Ik heb een carnicavolk overgezet van een houten kast naar een segeberger.
Nu heb ik 22 raten overgezet waarvan er zeker 16 a 17 goed bezet waren met bijen.
Ook zag ik (per toeval) de moer lopen.
Maar ik heb helemaal geen brias gezien, wat kan hier de oorzaak van zijn?
Ik heb me ooit wel eens laten vertellen dat carnica's makkelijk van de leg raken, om welke reden dan ook. Schijnt bijvoorbeeld vaak te gebeuren op de hei, zeggen ze.
Als het volk op jou een vitale indruk maakt, als de bijen mooi vast op de raten liggen en ze bruisen kort op als je tegen de kast tikt, dan zal dat volk wel moergoed zijn.
Je had de moer een tijdje geleden kunnen merken, zodat je wat zekerder had geweten dat ze niet gewisseld is - soms wil de lik verf nog wel eens in korte tijd weggepoetst worden, afhankelijk van waarmee je gemerkt hebt.
Nu heb ik 22 raten overgezet waarvan er zeker 16 a 17 goed bezet waren met bijen.
Vriendelijke groet,
Jacob
Het is best mogelijk dat de koningin eventjes met leggen stopt om de volkssterkte naar winterniveau te brengen dus ik zou nog zeker niet in paniek zijn. Zoals hierboven gezegd is het wel nuttig om je moeren te merken zodoende herken je ze makkelijker en weet je zeker dat ze niet gewisseld is voor een jongere?
Je had de moer een tijdje geleden kunnen merken, zodat je wat zekerder had geweten dat ze niet gewisseld is - soms wil de lik verf nog wel eens in korte tijd weggepoetst worden, afhankelijk van waarmee je gemerkt hebt.
Groet,
Bart[/quote]
Als je de moeren ook knipt dan is er toch weinig twijfel meer of het de oude moer is.
Wissel koninginnen merk en knip ik vaak pas in het voorjaar.
Vriendelijke groet,
Jacob
Ben je toevallig ook meteen begonnen met een anti varoa kuurtje mierenzuur o.i.d
crazy bee schreef:Nee, deze was 2 week geleden ongeveer. Hoop er maar het beste van
Ook dat zal ook nog wel mee spelen dat de moer nog niet legt, veel moeren stoppen met leggen tijdens en vlak na een mierenzuurbestrijding zeker met zuur van 85%. gewoon even afwachten en misschien een beetje aanprikkelen met wat voer, als ze dan nog niet aan de leg gaat is er wat anders mis met haar.