vervuild kunstraat; wat te doen met raat?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

vervuild kunstraat; wat te doen met raat?

Bericht door imker Marinus »

Ik heb ook vervuild kunstraat, gelukkig slechts maar bij 1 volk. Maar ik heb er wel een praktisch probleem door. Ik wil overstappen van spaarkast op Dadant. Dit volk was het eerste volk dat ik op Dadant zette. Een 6-ramer, 3 ramen spaarkast een beetje aangepast en met tie-wraps in Dadant gehangen en 3 ramen met vervuild kunstraat. Moertje van Brandstrup, legde als een tierelier. Maar na het overzetten in de Dadant zag ik de bekende problemen op de ramen met vervuilde was.

Wat nu? Ik heb geen oude Dadant ramen. Er zit broed in die vervuilde ramen. Is het niet zonde dat broed weg te gooien? Ik heb wel nieuwe was gekocht, maar dat wordt toch niet meer uitgebouwd? Of 3 ramen nemen en dan maar spaarkast ramen er in hangen met tie-wraps? Ik heb het idee dat ik toch wel wat moet doen, ik keek zondag in het volk, ze waren behoorlijk gekrompen :? :cry:

Had de was gekocht in Utrecht, bij mijn eigelijke leverancier, vlak bij mij in Monster gevestigd, ook was gekocht, spaarkastformaat, daar geen problemen mee, gelukkig.
Steve_Delannoye
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: vervuild kunstraat; wat te doen met raat?

Bericht door Steve_Delannoye »

Dag Marinus,
Nadat mijn afleggers een paar maand op die kunstraat hadden gezeten waren ze ook fel gekrompen. Op 22 juli heb ik zeer drastisch gehandeld. Alle nieuwe raat uit de kasten gehaald en een paar lege ramen gegeven met strip van 1cm was. Een weekje later gaf ik ook andere kunstraat. Sindsdien gaat het keihard met die volkjes en nu breiden ze nog altijd uit dankzij een goeie dracht en het goeie weer de laatste 5 weken. Elke week kregen ze extra kunstraat. Gisteren gaf ik aan elke volken nog nieuwe kunstraat omdat die van 5 dagen geleden volledig waren opgebouwd.
Ik zou zeker nog langs beide kanten van die goeie simplexramen, dadant kunstraat geven. Als ze het niet opbouwen kun je die nog steeds wegnemen. Ken je niemand die een paar uitgebouwde ramen op overschot heeft? Dat zou natuurlijk nog beter zijn.
JohnHoogendoorn
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Contacteer:

Re: vervuild kunstraat; wat te doen met raat?

Bericht door JohnHoogendoorn »

Goedenavond Marinus,

Ik kan je wel helpen met een paar uitgebouwde Dadant ramen. Ik heb ruim een week geleden nog een volk verenigd en er zijn ramen overgebleven.
Het zijn ramen waar ook nog wat stuifmeel en voer in zit dus prima geschikt om je volk in te winteren.
Er zijn geen kosten aan verbonden als je ze zelf komt ophalen in Ter Aar.

Met vriendelijke groeten,
John Hoogendoorn
Buckfastimkers.nl
Plaats reactie