Afrikaanse was

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Afrikaanse was

Bericht door tomer »

Op de Duitse webshop Geller verkopen ze 2 soorten was. De 'gewone' voor 14,30 euro en 'residu-vrije' was met bijgeleverd analysecertificaat voor 17,90 euro. Bij de beschrijving staat dat deze was afkomstig is van in het wild levende Afrikaanse volken.
De Belgische frauduleuze producent heeft ondertussen de prijs van zijn was verhoogd van 14,90 naar 16,95 euro.
Zij zijn sinds de wasproblemen overgeschakeld naar Afrikaanse was, maar dat staat op hun webshop niet vermeld.

Heeft er iemand ervaring met Afrikaanse was? Ik heb ergens gelezen dat die pas bij een hogere temperatuur goed verwerkbaar wordt voor de bijen dan onze Europese was en dat dat een probleem kan zijn? Ook zou die was een sterke rookgeur hebben, omdat er bij het oogsten van de raten veel rook gebruikt wordt.
Ik zou voor het volgende seizoen ongeveer 7 kg was nodig hebben, maar ben aan het rondkijken waar ik dit het beste koop. Ik ga de bijen wel gedeeltelijk zelf laten was maken, maar heb zowiezo ook startraat nodig.
Bij de Belgische firma Honingraat verkopen ze ook was, maar die komt volgens mij gewoon van bij de sjoemelproducent.
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Afrikaanse was

Bericht door Dirk Blanken »

Probeer was te kopen van andere imkers want bij een normale honingimkerij hebben ze overmaat.

Ik niet want ik verkoop volken en dus veel van mijn was en kan het net redden en soms niet!
Dus heb hetzelfde probleem en moet proberen om via imkers uit de buurt was binnen te halen.

Dirk.
dertiende
Plaats reactie