Losstaande bokken of vast aan stal?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Losstaande bokken of vast aan stal?

Bericht door Bart de Coo »

Besten,

Ik worstel met de vraag of de bokken waar de kasten op staan per se los moeten staan van de stal of niet. Of kun je de liggende balken waar de kasten op komen ook gewoon aan de staande delen bevestigen?

Beste een leuke vraag. Ik werd er onlangs door iemand op gewezen. Als je per ongeluk tegen een paal stoot waaraan de liggende balken bevestigd zijn, dan bruisen er twintig volken op en dat kan niet de bedoeling zijn. En wat te denken van stormen en dergelijke? Of is dit bezwaar een beetje overdreven?

Een dezer maanden gaat de NBV-afdeling Dieren beginnen met de bouw van een nieuwe stal en we zijn de stal nu aan het ontwerpen, dus ik ben wel geïnteresseerd in andermans oordeel hierover.

Vriendelijke groet,

Bart de Coo
mick
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Losstaande bokken of vast aan stal?

Bericht door mick »

Hangt er van af hoe stevig het geheel gaat zijn. (Als je alles uit beton zou doen dan worden er toch niet zoveel schokken doorgegeven)
Maar bij mij is het een losse bok over de gehele lengte van de stal.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hi Bart,

Losse bokken zou ik zeggen. Anders zijn de laatste volken die bekeken worden op een dag altijd boos.

groeten,
Tieme
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Bokjes maken voor 2 á 3 volken, makkelijk te verplaatsen, uitklapbaar i.v.m het vervoer etc.

Ik werk al jaren met bokjes voor drie volken, je kan dan ev de hoek veranderen op een dracht en hoef ze niet allemaal op een rijtje te zetten.
Thuis kan je hetzelfde doen door ze in een cirkel te zetten.
De volken kan je sjorren aan de bokjes door aan de onderkant van de balken latten te schroeven.
Zelfs dan kunnen de bokjes nog omvallen door veel wind wat te voorkomen is door aan de onderkant van de poten latten te schroeven die dat voorkomen.
Dat deed ik altijd op het koolzaad.
Bij volken die topheavy zijn en dat is meestal zo bij kasten op 4 bakken en de honing bovenin moet je rustig kunnen slapen.

Dirk
dertiende
Plaats reactie