Wintersterfte 2016/2017

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

AnnekeW
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door AnnekeW »

Bedankt Johan en Dirk!
Wat is het toch fijn dat dit forum bestaat! Ik leer weer een hoop elke keer als ik het bezoek en er komt vrijwel altijd direct een reactie op een vraag. Super! :be9:
AnnekeW
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door AnnekeW »

Hans schreef:Geen angst voor virussen die door de mijten worden overgebracht? Die maken het karwei af totdat er geen bij meer over is en die overleven wel.

Ik zou de raat wegdoen en de ramen goed ontsmetten.

Gr. Hans
Dag Hans,
Ik was een bericht aan het typen terwijl jij ook een reactie plaatste. Zo snel gaat dat hier dus!
Hmm, daar zeg je zowat... Ik brand sowieso ongebruikte kasten en ramen schoon met een gasbrandertje. Maar dat is bij ramen met voer natuurlijk geen optie. Maar ik vind het wel zonde om ze zomaar weg te doen. Heb ik eindelijk een keer uitgebouwde ramen met voer, kan ik ze wegsmijten... Bestaat er niet één of andere voor bij en mens onschadelijke oplossing om ze in onder te dompelen? Een zoutoplossing, water met azijn o.i.d.?
Hans
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Contacteer:

Bericht door Hans »

Als het klopt wat je vermoedt, dat er door teveel voer te weinig plek was voor de tros, dan is het geen probleem.

Als het varroa was dan zou ik geen risico nemen vanwege de virussen die door de varroa worden overgebracht.

Van een dood volk moet je de kast met soda reinigen en uitbranden. Zou je dan het voer veilig kunnen hergebruiken?

Ik vind dat een flink risico.

Groeten, Hans
kolnerke
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica en bastaard
Contacteer:

Bericht door kolnerke »

En de ramen met voer 48 uur in de diepvries is ook geen optie?
Hans
Contacteer:

Bericht door Hans »

Ik weet eerlijk gezegd niet wat dergelijke virussen kunnen hebben aan temperaturen. Ik zou zelf geen risico nemen. Varroa is het doorgeefluik van nare virussen die het verzwakte volk afmaken. Ik zou bij sterfte niets hergebruiken wat niet heel grondig te reinigen valt. Virussen kunnen soms onder extreme situaties overleven. Maar ik ben geen viroloog ;-)
kolnerke
Contacteer:

Bericht door kolnerke »

Is het niet zo dat varroa geen virussen doorgeven? Maar dat de varroa de bijen zwakker maakt en dat virussen hierdoor vrij spel hebben.

Verbeter mij als ik het fout heb.
Natuurlijk als er virussen zijn waardoor de bijen gestorven zijn, zal dit ook op de ramen zitten.
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

kolnerke schreef:Is het niet zo dat varroa geen virussen doorgeven? Maar dat de varroa de bijen zwakker maakt en dat virussen hierdoor vrij spel hebben.

Verbeter mij als ik het fout heb.
Natuurlijk als er virussen zijn waardoor de bijen gestorven zijn, zal dit ook op de ramen zitten.
Ik moet je verbeteren. ;-) Varroa is een vector voor de transmissie van virussen bij bijen. Of met andere woorden: varroa draagt virussen over op bijen die het met zich meedraagt. Denk aan malaria of blauwtong door muggen die mensen of schapen 'steken'.
Natuurlijk verzwakken de bijen doordat varroa zich voedt met bijen'bloed' en de gemaakte opening is een bijkomende toegangspoort voor virussen. Beiden kunnen en zijn nefast voor bijen.
kolnerke
Contacteer:

Bericht door kolnerke »

Goed om te weten! :oops:
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Volgens mij kunnen bacteriën overleven buiten de overbrenger virussen amper en zeer kort.
Vuilbroed is zo'n bacterie.
Virussen hebben een gastheer nodig en kunnen via speeksel of bloed overgebracht worden van de ene naar de andere gastheer.( varroa prikken gaatjes
Ook meestal vrij kort via uitwerpselen maar geen varroa aanwezig dan verdwijnen de virussen ondanks de varroapoep in cellen en uitwerpselen van besmette bijen.

Dirk.
dertiende
Hans
Contacteer:

Bericht door Hans »

Beste Dirk,

Dus als ik je goed begrijp is het eigenlijk helemaal niet nodig om een kast te ontsmetten waar een dood volk heeft ingezeten dat ten gevolge van varroa is omgekomen? Als de virussen dood zijn kunnen ze immers geen schade meer uitrichten.

Lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk en ik heb het op de cursus in ieder geval niet zo geleerd. Staat ook in de lesboeken dat je moet ontsmetten in dat geval om infecties te voorkomen bij het nieuw te huisvesten volk.

Het risico is gewoon te groot.

Gr. Hans
Plaats reactie