Hallo
Heeft iemand hier al een zelfgemaakt (bijv houte) bodem gemaakt voor een piepschuim 6-raams HK (Stehr/BijDaan ontwerp)? Mag ik daar a.u.b. fotos van zien?
Bedankt
Samuel
Zelfgemaakt bodem Stehr/BijDaan 6-raams HK
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Re: Zelfgemaakt bodem Stehr/BijDaan 6-raams HK
Wel een broedkamer stehr vermaakt tot honingkamer hoogte.
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Zou ik heel graag wou zien, ja. Ik imkeren op dit moment op honingramen, dus ik hoef ze niet te verhogen.ErikS schreef:Wel een broedkamer stehr vermaakt tot honingkamer hoogte.
Wel heb ik mijn gewone Stehr 6-raams broedbakken ver-HK-'d met een verhoging binnen-in

-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
grappig. iets dergelijk had ik ook gemaakt van PUR isolatie plaat.
Maar heb ook de 6 ramer verzaagd op de cirkelzaag. Ze zijn nu in gebruik, ik zal later foto's maken.
De Stehr zesramer is een grote bak van piepschuim met 2 inzetstukken.
inzetstukken uitnemen.
even puzzelen met de mm die uitgezaagd moeten worden.
Links en rechts van de zaagstreep zagen en de bovenkant tegen de geleider, onderste snede eerst maar dat is logisch.
De inzetstukken verzagen zodat de snedes verspringen en je de inzetstukken kunst gebruiken als deuvels, hiermee lijn je de buitenkant netjes uit.
verlijmen met PUR lijm.
stapelen maar!
Dit is later een verzameling van 4 verzamelbroedaflegers geworden.
of zo. http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopi ... ilit=stehr
Maar heb ook de 6 ramer verzaagd op de cirkelzaag. Ze zijn nu in gebruik, ik zal later foto's maken.
De Stehr zesramer is een grote bak van piepschuim met 2 inzetstukken.
inzetstukken uitnemen.
even puzzelen met de mm die uitgezaagd moeten worden.
Links en rechts van de zaagstreep zagen en de bovenkant tegen de geleider, onderste snede eerst maar dat is logisch.
De inzetstukken verzagen zodat de snedes verspringen en je de inzetstukken kunst gebruiken als deuvels, hiermee lijn je de buitenkant netjes uit.
verlijmen met PUR lijm.
stapelen maar!
Dit is later een verzameling van 4 verzamelbroedaflegers geworden.
of zo. http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopi ... ilit=stehr
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Je kunt natuurlijk bestaande 6Ramer versnijden, en weer plakken.
Je kunt dan ook zelf gaan zagen snijden en plakken met een harde schuim plaatsoort.
Ik heb zelf zo veel bakjes gemaakt voor een paar euro stuk, maar wel wat hobby tijd (winter)
voor mij ideaal, om dat het standaard ramen zijn voor mij.
Ophoogbaar zover als ik wil.
Ze winteren erg warm in, zitten smal op 6 Ramen in de winter, met het voer boven de kop.
Deze volkjes komen vaak heel goed de winter uit, omdat ze compact warm zitten.
Dat gepruts met Mini Plus omzetten heb ik wel gehad, met elastiekjes in ramen hangen wildbouw enzv.
De linker kastjes zijn HK's met een ophoograndje om het volk op standaard BK ramen te krijgen.
De rechter is een DuHoKa (2 HK's) onder met ophoograndje met een Hk bakje om standaard broedramen in te hangen.
Dit om het volk over te zetten op standaard BK maat. Diverse Bodems en een ophoograndje voor de 6Raams bakjes.
Het ophoograndje kan ik op een bodempje zetten of op een plaatje triplex. Het ophoograndje heeft ook een draaibaar vlieggat.
Zo'n ophoograndje is ook simpel te maken voor die HK die Bijdaan verkoopt. Alleen moet je zelf ook weer een dakje maken, die zijn denk ik niet los te koop?? Hier nog een stapel bakken HK en ook DuHoKa formaat in 1 bak.

Je kunt dan ook zelf gaan zagen snijden en plakken met een harde schuim plaatsoort.

Ik heb zelf zo veel bakjes gemaakt voor een paar euro stuk, maar wel wat hobby tijd (winter)
voor mij ideaal, om dat het standaard ramen zijn voor mij.
Ophoogbaar zover als ik wil.
Ze winteren erg warm in, zitten smal op 6 Ramen in de winter, met het voer boven de kop.
Deze volkjes komen vaak heel goed de winter uit, omdat ze compact warm zitten.
Dat gepruts met Mini Plus omzetten heb ik wel gehad, met elastiekjes in ramen hangen wildbouw enzv.
De linker kastjes zijn HK's met een ophoograndje om het volk op standaard BK ramen te krijgen.
De rechter is een DuHoKa (2 HK's) onder met ophoograndje met een Hk bakje om standaard broedramen in te hangen.
Dit om het volk over te zetten op standaard BK maat. Diverse Bodems en een ophoograndje voor de 6Raams bakjes.
Het ophoograndje kan ik op een bodempje zetten of op een plaatje triplex. Het ophoograndje heeft ook een draaibaar vlieggat.
Zo'n ophoograndje is ook simpel te maken voor die HK die Bijdaan verkoopt. Alleen moet je zelf ook weer een dakje maken, die zijn denk ik niet los te koop?? Hier nog een stapel bakken HK en ook DuHoKa formaat in 1 bak.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker