Alhoewel ik opgevoed ben met buckfast weet ik dat in duitsland heel veel grootimkers met carnica zonder kap werken. Dus carnica kan ook zachtaardig zijn lijkt mij.
Het is niet alleen de bij zelf. Hoe is de stand. Hebben de bijen zicht op de omgeving (zien ze van alles bewegen) en daarbij hoe ga je als imker om met je bijen?
Ik ben wel eens bij een buckfastteler geweest die tijdens een vergadering zijn bijen de hemel in prees. Dus ja ik wil ook wel engeltjes dus wij daar overlarven. Op de dag zelf hij voorzichtig informeren of wij onze kap wel bij ons hadden, want hij had net honing eraf gehaald. Nou je moest goed de handen in de zakken houden. Tussen deksel en de bovenkamer handvol dode bijen die geplet waren.
Ik heb ooit ook eens een heel aardig volk over "de zeik" geholpen door te vaak en op het verkeerd moment in de kast te wroeten........Koninginnen teelt en dat tijdens onweer.
Ik ben nu aardig tevreden over mijn buckfastbijen waar ik meestal zonder handschoenen prima in kan werken. Ik hoop met wat selectie zover te komen dat ik in mijn korte broek kan imkeren

. Bijenkap hou ik altijd op want mijn ervaring is dat ik niet knapper op wordt wanneer een bij in mijn hoofd steekt, daarbij is dat dan ook niet goede reclame

.