Ander geluid.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
G,A3.
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Re: Ander geluid.

Bericht door G,A3. »

Mijn antwoord op je reaktie is :dat voorjaar 2016 er 2 onverzorgde volken (een 12-jarig en een zwerm daarvan uit 2014 ) in de boomgaard stonden samen met de 2 Carnica volken van een liefhebber op 10 m. ernaast , verder en een aantal volken (van de huurkasten ) van een beroepsimker 100 m. verderop .
Je hebt gelijk als je vind dat ik te veel heb gegeneraliseerd, ik had op ieder persoonlijk moeten reageren. Met het publiceren van de titel van het boekje wilde ik enkel laten zien dat ik niet alle kennis ontbeer, het is 1 van de verschillende boekjes en tijdschriften die ik in het verleden gelezen heb . Ik denk wel dat mijn broer in het verleden, met zijn >50 kasten, enigzins op die manier geimkerd heeft.
De zwermen die van het volk gekomen zijn en ik niet heb kunnen scheppen zouden misschien overlast kunnen geven maar kunnen ook een verrijking van de natuur of de imker zijn, het is hoe je het bekijkt.
N.a.v. blz.1 van Ander geluid wil ik opmerken dat in het verleden meerdere jaren en meerdere keren op 5-10 m. afstand van de kast met neonicotinen
in de boomgaard is gespoten .Dus kunnen we misschien wel konkluderen dat Varao en een neonicotine (mits juist toegepast )geen onverzorgd volk dood.
G,A3.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Nou,

iets concluderen aan twee volken kan niet. Daarvoor zal de proefopzet groter moeten zijn en zal de "onverzorging" ook in andere omstandigheden bekeken worden. Deze informatie valt in de categorie anekdote.
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Bericht door imker Marinus »

Tieme schreef:Nou,

iets concluderen aan twee volken kan niet. Daarvoor zal de proefopzet groter moeten zijn en zal de "onverzorging" ook in andere omstandigheden bekeken worden. Deze informatie valt in de categorie anekdote.
Tieme, je hebt gelijk.
G,A3.
Contacteer:

Bericht door G,A3. »

Heren Marinus en Thieme u heeft gelijk , voor een echte conclusie zullen daar veel meer volken bij betrokken moeten zijn en waarbij we andere negatieve faktoren kunnen uitsluiten zoals Varroa ect.
G,A3.
Contacteer:

Bericht door G,A3. »

jossmits schreef:Ik heb voor het eerst sinds 2003 verliezen. Van de 9 volken 3 niet de winter doorgekomen. Net als Anneke zit ik in een geweldig drachtgebied.
Ik behandel tegen varroa. Tot drie jaar geleden met apivar of apiguard, sinds drie jaar met MAQS (mierenzuur). Ik behandel alle volken, op 1 na, die ik al een jaar of 5 niet behandel. Dit volk komt tot nu toe prima de winter door. Zit wel varroa in. De honingopbrengst is wel belangrijk minder dan de behandelde volken.
Waarom heb ik deze winter flinke verliezen? Ik weet het niet. Vermoeden: alle drie koninginnen van 2016. Slecht bevrucht? Deze volken waren in het najaar al zwakker (maar niet te zwak) dan de overige volken. De aziatische hoornaar zag kans om bij deze volken in de kasten te komen. Iets dat ik vorig najaar voor het eerst gezien heb.
Collega imkers in de omgeving hebben soortgelijke verliezen. Opvallend ook bij hen gaat het vooral om volken met koninginnen van 2016. Mei en juni 2016 waren hier tamelijk koud en nat.
In het dorp waar ik woon zijn een stuk of 15 wilde volken, die dus niet behandeld worden tegen varroa. Zij overwinteren praktisch iedere winter goed. Zij zitten vol varroa (heb ik geconstateerd). Het volk dat ik niet behandel is afkomstig uit een van deze wilde volken. Mijn vermoeden is dat zij niet resistent zijn tegen de varroa, maar beter bestand zijn tegen de virussen die door de varroa wordt verspreid.
Jos
Meneer Smits, ik heb een 12-jaars niet tegen Varrao behandeld bijenvolk en ik ben blij te horen dat u dat u ook een volk niet behandeld en dat er bij u ook resistente wilde volken zitten. Ik heb begrepen dat op meerdere locaties in Europa zich Varrao resistente volken bevinden, ook in Frankrijk. Of die resistentie wordt veroorzaakt door alleen extra poetsgedrag of/en roofmijten (zie andere fora welke niet naar verwezen mag worden) is volgens mij nog niet bekend. Ik heb wel vernomen dat de H.A.S. uit Den Bosch onderzoek doet naar het systematisch gebruik van roofmijten voor de biologische bestrijding van de Varrao mijt. Deze week heb ik met een loep een klein stukje van de bodemplank bekeken en tussen de was schilfers,
dode Varroa en gemorst stuifmeel dacht ik 2 op roofmijten gelijkende organismen te zien, roomachtig wit ,zeer bewegelijk en veel kleiner dan de Varroa mijt en gelijkend op roofmijten die bij mij in de boomgaard zitten. Een verontreinigde bodem met was schilfers en stuifmeel is misschien een
goed biotoop voor roofmijten want in een boomholte met een bijenvolk zit houtmolm met daarop de stuifmeel en wasresten. Nader onderzoek zou hiernaar moeten volgen en misschien konkludeerd men dan weer dat we te veel poetsen.

G,A3..
Plaats reactie