Paul67 schreef:Inmiddels heb ik via mail contact gehad met Geller in Duitsland. Ik heb geinformeerd of ze daar de Segeberger Pieterse kast verkopen. ... Van de Pieterse kast hadden ze nog nooit gehoord...
Volgens mij had je moeten vragen over segebergers
voor simplex ramen, niet over "segebergers" in het algemeen. Als je aan een Duits bedrijf vragen over "segebergers" gaan ze je vertellen over segebergers met een Duitse raammaat.
Als ik het goed begrijp, vervaardig "Warnholz" wel segeberger kasten, maar niet alle segebergers die door de Warnholz bedrijf zijn vervaardig zijn voor hetzelfde raammaat. In Nederland gebruiken wij (als ik het goed begrijp) vaak de benamingen "Pieterse" en "Warnholz" gewoon als informele verwijzing naar de manier waarop de ontwerp van de oorrusten van de Duitse kasten verschilt. De Pietersekast word, volgens Imkerpedia, door Stehr (niet Warnholz) vervaardig.
Iemand die dat kan bevestigen of iemand die daar ervaring mee heeft (bijv. verschil Warnholz / Pieterse?) ?
Ik heb er geen ervaring mee en daarom heb ik hetzelfde vraag als jij. Het zou leuk zijn om fotos te zien. Voor zover ik Imkerpedia versta, is dit het groot verschil tussen de Warnholz en Pieterse/Stehr segebergers:
...maar Imkerpedia is ook niet altijd 100% bij met de tijd.
willem schreef:De Pieterse kast is voor simplex ramen, de Warnhotz voor duitsnormaal.
Nee, voor zover ik weet maakt Warnholz kasten voor meerdere raammaten.