Zeer recent schreef ikOok Notenboom (Nútebeam in het Frysk) weert muggen en vliegen. Om noten te kunnen eten zul je lang moeten wachten: hier is van toepassing 'boomje groot plantertje dood'. Vandaar dat ik nu al begin met een bomencollectie aan te schaffen. Noot staat hoog op mijn verlanglijstje.
De bakken met honingraat en notenbladeren staan in een kelder te experimenteren. Later meer daarover.In 2003!! schreef ik dat een notenboom hoog op mijn verlanglijstje staat. Nou volgende maand is het zover en ben ik de trotse grondbezitter waarop een volwassen notenboom staat met verse noten!
Vandaag vier boxen met natte (en beetje droge) raat gevuld en daarbij verse notenbladeren gedaan. Op advies van Gerard (weert wasmot en stuifmeelmijt). De bladeren wel wat gekneusd. Dat leek me intuïtief beter. Ik ben zeer benieuwd. In totaal zon 50 ramen. De andere boxen met ijsazijn gevuld.
Overigens kan ik de geur van noot moeilijk thuis brengen. Dan weer lijkt het op zeealsem? Dan weer op levensboom.
JP
Mijn vraag gaat nu over de noten. Ze beginnen goed te vallen

De vraag is nu, wanneer zijn de noten eetbaar? Nu is de noot (inhoud) nog veel te rauw en onrijp.
PS gisteren liep ik aan de Moezel (Trier en omstreken) en daar zoeken hordes pensionado's naar noten.