Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Hans van der Post. »

johan schreef:ik val hier vanavond 2x van mijn stoel:
- eerst de uitslag van het labo-onderzoek dat ik gisteren onder ogen kreeg en aantoont dat er0% bijenwas in de kunstraat terug te vinden is!! :o
- vervolgens de brief van de firma die deze was op de markt heeft gebracht en elke verantwoordelijkheid afwijst. uiteraard is dit voer van/voor de advocaten. Ik hoop maar dat ze er zo niet vanaf komen. maar uiteraard zullen zij de verantwoordelijkheid willen afschuiven op de (dubiuze) chinese leverancier die deze namaakwas aan hen heeft verkocht. {..................]

ik vind het tijd worden dat we ons verenigen en dit bedrijf ter verantwoording roepen en schadeclaims indienen. dit heeft lang genoeg geduurd.
voor wie het nog niet doorhad: ik ben razend.
Dit vind en ben ik ook! Het zal niet alleen van jou club moet uit gaan. Samen staan we sterk! Het zal van onze landelijke verenigingen moeten uitgaan om gezamenlijk dit varken te "wassen".
!Hans.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Hans van der Post. schreef: Samen staan we sterk! Het zal van onze landelijke verenigingen moeten uitgaan om gezamenlijk dit varken te "wassen".
Alleen hebben d(i)e Landelijke vereniging(en) ook een eigen winkel die het in de schappen hebben gehad.
Die winkel staat wel los van de vereniging, maar is wel eigenaar.
Een groot Dilemma dus...... :think: :think: :think: hebben dus 2 petten op......
chaussie
Contacteer:

Bericht door chaussie »

zojuist werd een post geplaatst van een artikel in De Gelderlander, ik citeer;

Bijenhuis
Het Bijenhuis in Wageningen is een van de plaatsen waar de kunststraten worden verkocht. Moens noemt het een serieus probleem voor de bijenhoudersvereniging. „Maar gezien de tijd van het jaar is het geen groot probleem. Het bijenseizoen is vrijwel voorbij. We weten zeker dat het voorbij is als het volgende jaargetijde begint."

De problemen hebben geen effect op de honing.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geen groot probleem ? De landelijke vereniging die dit geen groot probleem noemt daarvan moet ik verwachten dat die het varkentje gaan wassen ?
De problemen hebben geen effecten op de honing ? Hoe kan je die stelling nemen als je de aard van de vervuiling niet weet ? is deze stelling niet juist verwijderd van de pagina van de NBV ?
Sorry maar deze imker gooit zijn eigen lijntjes uit naar de media, een vereniging die het een serieus probleem noemt voor de bijenhoudersvereniging maar de problemen voor de imker bagatelliseert...trek uw eigen conclusie....

Kroese schreef:
Hans van der Post. schreef: Samen staan we sterk! Het zal van onze landelijke verenigingen moeten uitgaan om gezamenlijk dit varken te "wassen".
Alleen hebben d(i)e Landelijke vereniging(en) ook een eigen winkel die het in de schappen hebben gehad.
Een groot Dilemma dus...... :think: :think: :think: hebben dus 2 petten op......
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

chaussie schreef:zojuist werd een post geplaatst van een artikel in De Gelderlander, ik citeer;

Bijenhuis
Het Bijenhuis in Wageningen is een van de plaatsen waar de kunststraten worden verkocht. Moens noemt het een serieus probleem voor de bijenhoudersvereniging. „Maar gezien de tijd van het jaar is het geen groot probleem. Het bijenseizoen is vrijwel voorbij. We weten zeker dat het voorbij is als het volgende jaargetijde begint."

De problemen hebben geen effect op de honing.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geen groot probleem ? De landelijke vereniging die dit geen groot probleem noemt daarvan moet ik verwachten dat die het varkentje gaan wassen ?
De problemen hebben geen effecten op de honing ? Hoe kan je die stelling nemen als je de aard van de vervuiling niet weet ? is deze stelling niet juist verwijderd van de pagina van de NBV ?
Sorry maar deze imker gooit zijn eigen lijntjes uit naar de media, een vereniging die het een serieus probleem noemt voor de bijenhoudersvereniging maar de problemen voor de imker bagatelliseert...trek uw eigen conclusie....

Kroese schreef:
daar heb je gelijk. In belgie is dit niet het geval. Ik hoop dan ook dat de belgische federaties voor 1 keer het voortouw nemen. Het probleem is trouwens initieel van belgie afkomstig. Ik ga mij eens informeren, al weet ik niet goed hoe dat afloopt. Ik denk dan ook dat we het zelf moeten doen. Juist daarom schreef ik dat we ons moeten verenigen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Hans van der Post. schreef:[
Samen staan we sterk! Het zal van onze landelijke verenigingen moeten uitgaan om gezamenlijk dit varken te "wassen".
Dat kan wel zo zijn .......Maar ik heb vorige herfst van zulk kunstraat gehad en deze lente ingesmolten , en de schade geconstateerd

Geen verpakking meer .....geen kassabon meer ......En geen poot om op te staan .
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Eigenlijk zou de was direct teruggenomen moeten worden en er een compensatie regeling getroffen moeten worden. Het is niet te begrijpen dat er zo aangemodderd wordt. Stel je voor dat er een onduidelijke verontreiniging zou zitten in de speklappen van de AH. Dan volgt er meteen actie en wordt zo snel mogelijk alles teruggehaald en vernietigd.

Gezien de voorgaande reacties van de "landelijke bijenhoudersvereniging" en het feit dat dit in hun eigen winkel ook een probleem is verwacht ik niet dat jullie veel succes zullen hebben (ik ben zelf gelukkig gespaard gebleven doordat ik eigen was gebruik). Er is te veel belangenverstrengeling. In plaats van ronkende taal te bezigen in de trant van "onderste steen boven" en "compensatie eisen" bij gebleken nalatigheid, krijgen de gedupeerden een hele vlakke reactie waaruit niet blijkt dat er iets te verwachten valt......

Het enige goede wat hier uit gaat komen is dat imkers hun eigen was meer gaan waarderen.
Flevobij
Contacteer:

Bericht door Flevobij »

Beste mede-imkers,

Mijn advies is dat u contact opneemt met uw winkel waar u de was gekocht heeft indien u klachten heeft over uw product. De winkel is uw partij in deze zaak, niet de fabrikant. Heeft u goed contact met uw verkoper, dan is dat de simpelste oplossing. NL consumentenrecht is van toepassing. Ik zal later vandaag nog wat meer juridische informatie geven, ben nu aan het werk. Mocht u zelf informatie wensen, http://www.cosuwijzer.nl geeft veel informatie over geschillen tussen consument en leverancier.
Wel gaat het altijd om bewijslast, vergeet niet dat er nog steeds niet is aangetoond dat UW kunstraat vervuild is. Monster uit Frankrijk met synthetische was, daar kunt u als benadeelde niets mee.

Groeten,

Flevobij
imker Marinus
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Bericht door imker Marinus »

Flevobij schreef:Beste mede-imkers,

Mijn advies is dat u contact opneemt met uw winkel waar u de was gekocht heeft indien u klachten heeft over uw product. De winkel is uw partij in deze zaak, niet de fabrikant. Heeft u goed contact met uw verkoper, dan is dat de simpelste oplossing. NL consumentenrecht is van toepassing. Ik zal later vandaag nog wat meer juridische informatie geven, ben nu aan het werk. Mocht u zelf informatie wensen, http://www.cosuwijzer.nl geeft veel informatie over geschillen tussen consument en leverancier.
Wel gaat het altijd om bewijslast, vergeet niet dat er nog steeds niet is aangetoond dat UW kunstraat vervuild is. Monster uit Frankrijk met synthetische was, daar kunt u als benadeelde niets mee.

Groeten,

Flevobij
Ik kan deze reactie niet goed plaatsen. Is hier nu een imker aan het woord? Of iemand die was heeft verkocht? De toon is zo formeel, zo praten imkers onder elkaar toch niet? Welke pet heb je op Flevobij?
Laatst gewijzigd door imker Marinus op do 01 sep 2016, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

imker Marinus schreef:
Flevobij schreef:Beste mede-imkers,

Groeten,

Flevobij
Ik kan deze reactie niet goed plaatsen. Is hier nu een imker aan het woord? Of iemand die was heeft verkocht. Het is zo formeel, zo praten imkers onder elkaar toch niet? Welke pet heb je op Flevobij?
ik kan niet in zijn naam spreken, maar veronderstel dat hij in de juridische wereld zit.
ik heb intussen ook al vernomen dat om een deftig dossier te hebben volgende zaken aanwezig dienen te zijn:
- eigen analyse verslag van eigen (aangekochte was)
- oorzakelijk verband tussen analyse van de was en afsterven van broed
- bewijs dat de was bij deze firma werd aangekocht
- vervolgens; wat is de schade en in hoeverre ligt deze schade aan de was en kan dit aangetoond worden.
je ziet het: verre van eenvoudig.
en, imker marinus, je slaat de nagel op de kop: wij imkers praten zo niet. dat weet de producent ook. en daar maakt hij ge/misbruik van om ons met de sh*t te laten zitten en zijn handen in onschuld te wassen. hij denkt dat we zover dan ook niet geraken dat hij daadwerkelijk verantwoordelijk gesteld zal worden als hij zelf maar hard genoeg zegt dat hij er niets mee te maken heeft.
en weet je wat: voorlopig ziet het er naar uit dat hij wat dat betreft nog gelijk krijgt ook: als we ons niet gaan groeperen, dan komt hier helemaal niets van.
Steve_Delannoye
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door Steve_Delannoye »

Plaats reactie