Hans schreef:Ik vroeg me dus af of volken zwermplannen kunnen maken in deze koude periode. Ik zie nu dat ze veel energie en honing moesten steken in het broednest, weinig uit hebben kunnen bouwen, maar wel voor de nodige darren zorgen. Behalve als ze echt overbevolkt zijn, dan zetten ze doppen aan.
Alex Mönch schreef:Het vervelende van zo n lang koud voorjaar met niet al teveel inkomende nectar,het treft voorjaar de mensen die niet voldoende uitgebouwde ramen hebben om de groeiende volken voldoende ruimte op uitgebouwde ramen te geven om zwermneiging te voorkomen.
Bij 1 volk heb ik vandaag wat belegde "speeldoppen" weggehaald. Er zaten ook al een paar grotere doppen tussen met daarin al een larve in koninginnebrij... Beneden in de broedbak zat het goed vol bijen (op 7 ramen Dadant en dan een vulblok), bovenop staat een honingkamer, maar daar hebben ze ondertussen nog maar 4-5 ramen van uitgebouwd. Eigenlijk plaats genoeg dus, maar kunstraat in de honingkamer zien ze blijkbaar niet als extra ruimte...(?)
Heel veel darren, dit omdat er een aantal ramen gesmolten waren vorige zomer en de darrencellen zitten dus overal een beetje. Die misvormde ramen ben ik 1 per 1 aan het weghalen, maar ik heb geen uitgebouwde ramen om in de plaats te hangen.
1 raam met kunstraat dat ik 10 dagen geleden heb gegeven, hebben ze wel mooi kunnen uitbouwen en dat is nu belegd. Dus ze bouwen wel, maar mss wat trager...
Wat kan ik nu doen om zwermen te voorkomen, behalve elke week doppen weghalen?