Sporadisch darrenbroed.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Camilio
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Sporadisch darrenbroed.

Bericht door Camilio »

Hallo allemaal,

Van het weekend had ik een kijkje genomen in mijn kast. Hier heb ik wat foto's van gemaakt. Wat mij toen opviel, maar ook nu ik achteraf foto's bekijk is dat er sporadisch stuk of 4/5 darren cellen tussen het broed zit. Het broednest bestaat uit 5 ramen en 3 daarvan hebben dit. Ik heb hier af clips van gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Als ik andere topics lees dan kom ik al snel bij bultbroed. Maar zou ik er dan niet veel meer van moeten zien? Graag hoor ik jullie visie hier op. Ik ben benieuwd!
crunx
Contacteer:

Re: Sporadisch darrenbroed.

Bericht door crunx »

Camilio,

Niks aan de hand. Een beetje darrenbroed is heel normaal. Zeker in het zwermseizoen.
Zie het als het puberen van je volk. Darrenbroed is 1 van de voor tekenen van zwermen. Als je net een klein volkje hebt met een nieuwe koningin zul je het namelijk niet zien. Echter wanneer het volk groter wordt en er voldoende voer binnen komt veranderd dit.

Wanneer je een grote kast hebt, ga je merken dat darrenbroed op een specifieke plaats wordt aangemaakt. Imkers maken vaak gebruik van een "bouwraam" om vervolgens vaak het broed weg te snijden ivm varroa behandeling.

Bultbroed, daar praat men met name over wanneer een koningin niet bevrucht is. Zij plaatst dan onbevruchte eieren in werkstercellen. Maar zoals je waarschijnlijk weet zijn dit soort eieren alleen geschikt voor darren.

OF

Wanneer je een eierleggende werkster in je volk hebt, ten gevolge van het ontbreken van een koningin. Maar dit is snel te checken door je koningin op te zoeken en/of te kijken in cellen met eitjes. Als je leggende werksters hebt, ligt er namelijk niet 1 ei maar meerdere in een cel.

Het is niet aannemelijk dat je koningin onbevrucht is, wetende dat je net een nieuwe F1 hebt die al even aan de leg is. Hierdoor is een onbevruchtte koningin uit te sluiten. Wanneer je ineens ALLE cellen darrencellen worden dan zou het kunnen dat je koningin niet correct is.

Omdat je een nieuwe koningin hebt is het tevens uit te sluiten dat haar "sperma" op is. Ze maakt er immers sinds kort pas gebruik van.
Camilio
Contacteer:

Bericht door Camilio »

Aha, maar hoe komt het dan dat de koningin besluit om daar een onbevrucht eitje in te leggen? Bedoel je dat met 'puberen'?
crunx
Contacteer:

Bericht door crunx »

Waarom precies daar, das een goeie vraag. Vaak is het aan het onderste gedeelte/ rand van het raam.
Bovenaan is natuurlijk ook moeilijk want daar zit de honing/nectar en stuifmeel.

Puberen is natuurlijk ook het geslachtsrijp worden.
De darren zijn natuurlijk nu het meest nuttig aangezien er deze periode koninginnen worden geboren.
Is het niet van jou volk dan is het wel die van omliggende volkeren.
In de natuur is het natuurlijk belangrijk dat dna, wordt doorgezet. Daarom zijn de darren er.
Als ook maar 1 dar van jou een koningin kan bevruchten die vervolgens weer een volk start en opbouwd start de cyclus weer opnieuw.

Wanneer jou kast toch zou gaan zwermen, neemt het de oude koningin mee. En een moer-dop blijft achter.
Het volk wat achter zou blijven moet als last resort een backup plan hebben, daarvoor zijn de darren ook.

Mocht er trouwens ook iets gebeuren met je koningin, moet er ook een nieuwe worden aangemaakt.

Wanneer je nieuwe koningin uitvliegt voor haar bruidsvlucht en er niets anders is om mee te paren is een dar van eigen volk beter dan niets.
Er wordt immers gezegd dat een koningin liever paart met een dar van een ander volk.
Camilio
Contacteer:

Bericht door Camilio »

Ik doelde eigenlijk op dit stukje van Imkerpedia:
De moer meet eerst de grootte van de cel met haar voorste poten, en legt er vervolgens (in geval van het grotere darrenraat) een onbevrucht of (in geval van het kleinere werksterraat) een bevrucht eitje in.
Zover ik kan zien is dit broed gewoon gelegd in werksterraat. Kennelijk komt het niet zo nauw als op imkerpedia staat?
Plaats reactie