koude dagen..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Contacteer:

Re: koude dagen..

Bericht door Hans »

Dank voor de link Jaap!

Maar ik heb die luxe niet en werk met lege kamers en kranten en handdoeken ertussen.

Waarom komen er geen zwermen van cellen die nu belegd zijn zoals je zegt? Als het vanaf volgende week beter weer wordt zou dat toch kunnen?

Groet, Hans
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

A.A. Staals schreef:De eerste zwermen zijn een paar dagen geleden al geschept.
ad staals
Volgen Facebook zelfs al enkele weken geleden .
Zelf heb ik wel eens een zwerm op 2 april geschept , maar dat zijn tegenwoordig uitzonderingen .

In het verleden met de zwarte bij waren er jaren dat tijdens de appelbloei meerdere volken zwermden ,
maar tegenwoordig zijn dat in de regel maar enkele .

Jaap v P
Jaap v.Popering
Contacteer:

Hans schreef:
Waarom komen er geen zwermen van cellen die nu belegd zijn zoals je zegt? Als het vanaf volgende week beter weer wordt zou dat toch kunnen?
Er kunnen natuurlijk altijd wel zwermen afkomen , maar zij kunnen de dop ook zelf nog afbijten , Wanneer je begin volgende week je volken op zwermneiging controleert zal het zeker meevallen , maar met dit koude weer ....er uit blijven .
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Gisteren was het 14°C en ik ben blij dat ik de kasten heb bekeken en de doppen heb weggehaald. Ik wil niet het risico nemen dat er toch een zwerm van komt als ik ze laat hangen. De eerstvolgende dag dat het opnieuw 14°C wordt is zaterdag en dan verwacht ik weer doppen. Zal het nog iets aan de zwermdrang veranderen als ik dan een raam kunstraat bijgeef? Zoniet zal ik binnen enkele weken kunstzwermen maken van deze kast...
Jaap v.Popering
Contacteer:

tomer schreef:? Zoniet zal ik binnen enkele weken kunstzwermen maken van deze kast...
Bij ons in Zeeland staat er heel vaak behoorlijk wat wind , en heb toevallig ook gisteren een volk wat bij mij in de achtertuin staat kunnen bekijken .
Geen enkele zwermcel waargenomen .... :think: Maar volgende week gaan bij al mijn volken de koninginnen er uit .

Een standaard procedure de eerste week van mei :think: :think: en maar zelden dat ik er eentje mis welke gezwermd heeft .

Jaap v P
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

1.De zwemneiging zal pas net als het merendeel van de jaren begin mei op gang komen .

2. Van elke moerdop welke nu aangezet is komt geen zwerm ;
3. vele doppen worden
4.om de een of andere reden door de bijen zelf verwijderd .
Jaap v P[/quote][/quote]

Bij 2. Mag ik er van uitgaan dat je elke BELEGDE moerdop bedoelt ?
Wordt dop met inhoud verwijderd of alleen de inhoud ?
Bij 3. Je zegt "vele". Dus niet alle doppen worden verwijderd. Zo ja, dan blijft
de kans op zwermerij. Of bedoel je alleen de belegde ?
Bij 4. misschien om dezelfde reden dat bij sommige volken darrenbroed verwijderd wordt.
De reden zou kunnen zijn dat de bijen ad hoc geprikkeld worden door het ondermaatse
vliegweer en besparingsmaatregelen nemen. Koudeprikkels resulteren in spaargedrag.

Bijen zijn niet in staat een LANGE termijn weersverwachting aan te voelen of te
berekenen. Konden ze dat wel, dan zouden ze niet zo'n drastische maatregelen
hoeven te nemen, dus 'zussen- en broedermoord plegen' :naughty: Zjef :b10:

P.S.(Lees dit pas als je hersengymnastiek wilt doen).
Jaap, met "reden" bedoel je m.i : de functie, de taak, het nut, de doelstelling, de zin. enz.
'n Bioloog mag alleen de woorden "functie ofwel taak gebruiken".

Wellicht kun je tegelijk bedoeld hebben : de beweegreden, de oorzaak tot gedrag.
Die bestaat uit minstens 10 uitwendige en inwendige milieufactoren ofwel prikkels.
Die zetten het in- en uitwendig prikkel- en impulssysteem van het zintuig- zenuwstelsel
in werking en resulteren in gedrag.

De inwendige zintuigcellen worden receptoren genoemd. De uitwendige heten sensoren.
De zenuwcellen die de impulsen overnemen van de receptor- en sensorcellen worden
onderverdeeld in "sensorische zenuwcellen" (NAAR hersencentra en hersenknopen).
en "motorische zenuwcellen" (VANAF de hersenen en knopen) naar spiertjes
en kliertjes en gedragscentra in de hersenen. :doh:
Jaap v.Popering
Contacteer:

bee-tree schreef:1

Bij 2. Mag ik er van uitgaan dat je elke BELEGDE moerdop bedoelt ?
Wordt dop met inhoud verwijderd of alleen de inhoud ?
Bij 3. Je zegt "vele". Dus niet alle doppen worden verwijderd. Zo ja, dan blijft
de kans op zwermerij. Of bedoel je alleen de belegde ?
Bij 4. misschien om dezelfde reden dat bij sommige volken darrenbroed verwijderd wordt.
De reden zou kunnen zijn dat de bijen ad hoc geprikkeld worden door het ondermaatse
vliegweer en besparingsmaatregelen nemen. Koudeprikkels resulteren in spaargedrag.

:
Bij 2 ; Dop met inhoud .
bij 3 ; Kans op zwermerij blijft .
bij 4 ; Ik heb nog nooit waargenomen dat de bijen zelf darrenbroed verwijderen , uitgezonderd bij dreigende verhongering .
Hans
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Contacteer:

Bericht door Hans »

Maar Jaap, als je bij alle volken de koningin weghaalt tussen begin en medio mei, dan zal toch niet ieder volk al in zwermstemming zijn?

Zet je er dan nieuwe koninginnen op of laat je redcellen komen?

Stel dat je nog een paar slechte weken krijgt eind mei, loop je dan geen risico dat een groot deel van je volken darrenbroedig wordt? Al je koninginnen gaan dan in dezelfde periode op bruidsvlucht, of heb ik het mis en doe jij het anders?

Groet, Hans
Jaap v.Popering
Contacteer:

Hans schreef:Maar Jaap, als je bij alle volken de koningin weghaalt tussen begin en medio mei, dan zal toch niet ieder volk al in zwermstemming zijn?

Zet je er dan nieuwe koninginnen op of laat je redcellen komen?

Stel dat je nog een paar slechte weken krijgt eind mei, loop je dan geen risico dat een groot deel van je volken darrenbroedig wordt?

Groet, Hans
Nee alle volken zijn nog niet in zwermstemming . Ik laat ze allemaal redcellen aanzetten .
Het is wel een risico maar het loopt altijd vrij goed af , enkele missers heb je natuurlijk altijd met standbevruchting .
Gelijktijdig met het doppen breken vul ik wat apidea kastjes om de missers op te vangen .

Het heeft natuurlijk ook een reden dat ik dat allemaal gelijktijdig doe . Ik zit midden in een bestuivingsgebied en heb al mijn kunstzwermen voor de eerste en tweede week van mei verkocht voor de bestuiving onder glas .
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Het lijkt hier nog een week langer koud en regenachtig te worden...Zondag de enige warme dag met zogezegd 19°C, maar dan wel véél wind.
Ik denk dat ik dan toch best morgen (13°C) wat kunstraat ga inhangen en een tweede honingkamer waar nodig...
Er wordt niet veel gebouwd en niet veel gehaald, maar de kasten zitten echt bomvol bijen. De kast met zwermdrang ook elk raam controleren op doppen. En dan is er een volk dat dringend in een grotere kast moet overgehangen worden.
Niet ideaal dus, maar kan het eigenlijk veel kwaad om met deze temperaturen in de kasten te werken, wanneer het moet?
Plaats reactie