Dank Johan, ik voer ze al extra honing bij, en ze vallen gretig aan! Het is nu heel zacht, ondanks de regen en de wind, en ik denk dat het niet lang duurt voordat de hazelaars en de grauwe wilgen volop in bloei zullen staan.johan schreef:Stuifmeel kan inderdaad van beiden komen.AnnekeW schreef:Er staat een enkele hazelaar in bloei kan het daar vandaan komen? En anders wellicht van het stinkend nieskruid (helleborus foetidus) waarvan een veldje bij een buurman in bloei staat?
Betekent het feit dat ze met stuifmeel komen aanvliegen dat er al broed is?
Bij gemiddelde tot sterke volken is er zeker al broed aanwezig. De dekplanken beginnen al warm aan te voelen, wat betekent dat de bijen het broednest op 35 graden houden. Het voedselverbruik gaat nu spectaculair stijgen dus dit dien je in februari en zeker maart in het oog te houden.
Wat deed je vandaag in 2017.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Wat deed je vandaag in 2017.
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 11
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Heb deze middag de muizenwering er uitgehaald, straks ga ik deze terug plaatsen.
En wat deed het deugd, ze vlogen goed, reinigingsvlucht zal deugd gedaan hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=2PuKClLVurQ
En wat deed het deugd, ze vlogen goed, reinigingsvlucht zal deugd gedaan hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=2PuKClLVurQ
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Het leek wel lente deze morgen en kon het even niet laten . Ik las ergens dat er vorige week nog behandelingen tegen de varroa gedaan zijn , dan betwijfel ik de effectiviteit hiervan .
Zij zullen nu met de te verwachten koude volgende week heel veel voedsel nodig hebben ,
laat ze met de lente in het zicht niet verhongeren .!!!
Zij zullen nu met de te verwachten koude volgende week heel veel voedsel nodig hebben ,

-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
interessante info. de dekplanken van mijn volken voelden vorige week al warm aan. jou foto bevestigt wat ik al wist: er is broed. aan het weinige gesloten broed te zien was er vorige week misschien nog geen gesloten broed. maar het is wel duidelijk dat de winterbehandeling nu wel achter de rug moet zijn.Jaap v.Popering schreef:Het leek wel lente deze morgen en kon het even niet laten . Ik las ergens dat er vorige week nog behandelingen tegen de varroa gedaan zijn , dan betwijfel ik de effectiviteit hiervan .
persoonlijk heb ik niet de durf om nu mijn volken te openen. de rest kan er maar van profiteren dat jij dat wel (even) doet.

-
- Contacteer:
Ik heb de ramen er naast niet bekeken mogelijk was daar al uitlopend broed .johan schreef:. aan het weinige gesloten broed te zien was er vorige week misschien nog geen gesloten broed.
Jaap v P
-
- Contacteer:
Het is ook niet de bedoeling dat iedereen dat gaat doen , ik doe dit al jarenjohan schreef: persoonlijk heb ik niet de durf om nu mijn volken te openen. de rest kan er maar van profiteren dat jij dat wel (even) doet.

Maar ik vind het belangrijk .
Jaap v P
-
- Contacteer:
Vandaag de studidag in Wehl bezocht met o a een duidelijke uiteenzetting door Arie kreike .
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Jaap, misschien heb je vandaag tijd om wat speerpunten te noemenJaap v.Popering schreef:Vandaag de studidag in Wehl bezocht met o a een duidelijke uiteenzetting door Arie kreike .
IMG_8020.JPG
van de "Honingwerkgroep" als ik die "party" zo noemen mag
of moet ik bij "party" meer denken aan 'n gezellige praatgroep ? Zj.

P.S. Jaap, ken je de zegswijze "Gezelligheid kent geen tijd"
vooral als ze het karakter heeft van 'n vernisage.

-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Zat net even bij de vliegplank,en zag een paar Bijen met stuifmeel,en ik vind het nog verrot koud.
Groet Peter
Groet Peter
-
- Contacteer:
Of het daar gezellig aan toe gaat weet ik natuurlijk ook niet . Maar volgens Arie komen alle aspecten met betrekking tot de bijen aan de orde .bee-tree schreef: of moet ik bij "party" meer denken aan 'n gezellige praatgroep ? Zj.![]()
Zelfs de sjoemelwas ,, was niet de vraag of zoiets zou kunnen gebeuren ,,

Bij de honing zijn voorbeelden dat gebeurt dat er bij toeval ergens binnen Europa een partij bemonsterd , geweigerd en teruggestuurd wordt omdat de residuen van de bestrijdingsmiddelen ver boven de toegestane limiet zijn , deze de volgende maand aan de andere zijde van Europa wel voor enkele eurodubbeltjes binnengekomen versneden en soms gesignaleerd wordt ... Het aanpakken hiervan zal een heel lange weg worden .