Segeberger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door JackC »

maar vlak hier over de grens in Duitsland zit Geller.
Geller verkoopt inderdaad Segebergers Simplex formaat; wel even oppassen want de broedkamers op Duits Normaal zien er precies hetzelfde uit.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Geller verkoopt inderdaad Segebergers Simplex formaat; wel even oppassen want de broedkamers op Duits Normaal zien er precies hetzelfde uit.
Goed om te weten!!

Ik heb er ooit een aantal bakken bij Bert Pranger gekocht. Die heb ik nu al 15 jaar en die kasten zijn nog altijd perfect! Enige nadeel is wel dat de bijenafstand voor en achter niet ok zijn. Ik heb dat opgelost met een triplex plaatje er tegen aan te schroeven. Dan werkt perfect. Voortaan zal ik dat lijmen.

PS mijn NL ramen zal ik nooit wegdoen. Ik imker dus met NL ramen in Vlaanderen. Ik vind dat de beste ramen die er zijn!!
JP
H.J.Booij
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door H.J.Booij »

Beste mensen,

ik heb al jaren segebergers van het Bijenhuis. Deze zijn volledige aangepast aan Nederlandse standaard spaarkast maat. Geen verbouwing meer met braamraat etc. Hiervoor die van Ielgat gehad maar daar moet je idd iets van een triplexplaatje tussendoen tenzij je graag braamraat oogst :).

Hilko
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Ik heb ook kunststof seegebergers, maar hebben die dat ook dan, dat de maat ergens niet klopt? Of is dat alleen bij oudere, houten versies?
En als dat nog steeds zo is, waar moet je dan iets bijmaken?
Hebben jullie daar ook foto''s van?

groetjes

Theo
H.J.Booij
Contacteer:

Bericht door H.J.Booij »

Mijn ervaring is dat de ramen onderling te ver uit elkaar staan en ook de ruimte tussen de zijlatten en de voorkant en achterkant.

Koop je nieuw dan zou ik direct voor de goede maatvoering kiezen.

Je merkt eea heel snel bij goede dracht. Langs het hout van de ramen gaan ze allerlei kunstwerken bouwen die ze weer vastzetten op de voor en achterkant van de kast (midden tussen twee ramen).
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

als die kasten vh bijenhuis erop aansluiten is dat miss een optie. anders naar dadant, dat schijnt makkelijker imkeren te zijn
maar zal nog ff wachten heeft nu al eea gekost....
H.J.Booij
Contacteer:

Bericht door H.J.Booij »

Theo waar heb jij die kasten vandaan?
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

De 11 raams segeberger van het ielgat kloppen nu ook voor en achter de ramen.

De 1e versie van het Ielgat hadden het euvel dat je achter en voor een plaatje oil-tempered hardboard moest zetten dan geen problemen meer.
Wel is de onderlinge afstand van de ramen(midden-midden of hart - hart)) geen 35 mm maar ongeveer een kleine 37 mm.

De kasten van Pieterse(de duurzame bij) hebben bij 11 ramen echt 35 mm en daarom zijn ze dikwandiger dan de kasten van het ielgat, dat zie je duidelijk als je ze op elkaar zet.
2 mm scheelt over 10 ramen 2 cm dus 1 cm per wand.

Elk voordeel heeft ze nadeel, 35 mm afstand van de ramen wil zeggen dat bij darren broed op het volgende raam geen broed aangezet kan worden dus ook geen werksterbroed.
Meestal wordt daar dan ondiep stuifmeel opgeslagen.
Maar het voordeel is belangrijker, de bijen hebben minder problemen om het broed te verwarmen dus kunnen er meer bijen de dracht gaan binnenhalen.
De bijen sluiten om het broed de broedvlakken af, alleen de voedsterbijen lopen over het broed en als het verzegeld is zie je weinig bijen op de broedvlakken.
Bij 38 mm kunnen ze dat niet.

Alle soorten segebergers passen op elkaar en zijn onderling te gebruiken soms wel een paar mm verschil maar daar merk je weinig van.

Die van Pieterse zijn erg maatvast en degelijk wel wat duurder ongeveer 20 á 30 %, Als ik het mocht overdoen dan had ik niet 4 verschillende segebergers maar die alleen van Pieterse.
Bij één soort segeberger zit je ook niet met de verschillende raam afstand waardoor je ramen soms niet in een andere segeberger kan zetten.
Dus hou je aan één soort segeberger als je beginnend imker bent.

Dirk
dertiende
Paul67
Imker sinds: 2012
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Nuttige informatie Dirk Blanken, waarvoor hartelijke dank! :be9:

Mvrgr
P
Paul67
Imker sinds: 2012
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Nog andere vragen:

ik kijk net op de website van het Bijenhuis. Daar staat een Segeberger NL maat voor 151,82 euro.
Dan krijg je: 1 x dak, 1 x HK met strips, 2 x BK met strips, 1 x hoogbodem met vliegplank en schuiflade.

Daarbij kun je nog bestellen:
-bouwstop voor hoogbodem <---wat is dit en is het nodig?
-tussenbodem/uitloop <--- wat is dit en is het nodig?
-schuimrol <--- wat is dit en is het nodig?

Roept u maar! :)

Mvgr
P
Plaats reactie