Waar vliegen de bijen op anno 2016
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Waar vliegen de bijen op anno 2016
Boontjes worden regelmatig goed bevlogen , maar hebben de insecten voor de bestuiving niet nodig .( Cleistogamie bestuiving ) bestuiving is geschied voordat de bloem open gaat .
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
zaten er geen bladluizen op de boontjes, ik heb wel is gezien dat ze daar op vlogen bij boontjes.
MVG CP
MVG CP
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Bedankt Jaap,
Zouden ze daar iets van betekenis kunnen halen? Ik dacht eerst dat ze die boontjes bevlogen omdat er drachtarmoede is maar toen zag ik het veld klaver ernaast en dit werd minder bevlogen.
Nee Primus geen luizen gezien en de bijen vlogen echt op de bloemen.
Zouden ze daar iets van betekenis kunnen halen? Ik dacht eerst dat ze die boontjes bevlogen omdat er drachtarmoede is maar toen zag ik het veld klaver ernaast en dit werd minder bevlogen.
Nee Primus geen luizen gezien en de bijen vlogen echt op de bloemen.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ja bijen vliegen op bonen. Krijg de indruk dat het dan elders weinig nectar te halen is.
Op tuinbonen eind mei vliegen ze beter zo heb ik gezien op mijn volkstuin.
Op tuinbonen eind mei vliegen ze beter zo heb ik gezien op mijn volkstuin.
!Hans.
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik zie / hoor dat hier thuis ook staan te ventileren op de vliegplanken.
Maar dat mogen ze houden, ik heb ze allemaal al een paar keer een liter 1:1 suikerwater gegeven, maar de laatste keer was 3 dagen geleden.
Zal best wel luizenhoning zijn, gezien de temperatuur.
Maar dat mogen ze houden, ik heb ze allemaal al een paar keer een liter 1:1 suikerwater gegeven, maar de laatste keer was 3 dagen geleden.
Zal best wel luizenhoning zijn, gezien de temperatuur.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Hier .......je weet ondertussen wel waar
.....
worden de Knolzonnebloemen oftewel de Topinamboers bevlogen. De wetenschappelijke naam is:
Helianthus tuberosus L. Ze lijken sprekend op klein uitgevallen Gewone zonnebloemen,
die Helianthus annuus L. heten.
De nuttige Topinamboers worden om hun medicinale en culinaire eigenschappen gekweekt.
In Drouwenerveen zag ik ooit een groot veld.
Nu zie ik ze ook in tuinen en notabene met duizenden op een tarweveld, 200 meter van m'n volken af.
Volgens Heukels MOETEN
ze pas bloeien in oktober en november.
Dat is voor bijen te laat, toch ! Ze bloeien hier sinds een week. Jammer, want het tarweveld
zal komende week, wanneer het weer 25 en meer graden wordt, gecombined worden.
Ik ben alvast begonnen met dikke boeketten te plukken en bij de volken te zetten.
Het is tevens goed voor de planten, want dan gaat de energie, in de vorm van fotosynthese-producten,
naar de peervormige knollen en niet naar de bloemen. (Tussendoor: de aardappelboer ziet
de aardappelvelden liever niet in bloei staan want dat gaat ten koste van de aardappelknollen).
De plantenstelen die ik op het veld laat staan, zijn meer dan 1 meter hoog
en houden genoeg blad over, om nog flink wat sacchariden te maken voor de knollen,
alvorens ze de komende week versneden worden door de combine.
De eigenaar van het perceel is Staatsbosbeheer. Er mag geen kunstmest op, wel stalmest en tuinafval,
waardoor waarschijnlijk de aardperen ettelijke jaren geleden op het land zijn terechtgekomen.
Alleen mechanische bestrijding van ongewenste planten is toegestaan. Zj.

worden de Knolzonnebloemen oftewel de Topinamboers bevlogen. De wetenschappelijke naam is:
Helianthus tuberosus L. Ze lijken sprekend op klein uitgevallen Gewone zonnebloemen,
die Helianthus annuus L. heten.
De nuttige Topinamboers worden om hun medicinale en culinaire eigenschappen gekweekt.
In Drouwenerveen zag ik ooit een groot veld.
Nu zie ik ze ook in tuinen en notabene met duizenden op een tarweveld, 200 meter van m'n volken af.
Volgens Heukels MOETEN

Dat is voor bijen te laat, toch ! Ze bloeien hier sinds een week. Jammer, want het tarweveld
zal komende week, wanneer het weer 25 en meer graden wordt, gecombined worden.
Ik ben alvast begonnen met dikke boeketten te plukken en bij de volken te zetten.
Het is tevens goed voor de planten, want dan gaat de energie, in de vorm van fotosynthese-producten,
naar de peervormige knollen en niet naar de bloemen. (Tussendoor: de aardappelboer ziet
de aardappelvelden liever niet in bloei staan want dat gaat ten koste van de aardappelknollen).
De plantenstelen die ik op het veld laat staan, zijn meer dan 1 meter hoog
en houden genoeg blad over, om nog flink wat sacchariden te maken voor de knollen,
alvorens ze de komende week versneden worden door de combine.
De eigenaar van het perceel is Staatsbosbeheer. Er mag geen kunstmest op, wel stalmest en tuinafval,
waardoor waarschijnlijk de aardperen ettelijke jaren geleden op het land zijn terechtgekomen.
Alleen mechanische bestrijding van ongewenste planten is toegestaan. Zj.

-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
ik heb er sinds een 2-tal weken een speciale dracht bij: luizenpoep.
op de takken van de knotwilgen die aan mijn bijenstal staan, zitten 100den grote grijze luizen bij elkaar gepakt. de bijen en wespen worden gelokt door de suikerhoudende honingdauw waar ze dol op zijn.
op de takken van de knotwilgen die aan mijn bijenstal staan, zitten 100den grote grijze luizen bij elkaar gepakt. de bijen en wespen worden gelokt door de suikerhoudende honingdauw waar ze dol op zijn.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Op bloeiende groenbemester en aaltjesremmer , de Mosterdplanten , wordt geel stuifmeel verzameld.
Zelfs op de minuscuul kleine bloempjes van het Perzikkruid, tussen de stoppels van 'n onbespoten tarweveld , vinden de bijen wat.Zj.
P.S. RobertL, zijn dat vijgen op jouw foto ?
Nog wat: zoals ik verwachtte, is het tarweveld met de opslag van veel Knolzonnebloemen, afgelopen donderdag gemaaidorst.
Zelfs op de minuscuul kleine bloempjes van het Perzikkruid, tussen de stoppels van 'n onbespoten tarweveld , vinden de bijen wat.Zj.

P.S. RobertL, zijn dat vijgen op jouw foto ?
Nog wat: zoals ik verwachtte, is het tarweveld met de opslag van veel Knolzonnebloemen, afgelopen donderdag gemaaidorst.
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
De bijen kunnen niet wachten tot de hemelsleutel kleurt, ze vliegen er al volop op.