Het beste is met blote handen te werken.

Dirk.
dertiende
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

@Dirk. Goede opmerking. Had ik er niet bijgezet maar mijn kasten staan beschut. Beetje vergelijkbaar met de foto van het dakterras. Dus een paar steentjes als ballast gaat prima. Ook deze hoogte is niet typisch voor mijn zesramers. Normaal maximaal 4 hoog. Mijn normale kasten hebben gewone deksels waar de wind geen grip op heeft en in de praktijk nooit problemen. Verwacht ook bij het dakterras geen problemen. Maar veiligheid staat voorop! Daarom een degelijke vlakke tafel en als het nodig is zekeren van de kast met banden en/of ballasten.

Ter info, wind kan 70 kg per vierkante meter zijdelingse druk geven, bij windvlagen zelfs meer en aan zee. Als de kast wiebelig staat en kan gaan schommelen ligt hij zo op zijn zijkant. Los van het effect van schommelende bewegingen op de bijen.

Mvg,

Erik.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Ter info, wind kan 70 kg per vierkante meter druk geven, bij windvlagen zelfs meer en aan zee. Als de kast wiebelig staat en kan gaan schommelen ligt hij zo om. Los van het effect van bewegingen op de bijen.

mvg

erik.[/quote] In de bouwvoorschriften staat dat een plat dak en|of dakbalkon berekend moet zijn
op een minimale belasting van 70 kg per vierkante meter. Dus het getal 70 nogmaals, maar dan
voor zijwaartse kracht op meubilair.
Als je met echte betonblokken een stelling voor de bijenkasten gaat maken en de kast met
inhoud in het drachtseizoen al gauw de 70 kilogram overschreidt, wordt de belasting op die
vierkante meter behoorlijk overschreden, Gasbeton of tufsteen of zelfs piepschuim in plaats van
cementblokken voorkomt verzakkingen en scheuren.
Ik heb zelf bij huis één stelling bestaande uit piepschuimen verpakkingsdozen voor computers,
die gratis af te halen zijn bij winkels. Al 30 jaar voldoet het. Kan niet rotten. Zj. :b10:

P.S. Kijk ook eens naar de foto die Primus kortgeleden heeft laten zien. Waar prcies in 't forum
schiet me nu niet te binnen. Hij zet kasten op kunststofkratten.
Wisten jullie dat een laag sneeuw van 1 meter dik per vierkante meter ook
om en om 70 kg weegt ?
Ik heb afgelopen avond volken in houten kasten uit het veld naar huis gehaald. Je tilt je 'n BREUK
als je het niet handig aanpakt met z'n tweeën.
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Hallo Beetree,

De 70 kg windlast die ik noemde zijn zijdelings, het stond er niet duidelijk en ik heb mijn tekst aangepast.
Normaliter zijn vloeren berekend op 200 of 250 kg per vierkante meter vertikale belasting. Als iemand op de buitenzijde van zijn balkon vrolijk aan de gang gaat met betonblokken, hier een rij bijenkasten op zet en die vervolgens zo goed verzorgd dat ze 60 kg honing binnen halen..... gaat het nog steeds goed ;-) Maar de vloer is dan maximaal uitgenut, altijd verstandig om hier weg te blijven en niet meer gewicht als nodig te plaatsen. Zeker als er nog een 3 personen om de bijenkast kunnen gaan staan. Kunststof kratten lijkt me een goed plan als het maar stijf is zodat de kasten niet staan te schommelen.

Een sneeuwlaag wordt normaliter aan 20 cm gerekend en dan inderdaad ook de 70 kg per vierkante meter. Maar dan moet het op een sneeuwdek gaan regenen wil je dat bereiken in nederland.
Bij een meter sneeuwdikte kom je op gewichten waarbij in Oostenrijk acuut daken geruimd moeten worden. Maar dat allemaal terzijde. ;-)

grtz,

erik.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Wat een xxxxx je hebt te maken met een plotselinge windvlaag dat heeft niets te maken met ondergrond dat weet ik uit ervaring.

En natuurlijk meestal gaat het goed maar ik heb het nu twee keer meegemaakt dat er een hoge kast omging.

Ook mijn bankjes worden vastgezet met beton ijzer schuin in de grond gejenst en dat roest en is er bijna niet meer uit te krijgen.
Daarop staan de kasten gesjord en veilig..

Groeten Dirk.
dertiende
Plaats reactie