eind maart koninginnedoppen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
eind maart koninginnedoppen
Eind maart. Vorige week kasten schoongemaakt, voor eerste keer volk geopend. Temperatuur bijna 20 graden. Een volk was al enige tijd erg actief. Tot mijn verbazing zie ik dat er koninginnedoppen in zitten aan de zijkant van de raat. Er zitten nog twee ramen met gesloten broed in. Aan de zijkant zit een rij darrebroed. De andere ramen waar het broed van uitgelopen is zijn de cellen grotendeels met honing gevuld. De nog open doppen zit koninginnegelei in. Ik zet het volk op een dop. In maart zal er toch geen zwerm af komen. Vandaag 3 april nog steeds warm weer, 16 graden. Nog maar eens kijken. De doppen zijn open gebeten. Geen gelei meer in open doppen. Nog steeds 2 ramen met nu iets minder broed. De cellen zijn gepoetst. Ik zie de koningin lopen. Volk weer gesloten. Weet niet goed wat ik er mee aan moet. Daar ik de oude moer niet gemerkt en geknipt heb, weet ik niet of er een moerswisseling heeft plaats gevonden. Stel dat de oorspronkelijke moer er nog in zit, is er kans dat deze weer aan de leg gaat? Zolang de moer er in zit zal er geen eierleggende werkbij komen. Wat is verstandig? Wachten... Of sowieso het volk uit de rij halen en de raten afslaan ?
-
- Contacteer:
Re: eind maart koninginnedoppen
Als er echt een wissel is geweest, dan is het duimen dat ze bevrucht is. Het is namelijk pas net april en veel imkers halen het eerste darrenraat toch weg ( in iedergeval hier in de buurt )
En daar door zijn er weinig darren. Heb je nog geen eitjes of larven gezien?
En daar door zijn er weinig darren. Heb je nog geen eitjes of larven gezien?
-
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
30 april na een aantal weken te koud weer om de kast te openen, volk weer gecontroleerd. Tot mijn verbazing, blijkt de moer gewoon weer aan de leg.
Het volk is wel behoorlijk verzwakt, het zit nu op anderhalf raam gesloten broed, mooi geheel belegd. Uitgaande van een stille moerswisseling ? Maar hoe kan de moer dan bevrucht zijn. Ik heb eigenlijk geen verklaring. Of is het toch de oorspronkelijke moer die weer aan de leg is. Zo blijkt hiet te snel ingrijpen goed.
Het volk is wel behoorlijk verzwakt, het zit nu op anderhalf raam gesloten broed, mooi geheel belegd. Uitgaande van een stille moerswisseling ? Maar hoe kan de moer dan bevrucht zijn. Ik heb eigenlijk geen verklaring. Of is het toch de oorspronkelijke moer die weer aan de leg is. Zo blijkt hiet te snel ingrijpen goed.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Dit is nu een lesvolk. Kijk verder hoe het volk zich ontwikkelen.
!Hans.