"Zuinig, maar tegenwoordig zeggen ze duurzaam".
Jur : "Volgens mij is ekologisch ook goed". Opa: "Wat goed van jou. Ik wou net zeggen
dat elk lichaam, ook dat van 'n bij, 'n microkosmos is van ontelbaar veel cellen,
maar nu noem ik het 'n ecosysteem"
Jur ; "Waarin 'n ekologisch evenwicht kan bestaan als de mens er geen puinhoop van maakt"
Opa denkt : Ze leren toch wel wat meer op school dan alleen maar 'gamen'.
Hij vervolgt met : "Het lichaam van elke bij zorgt dat afvalstoffen en overtollige stoffen
verwijderd worden nadat de bij gegeten en gedronken heeft. Jur : "Hoe ? Met de blaas en darm ?"
Opa : "Niet met 'n urineblaas. Wel met de darm. Bijen hebben geen urineblaas,
wel een honingblaas". Jur: "Waarom niet ?"
Opa: "Dat is geen doen voor de bijen. Kost te veel inspanning en energie". Jur: "Wat ?"
Opa: "Dat zeulen met twee volle blazen. Ze hebben al moeite genoeg met de honingblaas
als die vol is en er wind staat en 't net maar 11 graden is".
Jur: "Waar laten ze dan hun water ?" Opa; "Ze doen aan circulair waterbeheer".
Jur: "Toe nou, opa, bedoel je kringloop ?"
Opa: "Ja. De cellen van de wanden van de buisjes van Malpighi
pompen het water terug naar de ruimte rond de organen voor hergebruik.
En van het giftige ammoniak uit de eiwitstofwisseling, maken de buiscellen
het veel minder schadelijke urinezuur. Dat pompen de buiscellen de darm in waar het verandert
in witte kristallen. Ook andere overbodige stoffen pompen ze de darm in.
Dus er komt geen plasser aan te pas". Ik zal je straks 'n tekening laten zien van de inwendige
organen van 'n bij en 'n mooie foto in Imkerpedia met de buisjes van Malpighi, waar ik het zonet
over had en je wazig begon te kijken. Kom, we gaan wat eten en drinken".
Jur: "Voorlopig heb ik genoeg. Ik moet ook nodig"
Misschien vervolg ik de conversatie. 'n Andere inspiratiebron is vandaag de discussie op
radio en TV over het feit dat leraren moeite hebben om seksuële voorlichting en andere gevoelig
liggende onderwerpen bespreekbaar te maken met de leerlingen. Zj.
