verzegelen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

verzegelen

Bericht door tomer »

Vorige week afleggers gemaakt en 2 of 3 ramen kunstraat in de plaats gehangen naast het broednest. Ook 2de HK met kunstraat gezet, bij de volken waar nog geen 2de opstond.
Controle vandaag: Bij de meeste volken beide HK's uitgebouwd en op een week tijd zo goed als vol met honing! Enorme acaciadracht blijkbaar. Er is wel nog niets verzegeld. In de broedbak zitten de nieuwe ramen kunstraat ook vol nectar net zoals de lege celletjes tussen het broed. 1 volk heeft de 2de HK niet uitgebouwd, maar heeft het broednest wel volledig vol nectar gestoken...nergens eitjes te zien. Koningin liep rond op een raam vol nectar, op zoek naar een leeg celletje...
Ik had voor elke kast maar 2 HK's voorzien en dacht te slingeren wanneer deze vol en verzegeld waren.
Wacht ik nu best tot de ramen (deels) verzegeld zijn om te slingeren? En hoe lang zou dat ongeveer duren?
Ondertussen best 3de HK opzetten, zodat ze de ramen broed niet volsteken?
AnnekeW
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: verzegelen

Bericht door AnnekeW »

Je kunt ook alle volle ramen verzamelen om zo helemaal volle honingkamers te krijgen. Deze zet je dan op een paar sterke volken, zodat deze ze kunnen gaan verzegelen. Deze volken kun je dan nog een lege HK erbij geven. De HKs van de andere volken kun je vervolgens aanvullen met nieuwe ramen. Zo houd je je acaciahoning goed gescheiden van de rest en maak je optimaal gebruik van de ruimte.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

tomer schreef:In de broedbak zitten de nieuwe ramen kunstraat ook vol nectar net zoals de lege celletjes tussen het broed.
Bij massale dracht raakt het broednest altijd vol nectar. Het wordt eerst daar opgeslagen voordat het naar boven verhuist.

ad staals
tomer
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Ik heb ondertussen een 3de honingkamer gegeven aan 2 volken met de zwaarste honingkamers. De andere 2 hebben nog opslagplaats.
De nieuwe HK heb ik tussen de 2 andere HK's gezet, omdat ik twijfelde tussen bovenop of onderaan. Dat leek me de gulden middenweg...Bovenop was misschien beter geweest, al zijn daar blijkbaar verschillende meningen over. De bovenste HK was al goed vol, maar nog maar weinig verzegeld.
De dag vóór het slingeren zal ik de bijenuitlaten zetten, dan moet ik dus alle volle ramen/honingkamers zowiezo boven de lege zetten.
Hopelijk gaan ze nu ook alle honing uit de broedbak naar boven brengen, want bij 1 volk hebben ze denk ik ook de broedramen waar eitjes en larfjes zaten vol nectar gestoken.
De acacia is hier bijna uitgebloeid denk ik en de linde zal nu beginnen. Best dat de acaciahoning zo snel mogelijk geslingerd wordt.
Het wordt mijn eerste keer slingeren, dus ik heb geen idee of de honing tegen volgend weekend bvb voldoende ingedikt/verzegeld is?
Of is de stootproef ook voldoende om te weten of er kan geslingerd worden?
Plaats reactie