Plaats vervangende schaamte/ DEN HAAG

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

Plaats vervangende schaamte/ DEN HAAG

Bericht door sikkie68 »

Zit hier al mee vanaf dat ik het heb gelezen _(maand lang al) , Gemeente den haag gaat in het Centrum, aan de Veenkade en de Noordwal ,de kades ontdoen van 36 witte paardenkastanjes, ze zijn gezond en een dikke 50 jaar oud . aan die zelfde kades, het verlengde ervan zijn al 50 oude prachtige lindes gerooid. Den haag maakt het echt te bond via zij weggetjes krijgen ze het voormekaar om een slachtveld aan te richten maaaaar nette opgeknapte kades eraan overte houden
En er is 2 jaar door bewoners gevochten tegen dit ambtelijk geweld maar het gewoon door dat heeft een rechter beslist. Zie hieronder het artikel. hoe of wat zouden jullie hier op reageren IK BEN WOEST, :twisted: :evil: alles moet duurzaam , schoon en groen miljoenen euries worden over de balk gegooit om parkeergarages te bouwen , subsidies voor groen projecten en dan dit.. Dit is een voedsel bron voor vele bijen, van meerdere imkers in de buurt oa ik

Bewoners verliezen rechtszaak bomen Veenkade en Noordwal. Dubbele doelstelling mislukt.
29 augustus 2016
Bewoners van het Zeeheldenkwartier hebben een rechtszaak tegen de gemeente om de kastanjebomen aan de Haagse Veenkade en NOORDWAL verloren. De rechter oordeelt dat alternatieven om de bomen te behouden onvoldoende zekerheid bieden bij het herstellen van de kademuren. De gemeente heeft ingestemd met de Bomenstichting Den Haag als het gaat om de ‘dubbele doelstelling': herstel van kademuren met behoud van bomen. Maar we constateren dat dit beleid is mislukt.
Bewoners huurden verschillende experts in die kansrijke alternatieven ontwikkelden. Maar de gemeente verstrekte niet genoeg informatie om met zekerheid vast te stellen dat de alternatieven haalbaar waren. Tot voor kort wist de gemeente namelijk überhaupt niet precies hoe de kademuur in elkaar zat.
Met de uitspraak die donderdag bekend werd komt mogelijk een einde aan de felle strijd die bewoners en belangenorganisaties sinds 2014 voeren. Bezwaarmakers beraden zich nu of ze in hoger beroep gaan bij de Raad van State voor de bomen aan de Veenkade. Ook moeten ze nog beslissen of ze verdere juridische stappen ondernemen voor de bomen aan de Toussaintkade.
Florine Kuethe van actiegroep Red de Bomen Zeeheldenkwartier: “De gemeente heeft zich in dit proces van meet af aan van haar slechtste kant laten zien. Als de gemeente een open houding had aangenomen waren wij er wel uit gekomen en was een rechtszaak niet nodig geweest. Maar wij kregen enorm veel tegenwerking. Nog erger is dat de onveilige situatie aan de kades door nalatigheid van de gemeente is ontstaan. En iedere keer als wij met een oplossing kwamen kregen wij te horen dat de kademuur toch anders in elkaar zat dan gedacht. Het was schieten op een bewegend doel.”
Toch was het volgens Ludo Geukers, voorzitter bewonersorganisatie de Groene Eland, de moeite waard. “We hebben gevochten en na eerdere successen nu helaas verloren. Maar het heeft ook veel opgeleverd. Het falende onderhoud van de kades is boven tafel. En bewoners accepteren het niet meer dat de gemeente ze negeert, vooraf geen onderzoek doet naar alternatieven en lukraak overal bomen kapt. Het beleid van de gemeente is niet lang houdbaar meer.”
Zie ook:
http://www.facebook.com/SaveTheTreesZeeheldenkwartier,
http://www.zeeheldennieuws.nl/category/red-de-bomen

verdrietige Sikkie uit helaas Den Haag :oops: :oops: :shock: :( :be5: :be5:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Plaats vervangende schaamte/ DEN HAAG

Bericht door bee-tree »

Hallo Sikkie, goed van jou om op te komen voor het stadsbeeld van een stad die
pronkt met het "groen" in haar naam, namelijk 's GravenHAGE en Den HAAG.
Ze heeft haar naam te danken aan de rijkdom aan HAGEN in het verleden.
Tevens pronkt ze met de OOIEVAAR in haar Stadswapen.
Via Google http://www.bomenstichtingdenhaag.nl heb ik gelezen dat jaren geleden
de "Bomenstichting Den Haag" door de burgerij is opgericht.
Ze heeft het proces tegen de kap aan de Veenkade enz. verloren.
Is er om COMPENSATIE van het verlies van monumentale en karakteristieke bomen gevraagd ?
Is er ruimte om wat verder van de kademuren af bijvoorbeeld 5 jarige Tilia parvifolia's te poten,
dus Kleinbladige Lindes, die al binnen de kortste keer kunnen bloeien, dus geslachtsrijp zijn.
Sterkte gewenst in de strijd tegen de 'botte bijl'. Zjef :b10:
sikkie68
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

IN Delft hebben ze het hele centrum en het hele schiekanaal alle kades vervangen , gerestaureerd of opgepimpt
- maar daar is GEEN BOOMPIE of Takje gekrengt hoor!!!!! dus het kan wel !!!, :idea: :idea:
MAAR ja AL DAT ONDERHOUD HE. Onderhoud aan bomen > is bij GEMEENTE DEN HAAG het zelfde als kappen, dan heb je geen onderhoud meer!!!!!!!!!
en al die POEPjes op de KADE ,' stel je voor dat een toerist uitglijd op haar of zijn bek.. krijgt de gemeente een claim aan hun broek..
,,,,,,,.-...--yu8906435°o0°/65&=_%=±=`^~?()&$#!"&_ Maar die parkieten kolonie a duizendennnnn houden ze in stand, alles wordt kapot gevreten door die beesten oa MENUKAART NR 1 kastanjes aan de Hofvijver ziek als een hond maar die moeten blijven
Ik moest me verzekeren voor een bijensteek a 2,5 miljoen euro anders mocht ik geen bijen neer zetten :be5: :be5:

`^ :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

LAAIEND BEN IK ALS IK ER AAN DENK. SORRY MOET EVEN LUCHTEN VERWIJDER MAAR ALS DIT TE VEEL IS :be9:
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Oprechte uitingen van boosheid moeten altijd kunnen. ;-)

Ik vind heel spijtig dit te lezen en het rare beleid. Hier (de gemeente Weert) is een convenant getekend om beter om te gaan met groen en biodiversiteit. Misschien een optie op langere termijn?
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Hier in de gemeente De Wolden in Drenthe wil men in een woonkern ook 9 kolossale lindebomen kappen om goede redenen. Toen wij daar lucht van kregen zijn we in gesprek gegaan met de gemeente en hebben het belang van de linde voor de bijen duidelijk kunnen maken. Er worden nu bij-vriendelijke bomen terug geplant met bij-vriendelijke onder begroeiing, daarnaast compensatie met herplant van lindebomen net buiten de kern.
De ervaring is dat wanneer je in gesprek gaat en pleit voor de bio-diversiteit je uiteindelijk wel een goed gehoor vindt. Men vindt publiciteit heel vervelend. Er is ook vaak te weinig kennis bij de ambtelijke top die dit soort plannen moet uitvoeren.

Roel, secr. nbv ruinen e.o.
sikkie68
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

Hee bijen vrinden Dank voor jullie schrijven,krijg weer energie van jullie woorden. :)
Ik ben vanavond op de vereniging geweest en met enkele oudere imkers hierover gesproken. oké de rechter heeft gesproken daar moet ik me bij neer leggen. EEn probleem is het zeker hier in t HAAGIE dat gaven vele toe dr moet iets veranderen in het beleid. Ik ga morgen contact zoeken met verantwoordelijke mensen van de stadspartij en proberen erachter te komen wie het groen beheer in handen heeft in dit stadsdeel.
Met diegene zal er gesproken moeten worden. Het belang van de juiste keuze bomen, biodiversiteit, bestuivers vriendelijk groenbeleid in dit stedelijk deel zal duidelijk moeten worden want het is een deel van een bijenlint die dwars door den haag loopt en parken en bos met elkaar verbind. Ook nog een punt dat ze daadwerkelijk het goede soort uitkiezen want je hebt tegenwoordig zoveel cultivars dat het lijkt alsof de goede soort er staat,maar geen insect op afkomt, bloemen zonder bevruchtingssysteem. Monsanto en dergelijke die wil je ook niet ... :twisted:
Hebben jullie nog ideen waar ik kan zoeken of hebben jullie een paar ideale variaties aan soorten.
Lindes, daar zijn er veel van maar een paar soorten die niet te veel pluizen, mooi eruit ziet en in meerdere jaargetijden bloemen en geuren., wind en vervuiling kunnen hebben..........???????? :shock: AHHHH ik ga hulp zoeken in dit proces, doorzetten en rustig blijven zal ik maar zeggen :D Misschien wel die wimper linde, jaaaah
Dank alvast, slaap lekker en morge gezond weer op groeten van Sikkie uut Zuid Holland :mrgreen: :be3: :be3:
ps de Bomenstichting ga ik ook bellen voor gesprek op korte termijn! YES ACTIE is REAKTIE
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Sikkie, je ontpopt je in je nachtelijk opgesteld bericht als een diplomate en ambassadrice. Hoezo ?

In twee betekenissen van "angel" acht ik jou in staat op te treden als 'n
"angeltje inde pels van ambtelijke instanties".
Ik bedoel: als je angel op z'n Engels uitspreekt en op z'n Nederlands.

Je bent niet alleen op je foto maar ook in je manier van schrijven engelgelijkend,
engelgeliekend volgens Oost-Nederlands dialect; in het Saksisch Grunnigs afgekort tot :
Engelliek ofwel op z'n Frans : Angelique. :o

Enkele geschikte bijenboomsoorten, om het Gemeentebestuur ZELF :o aan de
Herplantplicht te laten voldoen, zijn : de Noorse esdoorn en Suikeresdoorn in de plaats van Platanen.
Tilia cordata en een hele reeks andere soorten. Terzijde: Linden pluizen niet. Dat doen Wilgen.
En wat te denken van dragende appel- en peren- en pruimen- en kersenbomen op overhoekjes.
Dat ken ik al 45 jaar van 'n brede wegberm tussen Gasselternijveen en Gieterveen.
En sinds 10 jaar bij 'n woonwijk in Sittard.

Ga rustig door. Zjef :b10:

P.S. Ik heb je afgelopen nacht een P.B. proberen te sturen, maar dat mislukte.
Pas vanmorgen zag ik dat er 68 achter je gebruikersnaam staat.
Plaats reactie