oude / slechte moer vervangen door verenigen met een JK in een Kieler kastje
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
oude / slechte moer vervangen door verenigen met een JK in een Kieler kastje
Een (goede) directe methode om een oude of slechte moer te vervangen zonder de 9 dagen moerloosheid af te wachten.
Meestal adviseer ik om de oude er uit te halen, en dan 9 dagen later de redcellen te breken, en dan een nieuwe moer in te voeren m.b.v. een Nicot kooitje. Dit is een vrij veilige methode.
Maar laat in het jaar is 9 dagen broed onderbreking een vertraging vermindering van de winter bijen die dan geboren worden.
Wil je die onderbreking niet, en ook het extra werk wat er aan zit, dan kun je overwegen om een JK in een Kieler of een Apidea te verenigen, nadat je de oude Koningin (OK) hebt verwijderd.
Ik had vandaag een OK van 2015 die was gestopt met leggen. er waren 4-5 dikke zwermcellen (Wisselcellen) aangezet.
Aan het eind van het koninginnen seizoen ruim ik de EWK en Kieler kastjes toch leeg na het uitnemen van de leggende moer.
Als ik nu nog ergens oude moeren wil vervangen doe ik dat met deze directe methode, door het hele Kieler volkje bovenop het moerloos gemaakte volk te zetten met een krantje er tussen.
Van die actie heb ik toen maar een Videootje gemaakt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zf7Fu29JNk0[/youtube]
Meestal adviseer ik om de oude er uit te halen, en dan 9 dagen later de redcellen te breken, en dan een nieuwe moer in te voeren m.b.v. een Nicot kooitje. Dit is een vrij veilige methode.
Maar laat in het jaar is 9 dagen broed onderbreking een vertraging vermindering van de winter bijen die dan geboren worden.
Wil je die onderbreking niet, en ook het extra werk wat er aan zit, dan kun je overwegen om een JK in een Kieler of een Apidea te verenigen, nadat je de oude Koningin (OK) hebt verwijderd.
Ik had vandaag een OK van 2015 die was gestopt met leggen. er waren 4-5 dikke zwermcellen (Wisselcellen) aangezet.
Aan het eind van het koninginnen seizoen ruim ik de EWK en Kieler kastjes toch leeg na het uitnemen van de leggende moer.
Als ik nu nog ergens oude moeren wil vervangen doe ik dat met deze directe methode, door het hele Kieler volkje bovenop het moerloos gemaakte volk te zetten met een krantje er tussen.
Van die actie heb ik toen maar een Videootje gemaakt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zf7Fu29JNk0[/youtube]

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 0
- Contacteer:
Re: oude / slechte moer vervangen door verenigen met een JK in een Kieler kastje
Als beginner wil ik hier een paar dingen over vragen:
1) Wat bedoeld u precies met "laat in het jaar"? Over welke periode gaat het dan?
2) Ik snap wel de functie van zo'n apidea kastje, maar buiten het 9 dagen verhaal.....zou je de hele handeling dus dan toch ook
kunnen uitvoeren met een broedbak waar een JK in zit? Dus ik bedoel eigenlijk (zonder de wijsneus uit te willen hangen)
dat wat ik op het filmpje zie...eigenlijk gewoon de krantenmethode is zonder de 9 dagen moerloosheid af te wachten?
Behalve dan dat u het met een apidea kastje doet.
Maar goed, misschien mis ik wel iets.....
Mvrgr P
1) Wat bedoeld u precies met "laat in het jaar"? Over welke periode gaat het dan?
2) Ik snap wel de functie van zo'n apidea kastje, maar buiten het 9 dagen verhaal.....zou je de hele handeling dus dan toch ook
kunnen uitvoeren met een broedbak waar een JK in zit? Dus ik bedoel eigenlijk (zonder de wijsneus uit te willen hangen)
dat wat ik op het filmpje zie...eigenlijk gewoon de krantenmethode is zonder de 9 dagen moerloosheid af te wachten?
Maar goed, misschien mis ik wel iets.....

Mvrgr P
- Kroese
- Contacteer:
Re: oude / slechte moer vervangen door verenigen met een JK in een Kieler kastje
ik schreef de tijd dat de winterbijen geboren gaan worden = Augustus / September.Paul67 schreef:Als beginner wil ik hier een paar dingen over vragen:
Natuurlijk, als je een JK in een broedbak(eerdere schudzwerm) hebt zitten? Maar er zijn imkers die de reserve moeren in kielers of api's hebben zitten. Of imkers die van een collega kunnen betrekken.2) Ik snap wel de functie van zo'n apidea kastje, maar buiten het 9 dagen verhaal.....zou je de hele handeling dus dan toch ook kunnen uitvoeren met een broedbak waar een JK in zit? Dus ik bedoel eigenlijk (zonder de wijsneusuit te willen hangen) dat wat ik op het filmpje zie...eigenlijk gewoon de krantenmethode is zonder de 9 dagen moerloosheid af te wachten?
Mvrgr P
Het gaat om de keuze na 9 dagen redcellen redcellen breken, of de oude er uit, en gelijk een nieuwe in een kooi er inhangen.
hierbij gaat het wel eens mis, ook (kunnen) de bijen aan de poten van de JK gaan knagen, en de pads beschadigen, wat weer tot Wisselcellen kan leiden.
Dan is het verenigen van een kieler met een krantje iets geleidelijker. de moer zit tussen haar eigen bijen, en loopt later in alle rust naar de broedramen in de onderste BK.

-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 0
- Contacteer:
Duidelijk verhaal. Hartelijk dank!
Mvrgr P
Mvrgr P
- Kroese
- Contacteer:
vanavond het kieler kastje even omgedraaid.
De krant was voor 3/4 op de plaats van het kastje weggevreten.
Maar de moer liep nog in het kastje.
De bijen van het ondervolk waren wel rustig, terwijl ze gisteren een paar uur na het verwijderen van de OK toch wel onrustig over de vliegplank aan het zoeken waren. Dat was vanavond niet meer het geval.
De krant was voor 3/4 op de plaats van het kastje weggevreten.
Maar de moer liep nog in het kastje.
De bijen van het ondervolk waren wel rustig, terwijl ze gisteren een paar uur na het verwijderen van de OK toch wel onrustig over de vliegplank aan het zoeken waren. Dat was vanavond niet meer het geval.

-
- Contacteer:
Hallo Hennie,
Elk jaar vervang ik al mijn F1 koninginnen voor koninginnen van het lopende jaar.
Alleen de uitzonderlijke goede koninginnen hou ik soms nog aan.
De beste koninginnen gaan in een zesramer of drieramer waarin ze dan nog een poosje kunnen leggen.
Een imkervriend die zelf niet aan koninginnenteelt doet komt er dan een aantal ophalen.
Daarna gaan alle volkjes bij elkaar in een gewone kast zonder de oude koninginnen en laat ze een poosje luchten met een gaasrooster erop.
Na een half uurtje gaat er een uitlaatbord op met een doorprikt krantje en zet daar een Mini-Plus op met een goed leggende koningin op één of twee bakjes.
Na een paar dagen controleer ik het volkje onder door de uitlaat met mini op een deksel te zetten.
Van de 5 volkjes hadden er toch drie redcellen aangezet terwijl de nieuwe koningin gewoon in de Mini aan het leggen was.
Na nog 6 dagen alle redcellen gebroken en nu is er rust en was bij twee de koningin beneden aan de leg en de andere een duwtje gegeven.
Maar het is dus wel degelijk nodig om het oude volk na te kijken.
Maar ik heb ook jaren gehad dat dit redcellen aanzetten niet gebeurde.
Groeten Dirk.
Elk jaar vervang ik al mijn F1 koninginnen voor koninginnen van het lopende jaar.
De beste koninginnen gaan in een zesramer of drieramer waarin ze dan nog een poosje kunnen leggen.
Een imkervriend die zelf niet aan koninginnenteelt doet komt er dan een aantal ophalen.
Daarna gaan alle volkjes bij elkaar in een gewone kast zonder de oude koninginnen en laat ze een poosje luchten met een gaasrooster erop.
Na een half uurtje gaat er een uitlaatbord op met een doorprikt krantje en zet daar een Mini-Plus op met een goed leggende koningin op één of twee bakjes.
Na een paar dagen controleer ik het volkje onder door de uitlaat met mini op een deksel te zetten.
Van de 5 volkjes hadden er toch drie redcellen aangezet terwijl de nieuwe koningin gewoon in de Mini aan het leggen was.
Na nog 6 dagen alle redcellen gebroken en nu is er rust en was bij twee de koningin beneden aan de leg en de andere een duwtje gegeven.
Groeten Dirk.
dertiende
- Kroese
- Contacteer:
Ik doe dat ook zoveel mogelijk, de teeltmoeren worden natuurlijk in de watten gelegd.Dirk Blanken schreef:Hallo Hennie,
Dit jaar heb ik (na de Linde oogst) de hoofdvolken (pleeg) zelfs de natuurlijk hele goede (1 jarige) moeren 10 dagen opgesloten in een HK tussen rooster op de BK. Daarna die HK met moer en BRIAS op een schudzwerm gezet, die ik gemaakt heb van andere reserve volken.
De hoofdvolken waren toen hopeloos, en heb hier toen een JK met een NICOT op ingevoerd. Ik heb wel gemerkt dat die 10 dagen HK broed een dipje in de volksterkte heeft gegeven, maar de broedaanzet momenteel van de JK's haalt dit al snel weer in.
Naar mijn mening zijn volken met JK's in het voorjaar na de uitwintering sterker.
De oude moeren die ik op de schudzwermen heb gezet, ga ik selecteren op broedaanzet, waarbij ik de mindere actieve nog direct ga wisselen met een kieler erop, zoals boven beschreven.
ik heb momenteel nog een aardige rij kielers staan met JK's die op 20 AUG geboren zijn, en de afgelopen dagen flink op vliegvakantie zijn geweest achter de jongens aan. De komende week zitten die wel in het broed. Die zijn in eerste instantie bedoeld voor mijn eigen wisselplannen. Heb ik er dan nog over, dan zijn er altijd wel liefhebbers.

Ik ben wel gek op die wat later bevruchte moeren, omdat de kans op BF bevruchting alleen maar groter is geworden, omdat de andere merken de darrenslacht voor het merendeel al hebben gehad.
Ben ik met je eens, je wilt toch een weekje later kijken of de moer weer nieuw broedaanzet maakt.Van de 5 volkjes hadden er toch drie redcellen aangezet terwijl de nieuwe koningin gewoon in de Mini aan het leggen was.
Groeten Dirk.
Het kan dan zijn dat er toch redcellen gezet zijn.
Als je die bevruchtingskastjes op ander merk bijenvolken hebt verenigd, dan worden er bijna zeker ook nog wisselcellen aangezet.
Het is dan zaak dat die iedere week nog gebroken gaan worden, tot de moer tussen haar eigen bijen komt te zitten.

- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Ik vervang de oudjes in het vroege voorjaar(maart) door de ouwe van het broedkamerraam af te halen en om te ruilen voor 1 uit een miniplus,die ik dan op de zelfde plaats neerzet als waar de ouwe liep.
Dit scheelt een hoop werk,is veilig en er is geen vermindering van bijen/broed door het afnemen van de honingkamer met oude moer.
Dit scheelt een hoop werk,is veilig en er is geen vermindering van bijen/broed door het afnemen van de honingkamer met oude moer.
-
- Imker sinds: 2008
- Contacteer:
Ik heb van dit filmpje vooral geleerd dat je om een kieler makkelijk te verenigen met een groot volk hem er ondersteboven op moet zetten!
Ik heb dit jaar wat lopen kloten met die kielers met die vervelende pootjes waardoor de onderkant niet plat is
Ik heb dit jaar wat lopen kloten met die kielers met die vervelende pootjes waardoor de onderkant niet plat is

-
- Contacteer:
Dat deed broeder Adam ook en het is een goede methode.Alex Mönch schreef:Ik vervang de oudjes in het vroege voorjaar(maart) door de ouwe van het broedkamerraam af te halen en om te ruilen voor 1 uit een miniplus,die ik dan op de zelfde plaats neerzet als waar de ouwe liep.
Bij mij worden de koninginnen niet oud, alleen de uitzonderlijk goede koninginnen gaan door en natuurlijk de raszuivere.
Heel vaak wisselen die gewoon stil dan heb je er helemaal geen werk van dan het alleen merken en knippen na.
Wat ik doe is zoveel mogelijk nieuwe volken opzetten vanuit schudzwermen die behandeld zijn.
Zelfs de bijen voor de mini's komen uit schone uitschudzwermen.
Als de oude volken veel mijten hebben worden ze gesaneerd via hopeloos moerloos maken en dan broedschuren.
Bij die methode kan je ook na negen dagen de oude raszuivere koninginnen redelijk schoon op eigen bodem zetten.
Ze krijgen dan later nog een behandeling.
Dirk.
dertiende