Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS »

Kwam dit schrijfsel tegen.....

http://www.bijenhof.be/websites/20/uplo ... el%202.pdf

graag ieder zijn mening. Hou die van mij even nog voor me. ;-)
Steve_Delannoye
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Steve_Delannoye »

Ondertussen is die oude brief waarbij ze met de vinger wijzen naar de imker en slechte koninginnen en verwijzen naar de "opjuttende imkers" vervangen door een nieuwe versie.

Laatst gewijzigd door Steve_Delannoye op do 24 nov 2016, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

ErikS schreef:Kwam dit schrijfsel tegen.....

"De productie van de kunstraten/waswafels geschiedt onder strenge controle van de Federale Overheidsdienst
Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu en de vigerende wetgeving terzake."

Een hoop gezever natuurlijk.
mick
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door mick »

tomer schreef: "De productie van de kunstraten/waswafels geschiedt onder strenge controle van de Federale Overheidsdienst
Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu en de vigerende wetgeving terzake."

Tenzij dat het vanaf NU onder controle staat natuurlijk...
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

tomer schreef:
ErikS schreef:Kwam dit schrijfsel tegen.....

"De productie van de kunstraten/waswafels geschiedt onder strenge controle van de Federale Overheidsdienst

vergeten jullie niet dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel is bewezen? Volgens mij komt dat bewijs er nooit.

MVG CP
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Het is aan de verkoper (het Bijenhuis) hoe deze zijn eigen claim neerlegt bij zijn verkoper, dat is niet het probleem van de individuele ratenkoper. Dit alles komt de kwaliteit van de producten op termijn weer ten goede.
In principe is het niet het Bijenhuis dat de claim neerlegt, maar er staat duidelijk NBV. Ik neem dan ook aan dat de claim namens de getroffene imkers van de NBV is (wat me overigens ook niet ongunstig lijkt voor het Bijenhuis).
De verkoper is verantwoordelijk voor de geleverde kwaliteit van zijn/haar product (in dit geval het Bijenhuis).
Dat de stakeholder (eigenaar NBV) van het Bijenhuis dan vervolgens de claim doorschuift is haar verantwoordelijkheid, maar NIET het probleem van de getroffen imker.
De actie van de NBV is dus absoluut NIET namens de getroffen imkers, die moeten zelf actie ondernemen richting de verkopende partij (=Bijenhuis).
Als was wordt verkocht door het Bijenhuis als bijenwas, dan mag daar gewoon geen discussie over zijn dat het dan ook alleen bijenwas is.
Groet, Jacques
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Even los van de discussie over het lopende onderzoek.
De meeste imkers hebben komend seizoen een probleem met het kopen van betrouwbare kunstraat.........

Wat vinden de forumleden van deze aanpak. Ik heb zojuist een mail naar mijn voorkeursleverancier gestuurd, afgelopen jaar goede kunstraat van hem ingekocht, maar dat terzijde.
Dat ik verwacht komend voorjaar 5 pakken kunstraat van 2 kg te kopen bij hem. En van plan ben van elk pak 2 vellen in te smelten en deze ramen tegen het broednest wil hangen in het voorjaar. Dit om te kijken of de kunstraat goed wordt uitgebouwd en bebroed. Lukt dat dan is de kunstraat wat mij betreft goed. Lukt dat niet dat ik dan de kunstraat wil kunnen retourneren. Leek me wel een faire aanpak om in elk geval zijn mening hierover te vragen. En kan hij mooi laten zien dat hij vertrouwen heeft in zijn product.

Mvg,

Erik.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

De actie van de NBV is dus absoluut NIET namens de getroffen imkers, die moeten zelf actie ondernemen richting de verkopende partij (=Bijenhuis).
Als was wordt verkocht door het Bijenhuis als bijenwas, dan mag daar gewoon geen discussie over zijn dat het dan ook alleen bijenwas is.
Je stelling lijkt mij te kloppen. Aan de andere kant is de NBV een vak-/belangenvereniging voor imkers, en het lijkt mij juist als ze de belangen behartigen van (haar) imkers door in dit geval een schadevergoeding/loostelling af te dwingen voor getroffen imkers.
JP
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Het is te belachelijk dat imkers niet meer zonder meer kunnen vertrouwen op duur gekocht kunstraat.
Ik heb 20 kg op de plank liggen en weet niet wat het is.

De NBV zegt dat ze er mee bezig zijn maar hoe lang duurt dat nog.
Het nieuwe seizoen is over een paar maanden in zicht.
De advocaten van beide partijen hebben er belang bij dat alles zo lang mogelijk duurt( hun centen) alles zolang mogelijk ontkennen.

Het wordt tijd dat was en kunstraat verplicht wordt gecontroleerd voordat het op de markt mag.

Onze onbetrouwbare overheid zou dit kunnen versnellen maar ik denk dat ze voorlopig alleen met zich zelf bezig zijn.
Hopelijk is Wilders niet het alternatief.

Partij voor de dieren heeft nog principes.

Dirk.
dertiende
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

ErikS schreef: De meeste imkers hebben komend seizoen een probleem met het kopen van betrouwbare kunstraat.........
Volgens mij kan je de meeste leveranciers betrouwen. Ik ben pas nog naar een voordracht bij Geller geweest. Hij is bang genoeg dat er ondeugdelijke was in zijn circuit komt. Als hij ergens een aanbod krijgt test hij zelf het smeltpunt en het soortelijk gewicht. Als deze juist zijn en hij is er nog niet zeker dan wordt het opgestuurd om te testen. Dit kan hij niet doen voor iedere blok was omdat de kosten dan te hoog worden. Maar hij heeft ondervonden dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn het dat ook meestal is.
En op termijn wil hij zelf een gieterij opzetten, waardoor hij het min of meer onder controle heeft. Waarschijnlijk zal het dan ook mogelijk zijn om je eigen was te laten omsmelten.
Plaats reactie