Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Zowel in Chinese als in inlandse was zit minder dan 2% paraffine, wat als normaal kan beschouwd worden. Een causaal verband aantonen tussen pesticiden, zeepresten en Chinese was is niet eenvoudig. Verder onderzoek is nodig.
Beetje verwarrend dat er hier en daar (Bijv. NBV en uit Duitsland) signalen komen dat er andere wassoorten in de kunstraat zit en hierboven blijkt dat dan dan weer niet zo is? Dat er andere soorten was in zit zou toch meetbaar moeten zijn.

Het zou me idd niet verwonderen dat er idd andere wassoorten (= paraffine) in zit, aangezien de was net op kaarsvet lijkt en heel 'vettig' eruit ziet.....
JP
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Zowel in Chinese als in inlandse was zit minder dan 2% paraffine, wat als normaal kan beschouwd worden. Een causaal verband aantonen tussen pesticiden, zeepresten en Chinese was is niet eenvoudig. Verder onderzoek is nodig.
Beetje verwarrend dat er hier en daar (Bijv. NBV en uit Duitsland) signalen komen dat er andere wassoorten in de kunstraat zit en hierboven blijkt dat dan dan weer niet zo is? Dat er andere soorten was in zit zou toch meetbaar moeten zijn.

Het zou me idd niet verwonderen dat er idd andere wassoorten (= paraffine) in zit, aangezien de was net op kaarsvet lijkt en heel 'vettig' eruit ziet.....
Zou was niet 100% was dienen te zijn zonder enige toevoeging? Maar ik vrees dat er weer zo lang rond de pot wordt gedraaid dat niemand het nog snapt. Als ik tussen de regels doorlees dan zou het ook al kunnen dat de imkers met al hun chemische producten zelf de oorzaak zijn. Ik begrijp ook al niet waarom sommige dingen niet openbaar mogen komen zoals in het verslag staat te lezen.
Ik heb hierboven ergens gezet ze dronken een glas...... en ik denk dat het zo zal eindigen.

MVG CP
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik heb hierboven ergens gezet ze dronken een glas...... en ik denk dat het zo zal eindigen.
Ik hoop het niet!
Bovendien zijn er ook verschillende particuliere initiatieven op poten gezet (in verschillende landen)... dus ik denk niet dat deze keer de boel in de doofpot wordt gestopt. Hopelijk nemen de imkerverenigingen het voortouw en bewijzen ze hun nut hiermee!
JP
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Tijdens de eigen in te vullen tijd na een bezoek aan de expositie
"Archeologische vondsten in je achtertuin" en urnen van de oerbewoners van Zuid-Oost-Groningen,
in het Rijksmuseum van Oudheden in de boeiende stad Leiden,
kwamen ik en 'n collega-imker,
toen we op één van de vele gezellige terrassen koffie dronken
en een smeuig soft Lonka nougatje betastten en proefden,
op het onderwerp "vervalste kunstraat".
Het witte nougatje deed ons denken aan smetteloos witte reuzel !!!!!!!

De vingers kriebelen me om komende werkweek een portie schone bijenwas zelf te gaan
onderwerpen aan 'n proef, namelijk hem te mengen met wat aanlengmiddelen zoals reuzel,
om daarna de structuur en kleur en geur en buigzaamheid enz. te vergelijken met
de onvermengde was en met de gekochte kunstraat, die ik zal smelten. Bee :b10:
Matthijs
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

Bericht door Matthijs »

Ik vind de discussie over wie er schuldig is wat onzinnig. Je hebt de was toch ergens gekocht? Die verkoper spreek je aan, niet het bedrijf waar jouw winkeltje de was heeft gekocht. Zou mooi zijn als je een nieuwe auto hebt gekocht en hij start niet. Dan zou de dealer je dus naar de acculeverancier kunnen sturen. Dat is de omgekeerde wereld. Degene die levert is verantwoordelijk voor wat hij levert. Dat hij die verantwoordelijkheid weer doorzet naar zijn leverancier, heeft de klant 0.0 boodschap aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Steve_Delannoye
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Steve_Delannoye »

Mathijs, ik begrijp wat je bedoeld, maar als er een productiefout zit een hele reeks wagens zoals bv slechte airbags of niet goed werkende abs dan is dit niet de fout noch de verantwoordelijkheid van de verkoper. Dan is het de producent die de wagens terugroept om deze gratis te herstellen en zo hoort het.
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Bericht door imker Marinus »

Matthijs schreef:Ik vind de discussie over wie er schuldig is wat onzinnig. Je hebt de was toch ergens gekocht? Die verkoper spreek je aan, niet het bedrijf waar jouw winkeltje de was heeft gekocht. Zou mooi zijn als je een nieuwe auto hebt gekocht en hij start niet. Dan zou de dealer je dus naar de acculeverancier kunnen sturen. Dat is de omgekeerde wereld. Degene die levert is verantwoordelijk voor wat hij levert. Dat hij die verantwoordelijkheid weer doorzet naar zijn leverancier, heeft de klant 0.0 boodschap aan.
Begrijpelijke reactie. Maar een groot deel van de Nederlandse verkopers koopt in bij dezelfde leverancier uit Belgie. Het totaal aantal verkopers van was is niet zo heel groot, dus veel imkers krijgen er mee te maken. Om door te gaan op het voorbeeld van Matthijs, de meeste dorpen (in mijn omgeving) hebben meerdere garages waar je terecht kunt. Voor was geldt dat echter niet, terwijl het wel een product is dat imkers hard nodig hebben. Niet iedere imker is in staat om zelf een waskringloop op te zetten. Gebrek aan ruimte (opslag oude was, wassmelter, pers) en gebrek aan tijd. Vandaar de zorgen onder imkers, hoe kunnen we aan goede was komen wanneer de verkopers (waar er al niet veel van zijn) allemaal de was bij dezelfde bron halen?
RutgerV
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door RutgerV »

m.kolsters. schreef:Zal best zo zijn, maar de Nederlandse imker heeft hier de was gekocht,
en al ze denken zo als jij nu denkt ( die rotzooi verkocht aan het Bijenhuis )
dan moeten deze ook voor de Nederlandse imker het uit zoeken.
Ik heb ook begrepen dat de Belgische imker zelf het niet kunnen en daarom hier het vuurtje aan maken.
Het was een probleem in België en hier op het forum werd gezet.
Ik kom gewoon uit Nederland en ik heb ernstige problemen met kunstraat. Ik heb geen idee hoe je aan deze wijsheid komt maar dit hele balletje is gewoon in Nederland gaan rollen!
Matthijs
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

Bericht door Matthijs »

Al met al ben ik heel benieuwd hoe dit nu af gaat lopen. Imkers durven geen kunstraat meer te kopen en ik denk dat imkers, waaronder ik, met verzwakte volken zitten. Ik denk dat een aantal van mij de winter niet gaan halen. En om het auto voorbeeld weer aan te halen. Ik vind dat de dealers een terugroepactie moeten houden en met een reactie en oplossing én compensatie moeten komen. Dat zij dit bij of via de leverancier regelen vind ik prima.

imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Bericht door imker Marinus »

Matthijs schreef:Al met al ben ik heel benieuwd hoe dit nu af gaat lopen. Imkers durven geen kunstraat meer te kopen en ik denk dat imkers, waaronder ik, met verzwakte volken zitten. Ik denk dat een aantal van mij de winter niet gaan halen. En om het auto voorbeeld weer aan te halen. Ik vind dat de dealers een terugroepactie moeten houden en met een reactie en oplossing én compensatie moeten komen. Dat zij dit bij of via de leverancier regelen vind ik prima.

Terugroepactie komt voor mij een beetje te laat, aan nieuwe was en compensatie heeft het volk nu niets meer. Maar zeker imkers met meerdere volken zullen wel gecompenseerd willen worden. Ik keek deze middag nog het volk na wat er ook door geleden heeft. Inderdaad ook verzwakt en ik vraag me af of ze het halen. Was een goed volk met goedleggende moer van Kjeld Brandstrup. Ik wil vooral horen hoe voor de toekomst gegarandeerd gaat worden dat bijenwas zuiver is.
Plaats reactie