Paul67 schreef:Je zal de noten van je gezang moeten beperken en zelf moeten uitdokteren wat het beste is.
Ja klopt, heb je gelijk in. Ik heb ook de uiterst rare veronderstelling dat deze rubriek "vraagbaak beginnersvragen"
heet en dat je dan als beginner de mogelijkheid hebt om vragen te stellen. Hoe haal ik het in mijn hoofd!
Ook nadat ik nota bene aangeef dat ik er
na veel zoekwerk nog steeds niet wijs uit kom.
Misschien kun je me vertellen hoe iemand die ergens niet wijs uit komt zelf iets zou moeten uitdokteren?
Hallo Paul,
Ik begrijp je irritatie maar elke honing is weer anders, alleen zuivere koolzaadhoning moet je roeren als je kleine gelijkvormige kristallen wilt krijgen.
Gelijkvormige kristallen wil zeggen dat ze over elkaar glijden en de honing dus smeerbaar maken.
Hoe vaak, roer het om de paar uur in het voorjaar en zodra het begint op te stijven nog een laatste keer en dan in de potjes maar ev. ook in emmers voor later.
Er zijn geen eenvoudige instructies mogelijk dan een glucose honing als koolzaad te roeren en zomer honing eventueel enten met klaver honing die van nature een klein kristal heeft maar dan roer je ook.
Ik probeer het wel eens uit te leggen als volgt:
Als je honing van zich zelf laat kristalliseren krijg je kristallen van alle omvang en die grijpen in elkaar en wordt de honing keihard.
Ook lekker, ik vind dat snoepjes.
Als de honing in kleine gelijkvormige kristallen kristalliseert schuiven ze over elkaar heen en is de honing smeerbaar.
Een koolzaadhoning(glucose) is vrij eenvoudig tot créme honing te maken zomer honing heeft vaak een hoger fructose gehalte d.w.z. het kristalliseert minder gauw ev. kan je dan enten met klaver of een koolzaadhoning maar het is altijd een gok.
Tevreden? Dirk