Verenigen mislukt?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Verenigen mislukt?

Bericht door imker Marinus »

Ik wilde een F1-moertje (buckfast) vervangen door een teeltmoertje. Jullie kennen het recept wel:

F1 opgezocht en naar de eeuwige drachtvelden gestuurd
Krantje op bovenste bak, daarboven honingkamer geplaatst met daarin de raampjes uit de apidea, met moertje. Gaatjes in krantje geprikt (kleine gaatjes waar niet meteen bijen door kunnen)
In honingbak ook nog een zak apifonda.

Toen ik vandaag even onder de dekplank keek, zag ik toch een vijftigtal dode bijtjes. Moet ik me nu zorgen maken? Of gebeurt dat wel vaker? 50 is nu ook weer niet heel veel, volk oogde verder rustig. Zag moertje niet op de apidea raampjes lopen/

Groet,

MP
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Verenigen mislukt?

Bericht door Hans van der Post. »

Vind het een beetje eng 1 apidea raampje met opzittende bijen en moer te verenigen. Zelf gebruik ik de hele inhoud en zet dit op de krant. Laten we hopen dat het goed gaat en kijk niet teveel of het goed is gegaan. Als het mis is kun je er niets aan doen. Kijk je teveel dan kan het mis gaan. :be2:
Meestal gaat het goed en kijk pas na een week en ga dan niet de moer zoeken. zoek naar de pas gelegde eitjes!
!Hans.
imker Marinus
Contacteer:

Hans van der Post. schreef:Vind het een beetje eng 1 apidea raampje met opzittende bijen en moer te verenigen. Zelf gebruik ik de hele inhoud en zet dit op de krant. Laten we hopen dat het goed gaat en kijk niet teveel of het goed is gegaan. Als het mis is kun je er niets aan doen. Kijk je teveel dan kan het mis gaan. :be2:
Meestal gaat het goed en kijk pas na een week en ga dan niet de moer zoeken. zoek naar de pas gelegde eitjes!
Ik wacht wel met kijken, had de gehele inhoud van de apidea op het krantje gezet. Dus niet 1 raampje, maar alle 3 en alle bijen. Maar goed, we wachten het maar af. Gelukkig had de apidea wel meer dan 50 bijtjes :).
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

De laatste tijd vereniging ik kielers met volken zonder krant (kan niet in alle gevallen). Als er genoeg bijen in de kieler zijn is dit geen probleem.
JP
imker Marinus
Contacteer:

Even een update, het verenigen is toch gelukt. Heb eitjes gezien :D . Nu nog bij 4 volken behandeling tegen varoa afronden en dan ook bij die volken het moertje vervangen.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:De laatste tijd vereniging ik kielers met volken zonder krant (kan niet in alle gevallen). Als er genoeg bijen in de kieler zijn is dit geen probleem.
Als dat niet kan moet je van de winter een paar uitlaatborden maken dan kan het altijd.
Uitlaatbord er op een beetje sproeien rond het uitlaatgat een krantje erop en doorprikken en daar het aanparingskastje op met een extra randje.
Die randjes kan je eenvoudig van hout maken.

UItlaatborden zijn voor meerdere doeleinden geschikt:

De meeste bijen uit de honingkamer halen,

Met een krantje erop verenigen met aanparings kastjes maar kan ook met grotere volken, meer vertraging.
'K heb al vaak meegemaakt beneden doppen en boven de uitlaat gewoon de koningin aan het werk?? na breken(9 dagen) moeten ze de moer accepteren en loopt verder dan bijna altijd goed af en wordt er niet meer gewisseld.

Met een moerroostertje erop het broed laten uitlopen van een aanparingskastje en het voer bij mini-plus wat er overblijft naar de mini-plus(overwinteren).

Bij het voeren een uitlaat opzetten en daarop de voerbak zetten,randje erom heen.

Elke imker moet zich een uitlaatborden aanschaffen/maken.

Dirk.
dertiende
Plaats reactie