waswafels in raam te klein

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Paul67
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: waswafels in raam te klein

Bericht door Paul67 »

Allemaal onzin,
Komt niet erg vriendelijk over om meningen van anderen maar af te doen als "allemaal onzin".
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...

P
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Als de plaatjes kunstraat ruimte laten tussen boven of onderlat is het aan de imker om te kiezen: tegen de bovenlat, of op de onderlat. Eén geruststelling: de bijen maakt het niets uit, het blijft een "probleem" van de imker.
De imker ziet het liefste ramen die van lat tot lat zijn uitgebouwd, maar als de bijen een binnendoorweggetje maken, dan heb ik daar niet zo'n moeite mee. Het blijft natuurlijk ook een kwestie van raseigenschappen, over het algemeen heb ik er geen problemen mee.
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Ik zet de gegoten kunstraat bijna op de onderlat.(1mm) Dat kan ik omdat ik stevige gegoten kunstraat heb.
Met gewalste raat gebeurt het wel dat die wat uitzakt bij warm weer, en dan krijg je golvende raat bij horizontale bedrading.
Ruimte aan de bovenkant bouwen ze altijd dicht.
Als je een grotere ruimte (meer dan 5 mm) aan de onderkant open hebt, laten de bijen vaak een spleet open.
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Ik wil ook even wat toevoegen:
"allemaal onzin".. ik denk eerder dat alle reacties op een bepaalde manier juist zijn, steeds vanuit een ander terecht gezichtspunt, (behalve de tochtgedachte), maar ik mis alleen de visie waarbij iets meer vanuit de bijen zelf gedacht is:

1. Een bij bouwt van nature van boven naar beneden, dus in die zin zal een leemte aan de bovenrand sneller dichtbebouwd worden, want zo'n brede open strook 'hoort niet' in een (natuurlijke) raat. Dat pleit dus, vanuit imker-oogpunt, voor aanhechting tegen de onderrand. Vanuit bijen-oogpunt is juist de aanhechting tegen de bovenlat logischer.
2. Rondom ruimte openlaten is heel verstandig ivm uitzetten en niet willen golven/krom trekken (bij gewalst raat), dus vanuit imkeroogpunt. Vanuit bijenoogpunt: ruimte open laten geeft makkelijker toegankelijkheid van de verschillende raten, al zullen de bijen sowieso wel doorkruipgaten maken, dwars door de raat heen, en bij plastic bedekking zelfs doorkruiptunneltjes òp de toplatten: dan wordt het plastic gewoon als bruggetjes omhoog gewerkt..
3. Een strook van onder open laten geeft eerder op die plek darrenraat, en ik ben het helemaal met Tieme eens; darren zijn ook nodig
4. Maar wat ik vooral mis: bijen laten bij raatbouw van nature ALTIJD de onderkant èn de voorkant (bij koudbouw) los van de wand, omdat de raat bij de bijendans dan beter kan trillen en hun communicatie dus makkelijker wordt. Bijen maken als ze de keuze hebben geen rondom vastgemetselde raat in de broedbakken. (Bij rijke dracht wel in de honingkamers). In die zin werp je dus een onnodige drempel op voor de toch al wat veel getergde bijen.
Bij natuurbouw (starten met een smal voorbouwstrookje o.i.d.) kan je deze bouwwensen van de bijen goed gadeslaan. Bij koudbouw zie je dit principe het duidelijkst, dus de zwaardere boven/achterkant van de raat met honingkoepel metselen ze vast, en de lichtere voor/onderkant hangt in ± de onderste helft vrij.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Goede bijdrage Astrid,

Ik heb natuurlijk alles ook uitgeprobeerd maar ben tot de slotsom gekomen dat een kunstraat ongeveer een 1/2 cm kleiner moet zijn om het altijd ook als de raat wat scheef is gemakkelijk is in te smelten.
Met 20 raatjes per jaar kan je precies zijn maar het heeft geen zin maar als je raten met bijen verkoopt zit je met andere getallen dan heeft het zin om makkelijker te kunnen werken.

Bijen maken het zelf wel uit, dood knuffelen en manipuleren lukt echt niet.

Raten voor de honingkamers moeten liefst aan alle kanten vast gebouwd zijn i.v.m het slingeren en dan is wat Hennie Kroese doet belangrijk maar in de broedkamer mogen ze het bij mij zelf uitmaken.

Met mijn opmerking ONZIN bedoel ik doe niet zo moeilijk, zorg dat je raten strak in het volk komen.
Daar heb je bij de behandeling veel plezier van.

Dirk.
dertiende
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Dirk Blanken schreef: Raten voor de honingkamers moeten liefst aan alle kanten vast gebouwd zijn i.v.m het slingeren en dan is wat Hennie Kroese doet belangrijk maar in de broedkamer mogen ze het bij mij zelf uitmaken.
Dirk.
Hoi Dirk,
Ik heb het over de broedkamer kunstraat. Nu je zelf ook je eigen raat perst weet je dat die vellen steviger zijn, en totaal niet uitzakken.
Of je moet nog oude parafine raat in je voorraad hebben, dan zal ook die was makkelijker kunnen uitzakken.

Ik heb daar totaal nooit last van, omdat ik al meer dan 30 jaar mijn eigen (zegel) was en honingraam was gebruik voor de kunstraat.

De honingramen laat ik heel veel met een strookje of een rest snijrandje van een paar mm door de bijen zelf uitbouwen.
Kunstraat voor de HK ramen gebruik ik erg weinig.
De bijen bouwen die HK ramen erg makkelijk uit tijdens de Linde dracht.
gijs.v
Contacteer:

Bericht door gijs.v »

Maar in iedere geval, het antwoord op de eerste vraag is, dat het voor de bijen niet veel uitmaakt. Het is met name de imker die een bepaald belang heeft en een eigen visie.

Gijs met Tapatalk
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Bij mijn ramen is er zowel in de bovenlat als de onderlat aan de binnenkant een groef voorzien, waarin de kunstraat kan geblokkeerd worden, zodat die niet kan ombuigen (bij horizontale bedrading). Maar je moet wel aan elke kant enkele mm speling houden, omdat de was nog kan uitzettten, dacht ik.
Plaats reactie