Hoi Harry,harry mouris schreef:Hoi Victort,
Ik vind dat je erg veel risico's neemt. Ten eerste was het volgens mij veel te koud om het volk te inspecteren. Je loopt nu erg grote kans op ziektes zoals EVB. Daarnaast is er niet voor niets zoiets als wetenschappelijk onderzoek. De Varoa-behandeling is helaas nog echt nodig omdat de bij genetisch nog niet zover is dat ze voldoende VSH eigenschappen hebben. Het zou natuurlijk theoretisch kunnen zijn dat jij toevallig net twee volken hebt die 100% VSH zijn. In dat geval zou je snel contact moeten leggen met de groeperingen die bezig zijn SVH in de lijnen te creëren.
Ik twijfelde ook aan de temperatuur, maar de 13,5 graden op de thermometer en de activiteit van de vliegende bijen, hebben me doen besluiten het toch te proberen.
Ik geloof ook dat varroabestrijding nog echt nodig is, bij mensen die teveel bijven houden voor een te arm en klein drachtgebied. Ook ben ik het met je eens dat wetenschappelijk onderzoek niet voor niets is. Wel is het natuurlijk zo dat elke wetenschap, ten alle tijden achterloopt op de werkelijkheid of er door wordt verrast, als resultaten of voorspellingen in de praktijk anders uitvallen.
Ik ben zelf een groot voorstander van de wetenschap, maar misschien nog wel meer van gezond logisch menselijk verstand en intuitie. bijv: Als je 10 volken in je tuin hebt staan die 1 drachtgebied moeten delen, wat vaak al weinig biodiversiteit heeft en veel bestrijdingsmiddelen, krijg je natuurlijk ziekten en moet je allerlei ingrepen doen. Dan kan het zelfvoorzienend, zelfreinigend of zelfherstellend vermogen van Moedertje Natuur natuurlijk niet werken....in mijn ogen logisch....
Maar goed, ik gun iedereen zijn of haar vertrouwen in de waarheid en schop natuurlijk tegen wat heilige huisjes aan....het onderwerp was wintersterfte, en daar lijkt het bij mij goed mee te komen, hoop ik. Atijd nog kans op sterfte