stroperige honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

peter-koi
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: stroperige honing

Bericht door peter-koi »

Misschien bladhoning ?
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

mick schreef:Om hier even op terug te komen, wij hebben hier een 15-tal meter laurierkers staan, is ongeveer 2.5 meter hoog.
Zou het kunnen dat ik hierdoor die donkere honing van heb?
Deze staat elk jaar uitbundig te bloeien, en wordt ver na de bloei gesnoeid.
In de kempen staan op vele droge zandgronden nog dennebossen van Pinus-Silvester dikwijls als die groot zijn komt daar spontaan een ondergroei in van vuilboom ofwel spork genoemd waar de bijen hard en heel de zomer op vliegen. Helaas als de honing hiervan overwegend is dan is de kleur aan de donkere kant en is de honing wat stroperig en een beetje aan de bittere kant. (dit is een ondervinding van mezelf omdat ik jarenlang in de Kempen imkerde).

MVG CP
mick
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door mick »

Primus schreef: In de kempen staan op vele droge zandgronden nog dennebossen van Pinus-Silvester dikwijls als die groot zijn komt daar spontaan een ondergroei in van vuilboom ofwel spork genoemd waar de bijen hard en heel de zomer op vliegen. Helaas als de honing hiervan overwegend is dan is de kleur aan de donkere kant en is de honing wat stroperig en een beetje aan de bittere kant. (dit is een ondervinding van mezelf omdat ik jarenlang in de Kempen imkerde).

MVG CP
Heb hier zelf wel beetje spork staan, maar te jong en klein om van betekenis te zijn.
En de honing is zeker niet bitter.

En dennenbossen staan niet in directe omgeving, wel hulst, veel hulst zelf. En in onze tuin dus de laurier. Bramen en frambozen ook in grotere hoeveelheden.
Zal volgend jaar eens checken of de honing van zelfde soort gaat zijn, of helemaal iets anders. Ben benieuwd! Laat het nieuwe jaar snel komen!
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Helaas als de honing hiervan overwegend is dan is de kleur aan de donkere kant en is de honing wat stroperig en een beetje aan de bittere kant. (dit is een ondervinding van mezelf omdat ik jarenlang in de Kempen imkerde).
Dit is mijn ervaring niet, mijn bijen vliegen al jaren fanatiek op de vuilboom, dit jaar was voor het eerst mijn zomerhoning vrij donker (tijdens de bloei van de kastanje was het bijzonder goed vliegweer) en heb ik in september nog op enkele plaatsen bijna zwarte honing geoogst: dit waren standplaatsen zonder vuilboom.
Plaats reactie