Ramen met oude raat uitkoken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Ramen met oude raat uitkoken

Bericht door Kroese »

Vandaag een restant ramen uitgekookt.

Het wordt op vele verschillende manieren gedaan, dit is al jaren mijn werkwijze.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZjlTg9KsxfE[/youtube]
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Ramen met oude raat uitkoken

Bericht door Dirk Blanken »

Moi Hennie,

Prima manier maar een beetje afhankelijk hoeveel ramen je moet uitsmelten.

Ik gebruik de stoomwassmelter met 13 ramen erin maar bouw er nog een die in één laag ruim 20 ramen kan doen voor 2 lagen(boven elkaar) moet je teveel energie gebruiken.
Dan ga ik iets anders doen en kom na een half uurtje terug om te herladen.
Natuurlijk dat kost energie maar heb panelen op het dak.

Soms heb ik honderden ramen die uitgesmolten moeten worden en dan lijkt me de stoomwassmelter toch de betere weg.

Wel moet ik ze dan verder als alles uitgesmolten is ze verder brandschoonmaken met een causticsoda behandeling en dat doe jij dan waarschijnlijk niet meer.
Dat is ook een dag werk.

Groeten Dirk.
dertiende
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Ramen met oude raat uitkoken

Bericht door Kroese »

Dirk Blanken schreef:Moi Hennie,
Soms heb ik honderden ramen die uitgesmolten moeten worden en dan lijkt me de stoomwassmelter toch de betere weg.
Dit waren die 30 afgeschraapte ramen. Die honderden waar jij het over hebt, heb ik Oktober al weggesmolten.
Ik heb ooit ook met een stoomsmelter gewerkt waar zo'n 15 ramen tegelijk in konden.
Werkt prima, maar dan moet je toch altijd de achter gebleven vliezen even afkrabben als ze nog heet zijn.
Daar heb ik geen last meer van. Die vliezen schep ik als de bak vol met een huishoud zeef in een elektrische pers om de laatste was er uit te persen.
Dirk Blanken schreef: Wel moet ik ze dan verder als alles uitgesmolten is ze verder brandschoonmaken met een causticsoda behandeling en dat doe jij dan waarschijnlijk niet meer.
Dat is ook een dag werk.

Groeten Dirk.
Ik doe met uitkoken zo.n 60 ramen in een uur, en hoef ze alleen maar te laten drogen.
De ramen zijn zo heet geweest dat ik ze niet meer in de caustic soda hoef te doen, ook de propolis is weg.
Jij hebt wel dat ze mooi blank worden, maar het hout wordt ook een beetje schraal is mijn ervaring met caustic.
Mijn ramen zijn als het ware een beetje geconserveerd met een vliesje was wat ook nog iets in het hout getrokken is.
Na 2 a 3 middagen heb ik de zooi wel weer aan de kant.
Plaats reactie