volgorde: verenigen, voeren, thymovar

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
tonnirozendaal
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

volgorde: verenigen, voeren, thymovar

Bericht door tonnirozendaal »

Beste mensen,

Wie kan mij helpen met wat goede tips? Ik heb 2 weken geleden Thymovar in de kasten gelegd. Nu wil ik dit jaar nog 3 dingen doen, maar weet de goede volgorde niet.
Ik heb 4 volken en wil ze verenigen tot 2 volken.
Ik wil een 2e ronde Thymovar doen.
Ik moet nog beginnen met voeren.

Wat is nu de goede volgorde en kan ik eventueel 2 dingen tegelijk doen?

Groet,

Tonni Rozendaal
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Re: volgorde: verenigen, voeren, thymovar

Bericht door imker Marinus »

Ik zou de volken eerst verenigen. Voeren kun je tegelijkertijd doen (op de bovenste bak). Voeren eerst, want dat heeft meer haast dan de thymovar, daar is al een ronde van gedaan. Voeren en verenigen staan elkaar zeker niet in de weg. Het bevordert de vriendschap :) .

Komende dagen wordt trouwens erg warm weer voorspeld, dan zou ik geen thymovar gebruiken. En de combinatie thymovar + verenigen lijkt me een vriendelijk in elkaar opgaan van de volken in de weg staan. Ze vinden dat toch niet leuk, dat spul.

Dat is zoals ik het zou aanpakken, maar er zijn ongetwijfeld meer wegen die naar Rome leiden.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Voortaan moet je de volken eerder verenigen.
September is nu een uitzonderlijke warme maand maar het had ook een koude verregende maand kunnen zijn.

Verenigen in de 2e week van augustus met een doorprikt krantje.
De volken na een week nakijken en het meeste broed in de onderbak zetten, dat gaat het makkelijkst als je voor de onderste broedkamer een nieuwe broedkamer neemt.
Gelijk alle oude raten eruit maar raten met veel stuifmeel wel opnieuw gebruiken.
Zoveel mogelijk uitgebouwde ramen in de bovenbak en die absoluut niet om en om zetten met kunstraat want dan krijg je hele dikke spekraten.
Je moet dus de uitgebouwde ramen naast elkaar zetten en verder kunstraat gebruiken ev aan de buitenzijden een uitgebouwde raat.

Dan kan je gaan voeren en nemen de bijen het voer razend snel op omdat ze boven het broednest veel ruimte hebben.

Bij de laatste inspectie(half augustus) zet ik altijd de oudste raten met broed onderin en aan de buitenkant
en laat maar een paar jonge raten met broed bovenin.
In het voorjaar broeden ze in de bovenkamer en kan je vaak oude raten schoon wegnemen en omsmelten.

Dirk.
dertiende
Luuk
Contacteer:

Bericht door Luuk »

Dirk Blanken schreef:Voortaan moet je de volken eerder verenigen.
September is nu een uitzonderlijke warme maand maar het had ook een koude verregende maand kunnen zijn.

Verenigen in de 2e week van augustus met een doorprikt krantje.
.
Dirk, volgens mij hangt de jaarplanning af van de planten in de buurt. Als je bijen bij balsemien of heide in de buurt wonen, is verenigen in september ook prima want dan ontwikkelen de volken zich door tot laat in het jaar.

Alleen het voeren dat moet wel op tijd gebeuren, in oktober nemen de bijen niet zo snel meer voer op. En mijn ervaring is ook dat volken die groter zijn, het voer sneller opnemen. Dus een verenigd volk neemt het voer sneller op dan twee niet verenigde volken.
tonnirozendaal
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door tonnirozendaal »

Medeimkers, bedankt voor jullie reacties.

Ik heb ik augustus niet verenigd omdat ik juist in augustus nog een volk geschept heb. In dit forum gaf iemand toen aan dat je niet al te snel moest verenigen omdat het verenigen van 2 volken met een leggende koningin beter zou gaan. Ik heb daar bewust dus enkele weken mee gewacht, en heb gekozen om eerst een Thymovar behandeling te doen. Overigens heb ik geschreven dat ik daar 2 weken geleden mee begonnen ben, maar ik zag in mijn aantekeningen dat dat al 22 dagen geleden was.
Na jullie advies heb ik gisteren aan het einde van de middag de Thymovarplaatjes verwijderd, verenigd en ben ik gelijk begonnen met voeren. Als ik klaar ben met voeren zal ik de 2e ronde Thymovar doen.
Vandaag zag ik dat de nieuwe (gecombineerde) volken goed vliegen en ook al met stuifmeel thuis komen. Ondanks het nattige en bewolkte weer.

Groet,

Tonni Rozendaal
Plaats reactie