Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door FrancA »

RutgerV schreef:We moeten in ieder geval niet denken dat de kunstraat die we hier kopen hergebruikte was is van lokale imkers, dat is maar een fractie.
Dan wordt het misschien wel de hoogste tijd dat wij daar zelfvoorzienend in worden.
Na een aanloop van 1 of 2 jaar moet dat toch lukken met eigen was - als je tenminste niet zelf smerige in bijenwas ophopende giffen over je bijen heen spuit of je bijen de pech hebben te vliegen op bijv. laurier die (door de buurtjes) met smerig gif is bespoten.
Dan kan al die importwas mooi naar de 'bijenwas'-kaarsenindustrie.
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

FrancA schreef:
RutgerV schreef:We moeten in ieder geval niet denken dat de kunstraat die we hier kopen hergebruikte was is van lokale imkers, dat is maar een fractie.
Dan wordt het misschien wel de hoogste tijd dat wij daar zelfvoorzienend in worden.
Na een aanloop van 1 of 2 jaar moet dat toch lukken met eigen was - als je tenminste niet zelf smerige in bijenwas ophopende giffen over je bijen heen spuit of je bijen de pech hebben te vliegen op bijv. laurier die (door de buurtjes) met smerig gif is bespoten.
Wat wordt er in Vlaanderen en Nederland allemaal in de kasten gedaan om varao te bestrijden? en dat zijn heus niet allemaal natuurlijke producten dus ik vrees dat ook waswinning van eigen land zelfs niet zal volstaan om propere was te verkrijgen. Dan blijft er alleen nog je eigen productie over dus... wees daar zuinig op.

MVG CP
joostY79
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Contacteer:

Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joostY79 »

joselito schreef:
Steve_Delannoye schreef:Hopelijk zakt de prijs van die toestellen dan ook een beetje. Ik ben ook kandidaat koper
Ik heb er 25 jaar geleden een gekocht en ze ziet er nog uit als de eerste dag. Zou ik ze nu willen verkopen, dan kreeg ik waarschijnlijk nog de prijs die er toen nieuw voor betaald heb. Ondertussen heb ik er al honderden kilo's mee gegoten. Dus een slechte investering is dat zeker niet.

Er zijn ook nogal wat prijsverschillen. Een rit naar Duitsland loont misschien in dit geval.
http://bienenzuchtbedarf-geller.de/shop ... graze.html
Op ebay Duitsland staan er vanuit Letland voor een 280-300 euro... Weet niet of daar veel kwaliteitsverschil in is natuurlijk.
RutgerV
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door RutgerV »

FrancA schreef:
In tegenstelling tot (blijkbaar) andere handelaren laat dit bedrijf elke partij was dat ze opkoopt testen op samenstelling én verontreiniging.
Omdat ze met dit akkefietje ook hun hele handel kapot gemaakt zien worden, laten zij op hun kosten de was van meerdere imkers met de bekende problemen testen op samenstelling en verontreiniging.
Ik wil dus ook absoluut geen kwaad spreken over dit bedrijf. Kwestie van vraag en aanbod.
Steve_Delannoye
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye »

RutgerV schreef: We moeten in ieder geval niet denken dat de kunstraat die we hier kopen hergebruikte was is van lokale imkers, dat is maar een fractie.
We weten met zijn allen dus wat te doen de volgende jaren. Massaal onze was sparen en zelfvoorzienend worden.
Overschotten kunnen dienen om beginnende imkers op weg te helpen.

Think global, go local[emoji5]
chaussie
Contacteer:

Bericht door chaussie »

maartenkleijne schreef:Na 37 pagina's is alles wel gezegd, toch.....

Niet van alle kanten, heb nog geen enkel rapport gezien van de NVWA of de NBV, ik begreep dat de NBV oh sorry het bijenhuis 30 ton was heeft aangeschaft bij het Belgische bedrijf, dus testmateriaal genoeg zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door chaussie op za 08 okt 2016, 03:25, 1 keer totaal gewijzigd.
chaussie
Contacteer:

Bericht door chaussie »

Alex Mönch schreef:40 ton....en niemand kwam op het idee dat dit wel erg veel bijenwas is die eerst maar eens even getest moest worden op echtheid ?????
Hoe ongeïnteresseerd kun je zijn ? Bah

blijkbaar word was op erg veel dingen onderzocht, behalve op de aanwezigheid van bijenwas.
chaussie
Contacteer:

Bericht door chaussie »

FrancA schreef:
met eigen was.....maar nog wel steeds als basis de in het begin aangeschafte kunstraat......
chaussie
Contacteer:

Bericht door chaussie »

chaussie schreef:
maartenkleijne schreef:Na 37 pagina's is alles wel gezegd, toch.....

Niet van alle kanten, heb nog geen enkel rapport gezien van de NVWA of de NBV, ik begreep dat de NBV oh sorry het bijenhuis afgelopen jaar 30 ton was heeft aangeschaft bij het Belgische bedrijf, dus testmateriaal genoeg zou ik zeggen.
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Met Chinezen moet je geen zaken doen, tenzij je goedkope brol wil verhandelen.
Er zullen wel enkele meneren goed hun boterham verdiend hebben met deze zaak.
Plaats reactie