Na een gesprek met een imker en het verdiepen in het houden van bijen, zou ik graag de eerste stappen / voorbereidingen treffen om een eigen bijenvolk(je) te houden. Maar om de eerste echte kast te bouwen en te plaatsen zit ik nog met een dilemma, namelijk de locatie.
Ik woon in een woonwijk, met een tuin van ong. 500m2 (inclusief de bebouwing als garage en woonhuis). Ik woon niet vrijstaand, dus de wettelijke 30 meter vanaf huizen+ weg, wordt wel een beetje lastig. Nu las ik op de website van mijn gemeente (die nog even prive blijft) dat je met een afscheiding van 2 meter hoog wel bijen mag houden in de woonwijk. We zijn overigens wel de groenste gemeente van het land, dus qua bloemen moet het wel goedkomen. Al begrijp ik dat bijen van gras niet kunnen leven

Maargoed, nu had ik het idee om de bijenkas op het schuurdak te zetten (na goed overleg met de buren offcourse). Maar, kan dat zomaar? Kun je bijen op een hoogte van iets meer dan 2,5 meter houden? Kun je daar een bijenkas neerzetten? En welke kas is dan geschikt, want ook daar zit ik een beetje met een bomen-bos situatie.
En hoe aggresief zijn bijen (bijvoorbeeld de carnica) in de zomer? Kun je er 'gewoon' langslopen? Of het gras maaien (electrisch) op 2 meter afstand?
Er is bij mij in de buurt als het goed is een imker vereniging, waar ik zeker eens op 'bezoek' ga. Maar ik wil wel graag een goede afweging maken. Het plaatsen van de bijen ergens anders dan bij huis, lijkt me dan minder leuk.
Ik hoop dat jullie mij hier een beetje verder mee kunnen helpen.